A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
En ves-ventil ställer mest till jävelskap :)

Skulle man svarva ner foten 1.25mm så hamnar durrationerna på 204/130 eller 129 beroende på vad insuget ligger på nu. Kommer inte ihåg om det är 135 eller 134 grader.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
En fråga på det, asker...
Var hamnar kolvringen i topp vändläge då? Finns det tillräckligt med cylindervägg kvar, så att övre ringen inte jäklas? På SPI-kolvarna jag hade i min förra snurra, har jag för mig att övre kolvringen satt väldigt nära kolvtopp?
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Säger bara en sak, DU ÄR SJUK! Dock på ett bra sätt :p inte fundera på å ta inträdde i garage så man får komma å kolla :D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
En ves-ventil ställer mest till jävelskap :)

Skulle man svarva ner foten 1.25mm så hamnar durrationerna på 204/130 eller 129 beroende på vad insuget ligger på nu. Kommer inte ihåg om det är 135 eller 134 grader.
Ja svarva på du det funkar fint........ Men jag tror säkert att durret på insugen ligger på minst 135 nu om avgaset är hela 108 grader!!. Är detta ves cylindrar som du köpt färdigportade? Det vore ju bra för turbo om överstömmarna hamnar på ca 130-132gr mot utblås 204gr. Men det bör funka även med mer normala ves tider 134/204gr . Frågan är bara om 204graders porthöjd kan funka bra med turbo utan att ves portarna styrs med vajer som bevisligen funkar bra med turbo och höga port tider typ Artic F8 .Om du vill sänka insugen så kan man utan problem spackla igen i överkant med JB weld och det håller i 100a år. Jag har även spacklat igen utblåset tillfälligt i överkant med JB och det satt kvar under provkörning ivf. Jag tror att några grader lägre insug än normal portning för sugmotor skulle funka bättre med turbo .




Undra vilket durr en rotax 670 har för den funkar ju bevisligen med helt tvångs stängda giljotiner på dom! Det är väl Gunde som har provat detta med gott resultat? En rotax 670 lär knappast ha högre portar än 204gr TROR jag??
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Måste bara flika in en fråga, vad gör VES-ventilerna egentligen? Har aldrig förstått det..
Avgasventilerna har den effekten att du får mer kraft från motorn vid lägre varv, snabbt förklarat. Men det är inte lika kritiskt på askers trippel eftersom den levererar plenty of power iaf vid lägre varv, på vanliga twinnar är skillnaden större... Det är mao samma som Rotax RAVE system och ACs APV...
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
En ves-ventil ställer mest till jävelskap :)

Skulle man svarva ner foten 1.25mm så hamnar durrationerna på 204/130 eller 129 beroende på vad insuget ligger på nu. Kommer inte ihåg om det är 135 eller 134 grader.
Hej Asker,

En fråga, när du skriva om insug, menar du spolkanalens port i cyl?

Mvh.
Hubbe
 

zrtman

Medlem
17 aug 2008
26
0
1
Norrbotten
j-vla imponerande Asker !!
Vad gäller ditt problem så kan jag ge min åsikt efter dissutioner med div folk som har turbomatat 2-taktare sedan mitten på 90 talet ,, 1. svarva ner cylindrarna, men mät med indikatorklocka innan för att säkerställa porttider. ( alla div dataprogram har oftast lite fel vad gäller vevstaklängd mm )
Det som verkar funka vad gäller 2-takt och Turbo är : ca 196-200 graders duration på avgasporten . sedan så tycker jag att om du svarvar ner cylindrarna till ( max 202 grader) så ska du låsa avgasventilerna i fullt öppet läge , då funkar turbon bäst-.
resten verkar du redan ha koll på så.... kör på och håll oss andra uppdaterade för det är en höjdare att läsa dina inlägg :)
Mvh / Ronny
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Drygt 1000 visningar per dag nu i denna tråd. Inte riktigt som blondinbella då, med upp till 80000 visningar per dag, men om asker ägt en egen blogg, och skött alla uppdateringar där, så hade reklamenpengen räckt till minst en VES-cylinder i månaden, förutsatt att han är anställd av sig själv.

Imponerande!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Kul att det finns intresse för tråden :)

Har gjort klart cylindrarna och topparna. Blev nersvarvade 1.50mm

Mätte avgasportens durration och får den till 202 eller 203 beroende på när man anser att den är öppen...

Bilder...


verktyget för att hålla cylindern med motvikt monterad.






Kan sägas att höjden på cylindrarna blev mer exakt nu än vad det var innan.

Ska nog göra en "plugg" för avgasportarna lite senare så slipper man ev oljegegga som kan läcka ut...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Nu har man vart ut och provkört.
Varvar max 7680 varv. Egt är mellan 1250 och 1300F har inte rört förgasarna eller variatorn.
Dock laddade den bara 0.55bar nu istället för 0.7 som förut, kan nog beror på att jag har haft lös wastegaten för att komma åt cylinderfotsskruvarna.
Eller så beror det på att det blir mindre gojs i pipan.. och därför mindre värme till turbon?
Verkar funka rätt bra nu :)

Nu skulle man bara fått tag på en pipa från en M8 då den har rätt böj på första kröken.
 
Last edited:

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Angående pipan så de bästa rådet jag kan ge dig är att prata med Odysse här på forumet eller Patrick på SMP, dom tar ju grejjer titt som tätt från staterna och vet ju vart grejjerna finns :)

Grymt jävla imponerad av ditt bygge förästen!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Perfekt låter helt klart bättre. Då är det bara pipan kvar som kan jäklas,,,den kortsluter varvtalet helt enkelt (får vi hoppas) F8 pipa blir perfekt för den är ju anpassad för lika stort utblås och har därför resten av konerna i rätt grader och lutningar. Ta reda på vart en F8 har sitt pik hk/nm och fundera sedan på om du vill korta den en aning för högre slutvarv. Bäst vore om du kan få ut 300hk på lägsta möjliga varv för då håller motorn bäst. Det är bättre att höja turbotrycket för att nå dessa 300hk än korta pipan för att nå högre varv o hk. Så korta pipan som sista utväg om du inte når 300hk på uppemot 1 bar

varvar den 7680v med 90 gr vikter nu? Har du någonsin provat 90gr på vanliga trimmet (utan turbo) och kommer ihåg varvet?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kan nog vara så att mera drev turbon då de brann i pipan , däremot så maxar man ut aggregatet tidigare men vassa porttider då det får pumpa massa luft som bara åker rakt igenom , luftflödet borde räcka till högre tryck nu då det stannar kvar i motorn , vilka tider fick du på spolportarna nu ? ser ut som att kolvarna deckar ovanför cylindern men de gör inget bara man har en lite större bra centrerad topp :) , jag har ingen M8 pipa , men en en f7 pipa har "samma" böj och är 64-65 mm invändigt i början , samma som Speedwerx M1000 :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Jag tog och provade lite mer idag även lite dikeskörning, märker att den går lite fett på låg/mellanregistret. Men på fullt verkar det perfekt nu, egt hamnade på ca 1250F vid 10 sekunders fullgas.
Tog även och plockade bort lite vikt på variatorn så de hamnade på 85g men blev ingen som hellst skillnad i varv. Det enda jag märkte att den inte drar iväg lika hårt.
Så det verkar som pipan helt enkelt stryper totalt vid ca 7600varv.

Har aldrig provat 90 gram förut det jag körde på ifjol med trippelpiporna var 81 gram och ca 8500varv.

odysse: har du någon pipa du vill sälja eller bli av med?
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Kan ju flika in med vad jag har kommit fram till på min skoter, kanske inte samma sak nu då de är en trippel men ändå. Hur jag än kapade och kortade pipan så fick jag aldrig motorn att ge någon effekt över 8000 varv, den gick bara sämre på lägre varv ju mer jag kortade. Med dubbla pipor vart de en helt annan sak, drog mycket bättre över 8000 varv. Så verkar vara lite besvärligt att få någon effekt på högre varv med singelpipa, de gällde iallafall min maskin. Har 207/135 i porttider.

Tror originalavstämningslängden på F7 original är 121cm till mitten på konan alltså. Har provat ner till 109 eller nå sånt om jag inte minns fel. Dom har 203/131 original. F8 har lägre porttider sägs de, men har själv inte mätt. Har för mig pipan va rätt lång också, sen peakar dom ju på typ 7500 också.

/ Johan
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
ok man kanske ska ta och prova lasta vikt på tills den börjar tappa varv och se hur mycket den klarar...

Tog nyss och mätte en summit 800 2006 (H.O. PowerTEK) porttider och dessa låg på 200/130 grader. utblåset på cylindern är på 47mm och på polaris 800 ves cylindrarna är det 50mm
ska ta och låna pipan från denna motor också och mäta den.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Hur mycket kan du lasta på egentligen :) Kan ju inte vara kul att vara din rem :)

Hur mycket hade du lastat vikterna när du körde med piporna?

Mätte du längden på den där yamaha singel pipan? Hade ju varit intressant att se. Dom lär väl också ha rätt höga porttider.

/ Johan