A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Glenn.

Medlem
4 jan 2011
10
0
1
Okej, det bra slog mig :). jo jusst det "W" rör har man ju också sett till. Kan självaste kollektorn spöka? Tänkte på flödet från den in i portarna borde väl försökas hållas så jämt som möjligt i alla tre rör? Eller kanske generellt att flödet i alla tre är "viktigare" än längden, tänker då ur masstillverkningssynpunkt på två-takts grenrör?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Nu har jag provat med 0.7 bar och den går väll inte sämre :)

Provade lasta på 102g på vikterna vilket är max med de brickor som följer med och den varvar 7650varv med detta.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Det är riktigt. Men det allra bästa är att låta alla tre cylindrar ha lika långa grenrörs-rör så att alla tre jobbar mot samma yttre gasväxlingssystem. Många tillverkare har ju också gjort dem som "W"-rör.
Hej Hulk,

Frågor
Frågor
Frågor

W-rör, betyder det att man använder 2 istället för en enkelpipa?

Hur mycket mer effekt har en motor med en 3 istället för en enkelpipa?

Är det så, att en motor med enkelpipa har mer effekt på lägre varv men mindre toppeffekt än med 3 pipor?

MVH
Hubbe
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Asker,

tack för bilden av ett w-rör.

När motorn tänder 1-2-3-1, så är ja avgasvägen från cylindrarna 1 till 2 och 2 till 3 kortare än mellan 3 till 1. Vad är fördelen av ett w-rör?

MVH
Hubbe
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Hej Hulk,

Frågor
Frågor
Frågor

W-rör, betyder det att man använder 2 istället för en enkelpipa?

Hur mycket mer effekt har en motor med en 3 istället för en enkelpipa?

Är det så, att en motor med enkelpipa har mer effekt på lägre varv men mindre toppeffekt än med 3 pipor?

MVH
Hubbe
Trippelrör kan ge uppemot 20-30 hk mer på en 1000cc-1200cc som ligger kring 200 hk (utan turbo). Botteneffekten behöver inte bli sämre men man kan ha lite svårare att behålla värmen i piporna och därför få ett besvärligare register att bestycka in både i förgasare och variatorer. På min thundercatt sitter det org väldigt bra trippelpipor som är lättbestyckade och drar fint i hela registet,,dom drar lika fint nu trotts allvarlig moddning typ 6cm kortare och smalare stingers . Srx 700 har ju bra pipor också förutsatt att dom har isolering på sig mot snönerkylning.

W grenrör ser helt klart smartast ut och fördelar pulserna garanterat bäst så ett sådant bör ge inte ge varvstopp. Jag minns inte hur farbror askers grenrör såg ut men jag tror inte det bygger på W principen?

Men 7600v med 102 gr vikter låter rått!! Motorn lär hålla dubbla livslängden med så lågt varv,,undra vad den ger i hk på det varvet?

Ang grenröret till singelpipa bör man nog bygga liknade yamaha 700 grenröret då dom går rätt bra trotts singelpipa.
 

Glenn.

Medlem
4 jan 2011
10
0
1
Glömde att jag hade en lite bild på boost ventilen.



inuti är det en kula och fjäder.

Snyggt!
Hade funderat på bygga en liknande till mitt projekt men vart skraj i tron om att den skulle stänga in tryck i wg-klockan (när trycket minskar) och på så sätt sega uppspoolningen. Men det kanske är marginellt eller omärkbart?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Snyggt!
Hade funderat på bygga en liknande till mitt projekt men vart skraj i tron om att den skulle stänga in tryck i wg-klockan (när trycket minskar) och på så sätt sega uppspoolningen. Men det kanske är marginellt eller omärkbart?
Är ett 1mm hål borrat på wg sidan som släpper ut ev övertryck när kulan stänger.


Boost: mitt grenrör ser typ ut som yamahas fast lika långa rör på alla 3.
 

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
Hej Hulk,

Frågor
Frågor
Frågor

W-rör, betyder det att man använder 2 istället för en enkelpipa?
Askers utmärkta bild sade mer än tusen ord.


Hur mycket mer effekt har en motor med en 3 istället för en enkelpipa?

Som med det mesta här i världen, "Det beror på"! I detta fall hur motorn samt dess insug och avgas är uppbyggt.
Som ett mycket talande exempel. Polaris Ultra 680 ger 102-105 hp std kring 8250 rpm med mycket brett effektband och fin platt momenttopp.
Se denna bromsning från M.Performance http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/polaris/-97/ultra-97.jpg

Med bra trippelrör (Dynoport, HTG) ger samma motor 152 hp vid ca 8800 rpm. Med SLP lågvarvsrör ger den ca 142hp vid 8250 rpm. Den har även då en bred momenttopp men inte alls så sjukt bred som med singelpipan.

Skaplig procentuell effektökning!!

Är det så, att en motor med enkelpipa har mer effekt på lägre varv men mindre toppeffekt än med 3 pipor?

MVH
Hubbe
Jag kan säga som så att då incidentpulsens sugreflex samt tryckreflex från pipan delas upp i tre (och ännu fler om man tittar på reflektionernas reflektioner i grenröret) så kommer naturligt pulsamplituderna att vara lägre än om de inte delats upp. Bland annat därför blir effekten mycket lägre. Men då de delas upp i tre så kommer det att anlända hyfsat starka pulser vid avgasporten vid fler än ett avstämningsvarvtal. Detta ger den fruktansvärt breda momenttoppen.

Ett annat faktum är att eftersom cylindrarna delas med 120* så kan man stämma av grenrörslängden så att en cylinders incidentpuls som går ut då dess avgasport öppnar agerar tryckpuls åt en annan cylinder vars avgasport snart skall stänga.



Jag vet att dynotech har skrivit om Bender Racing som försökte utveckla en 800cc eller 850cc trippel med 3-1 rör för rundbaneracing (om jag inte missminner mig) och efter mycket mycket "cut and try" så fick de ut kring 120 hp. Nu fick de göra detta utan moderna datorsimuleringshjälpmedel så idag är det möjligt att nå lite längre vad gäller hp/l men de lade ned mycket dyno tid på detta så det är en bra siffra för vad som är möjligt att uppnå.

Som jag förr skrivit så är nog Yamaha Viper den som har bäst effekt ur en 3-1. Ca 164 hp/l.


Jag anser att den typ av 3-1 grenrör som är bäst är den typ som Asker byggt, där alla tre grenarna är lika stora och har lika längd, då blir den yttre gasväxlingen identisk för alla tre cylindrarna. Den enda lilla nackdel som jag ser med detta är att det blir knöligt att svänga bort längden på mittenröret samt att man får en annorlunda flödesvinkel på mittenröret alldeles vid avgaskanalens utlopp jmf. med de övriga två vilket gör att yttre gasväxlingen kan bli lite annorlunda jmf med övriga två om man har otur.

Jag är mycket imponerad av Askers bygge! Mycket proffsigt och det verkar gå som ett troll att dömma av vilka vikter han kör med hehe. Jag tycker däremot inte att han skall slösa tid på att bygga om grenrör och pipa utan möjlighet att mäta skillnaderna (bromsbänk). Det kan sluta med mycket arbete för ingenting just därför att det inte finns någon bra fungerande enkel formel för hur ett 3-1 system skall se ut. Det som gäller är datorsimulering för att se hur pulserna går, helst kombinerat med bromsbänkstester för att kalibrera simuleringsmodellen.

Nej, om du inte är nöjd med accelerationen (det antar jag att du borde vara redan nu ;-) så skruva upp laddtrycket, ev. kombinerat med lägre förtändning om du stöter på patrull med spikar i burken!!

Går det att få upp ladd ytterligare eller verkar agget maxat? Vad är det för kompressor och turbin?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Jo effekten är man väll nöjd med :)
Men en f7 pipa var på ingående så den skall testas och det skiljde så pass mycket i mått på den pipan så skillnad åt något håll bör det bli. Men jag bygger den komplett så jag har 2 st pipor till maskinen så kan man testa vid bromsningen vilken som ger trevligast register.

Pipa nyss hemkommen:


Passar väll nästan :)


Lite kapat:


Bara stinger och helsvetsning kvar + fästen.