A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
E de turbo på gång igen? Eller blir de ala askers bigbore?
Turbo! , gick ju inte att motstå när man såg Zollinger filmklipp. Men alla detaljer är inte spikat än, om det blir ett färdigt kit eller om det blir ett eget, finns inget färdigt kit som faller mig i smaken till 100% än. Men det lutar mest åt ett eget då det är kul att bygga och sen tänkte jag fixa en "ryss bromsbänk" i sommar så man kan mappa in den någorlunda innan de första testerna på snö.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Turbo! , gick ju inte att motstå när man såg Zollinger filmklipp. Men alla detaljer är inte spikat än, om det blir ett färdigt kit eller om det blir ett eget, finns inget färdigt kit som faller mig i smaken till 100% än. Men det lutar mest åt ett eget då det är kul att bygga och sen tänkte jag fixa en "ryss bromsbänk" i sommar så man kan mappa in den någorlunda innan de första testerna på snö.
kör hårt! :) ännu ett projekt som kommer att följas!!
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
+1
En annan fråga som int tillhör detta ämne,men jag såg att tsx500an har årsm 14' blir de ombyggnad på den oxå??
Eller kanske den e klar för ses 14?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Som sagt så är inte själva mätningen det intressanta utan det är bara för att få lite motstånd så man kan testa långa fullgasrepor så att man ser att grejorna håller... borde funka rätt bra med mattan i vatten. Sen med vipec så loggar man allt.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Med några bärs vet man alltid hur det slutar :D lite till, lite till, lite till BOOOOM
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Är ingen hemlighet vad jag har i variatorerna och drevning, har nog skrivit det flera gånger.
Remmarna håller otroligt bra!
Men som jag säkert sagt förut så går det inte att ventilera bort ett variator problem, har ju till och med sämre ventilation än original då man har täck för fotholken på variatorsidan.
Frågan är bara hur bra det kommer att fungera när det blir lite mer effekt i grejorna?

Är också lite intresserad av att höra vad du har för grejer i variatorerna samt drevning :) Jag har försökt hitta i tråden men har endast läst om variatorbestyckningen i din ski-doo.

Är förövrigt en jävla fröjd att följa alla dina projekt! Keep it up! :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Är också lite intresserad av att höra vad du har för grejer i variatorerna samt drevning :) Jag har försökt hitta i tråden men har endast läst om variatorbestyckningen i din ski-doo.

Är förövrigt en jävla fröjd att följa alla dina projekt! Keep it up! :)
Det som sitter i variatorerna och drevning nu.

Primärfjäder: SLP Green/Pink 160-340
Vikter: SLP MTX 71g, viktade 3gram längs in och 2gram längs ut.
Sekundärfjäder: Team Black/Purple 160-240
Helix original.
2st delrin brickor monterat i sekundären
Drevning: 19/43, originallängd på kedja.
Ökat spel på sekundäraxeln.
Asker motorstöd monterat.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Nu har man råkat beställa lite turbo grejor så nu är turbo projektet officiellt i gång.
Blir ett eget kit med vipec :)
Blir att börja passa ihop bitarna när turbosnurran kommer, ska bla passa in ett spjällhus på den. Då originalspjällhuset ska bort och ersättas med ett innan turbon.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Nu har man råkat beställa lite turbo grejor så nu är turbo projektet officiellt i gång.
Blir ett eget kit med vipec :)
Blir att börja passa ihop bitarna när turbosnurran kommer, ska bla passa in ett spjällhus på den. Då originalspjällhuset ska bort och ersättas med ett innan turbon.
Otur! Blir kul att följa ett bygge igen!!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu har man råkat beställa lite turbo grejor så nu är turbo projektet officiellt i gång.
Blir ett eget kit med vipec :)
Blir att börja passa ihop bitarna när turbosnurran kommer, ska bla passa in ett spjällhus på den. Då originalspjällhuset ska bort och ersättas med ett innan turbon.
Är det för att turbon kommer behålla farten bättre i vacuum som du väljer att sätta spjället före?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Blir det inte segare svar med spjäll före turbo? Är det någ ny ide som någ kläckt som funkar bra?
Så ny som 70/80-tal, när F1-bilar hade sån setup. Men de hade även konventionella spjällhus. Pre-turbo spjällhus var nog mer en sorts ALS.
Sällan man ser det i gatbilar.
Snabbare spool, ibland inget behov av BOV.
Vid större vakuum kan dock oljan sugas genom lagret.
Av någon anledning är detta inte en vanligt förekommande grej.

Gissningsvis kommer turbon få markant mer gångtid än vanligt, men en skoter körs ju i sig inte särskilt mycket.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2