A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
med piporna körde jag 81g och 8500varv
har inte mätt yamaha pipan än. men den ser då väldigt kort ut. ska göra det också..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Provade nyss 95g i variatorn och fortfarande strax över 7600varv. Skiljde ca 40rpm på maxvarv mellan 85g och 95g enligt digatronens loggar.

Provar 100g nästa...
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Provade nyss 95g i variatorn och fortfarande strax över 7600varv. Skiljde ca 40rpm på maxvarv mellan 85g och 95g enligt digatronens loggar.

Provar 100g nästa...
Ja då måste de ju va pipan som gör så den inte vill varva.

100g? Aldrig hört talas om att de skulle vara möjligt att köra med så tunga vikter :)

/ Johan
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Provade med 100g nu men nu börjar den ge sig... strax över 7300 varv. Så 95g verkar ganska lagom tills m7 pipan är testad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Provade med 100g nu men nu börjar den ge sig... strax över 7300 varv. Så 95g verkar ganska lagom tills m7 pipan är testad.
Ojoj med 100gr vikter skulle min katt varva bara 3000v tror jag!! Den låter minst sagt råstark i mellanregg!!

Vi håller tummarna för m7 pipan.
Skulle det i värsta fall gå mixtra tillbaka trippelpiporna?

JP får gärna utveckla närmare vart och hur den gick bättre när han bytte till dubbla pipor för det lät intressant!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har maskinen växlat ut fullt på samtliga tester med olika vikter?
Välkommen :)

Den verkar växla ut fullt, men jag kan inte bekräfta detta då jag inte har någon varvräknare på sekundäraxeln. Hade sensor men den drog jag av när jag skulle montera den :(
Sträcken jag ritat på längst ut på variatorn är borta iallafall.

Att få i trippelpiporna blir trångt, börja tycka det är väldigt trevligt under huven just nu :) Dock skulle man säkert kunna göra separata klenpipor så skulle dom få plats. Slp twinsen är rätt tjocka dom med. Och nu ligger turbon där ena pipan låg förut.
 

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
Tackar :)

Om strecken är bortnötta så bör den ha växlat ut tycker jag. Jag tycker verkligen inte att du skall stoppa i trippelrör, du får då en fruktansvärd värmeförlust pga deras sammanlagda stora yta.
Värmen och massflödet är det som ger effekt att driva turbon. Du har där en stor fördel med singelrörets mindre yta.

3-1 röret ger dig automatiskt en bred peak pga. att returpulsen smetas ut i tiden då den delas upp i grenröret och 2/3 får färdas till fel cylindrar och vända innan de hittar till ursprungscylindern. En bra 3-1 (tänk Yama Viper) bör ge dig ~165 hp/l en dålig (tänk polaris 650 kolvstyrd) bör ge dig ~150 hp/l i N/A utförande. Rent logiskt ligger du nu alltså mellan 170-190 hp i oöverladdat utförande på motorn om vi drar av lite för den låga kompressionen. Om du då laddar 0,7 Bar så bör du alla gånger ligga över 280 hp!!! Detta på pumpsoppa och hyfsat gott om plats under huven! Jag ser ingen anledning att ens prova med trippelrör.

Sen kan man börja fundera på hur mycket du kan ladda på pumpsoppan! Okänd mark! Kanske du med lätthet kan ta ut 350 hp med din låga kompression och utsmetade returpuls från pipan, utan spik i burken!!

Har du lyckats få upp laddtrycket till 0,7 igen? Du skrev att du tappade då du svarvade ner cylindrarna. Vad ser du för A/F värde på fullt nu kontra vad du såg senast med de högre cylindrarna? Har du bytt nå bestyckning i förg. sen du sänkte cylindrarna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Jo trippel pipor vill jag helst slippa... otroligt skönt att komma åt motorn bra utan att hålla på och plocka av pipor hela tiden. Sen är det mer och få tätt på också med trippelpipor...

laddtrycket är fortfarande på 0.55 vid fullt och håller sig där efter 10sekunders repa.
har kollat på wastgaten och den känns som den har samma spel som tidigare. Så att den laddade 0.7 förut måste nog berott på förbränning i pipan. Wastegaten har ett grundtryck på 0.5bar.
A/F vid full gas ligger på 12.9-13 men stiften ser bra ut och det blev ingen skillnad på A/F sedan på förut. Har inte rört förgasarbestyckningen efter svarvningen.
Det enda som hände var att egt gick ner något och stiften ser nästan perfekt ut, mitten är nog redan perfekt. Dock lite fet på låg/mellan.

Kanske räcker med att spänna armen lite för att komma upp i 0.7 igen. Annars kanske en kulventil är det bästa så den laddar fullt till den når tex 0.7?
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Provade med 100g nu men nu börjar den ge sig... strax över 7300 varv. Så 95g verkar ganska lagom tills m7 pipan är testad.
De är ju helt otroligt! själv glider man runt med 52g :) Hoppas du får ordning på pipan så den sjunger ut ordentligt!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Asker--------------Annars kanske en kulventil är det bästa så den laddar fullt till den når tex 0.7?---------------

Ja sätt dit en kulventil sår får du snabbast uppladd och stabilt tryck. Känns det som turbon kan ge mer än 0,7 bar om du skulle stumma wastegaten?
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
JP får gärna utveckla närmare vart och hur den gick bättre när han bytte till dubbla pipor för det lät intressant!

Ja alltså betydligt bättre gick den, över 8300 börjar den komma till liv. Skulle ju ha bromsat så jag fick veta vart den peakade men de blev aldrig av tyvärr.

Nu såhär i efterhand när jag höll på och trixade med singelpipan så skulle jag även ha provat att göra om grenröret lite för det verkar ju vara en stor del av en singelpipas funktion.

Som The Hulk skriver att 2/3 av pipans puls tillbaks ska in i dom andra portarna och vända först för att sedan fara tillbaks till den öppna cylindern så bara där lär de ska kunna ställa till problem. Kanske inget som är direkt lätt att räkna på utan mer prova olika varianter tills man hittar något som fungerar.

/ Johan
 

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
_JP_ ---> Kanske inget som är direkt lätt att räkna på utan mer prova olika varianter tills man hittar något som fungerar.

Precis, våra begränsade hjärnor gör det svårt att hålla reda på ens incidentpulsen (den som först går ut ur cylindern) och dess normala reflektioner. Att sedan tima reflektionernas reflektioner brukar kräva antingen motorsimulering och/eller praktiska prov i bänk.

Asker: Jag tycker inte att du skall stirra dig blind på att försöka få upp motorn över 8000 rpm. Det är inget som garanterar att den kommer att lämna mer effekt där. Det beror på hur väl du lyckas med pipan. Kanske enklare att se om du kan höja laddtrycket med den befintliga pipan?
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Om den nu verkar ge som mest effekt kring 7600 av någon anledning, typ grenröret kanske så vore de ju intressant om du stämde av din hemmabyggda singelpipa efter de varvet istället. Ifall du nöjer dig med att varva lite mindre.

/ Johan
 

Glenn.

Medlem
4 jan 2011
10
0
1
En liten tanke bara, när skotertillverkarna tillverkar sina 2t trippelgrenrör så gör dom ju mitten pipan rakt till kollektorn. Förmodar att det är av ekonomiska skäl dom gör detta men kan det möjligtvis ha en positiv inverkan också? I och med pipans returpulsar till portarna? jag noterade att du (Asker) gjorde din mitten pipa lite kurvad alltså inte raka vägen till kollektorn men det kanske är av andra skäl än att "få varje rör ungefär lika lång"? Grundar inte detta på några kunnskaper eller erfarenheter endast en tanke.
 

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
Det är riktigt. Men det allra bästa är att låta alla tre cylindrar ha lika långa grenrörs-rör så att alla tre jobbar mot samma yttre gasväxlingssystem. Många tillverkare har ju också gjort dem som "W"-rör.