A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
My bad...
Du har ju spjället före turbon...

Att jag inte såg det, satt ju och tittade på bilderna, borde ju reagerat på att det saknades nåt...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Fråga ang oljpumpen har du mätt oljetrycket på en tvåtakts oljepump? Jag funderar på om den duger att förse en glidlagrad turbo också?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Fråga ang oljpumpen har du mätt oljetrycket på en tvåtakts oljepump? Jag funderar på om den duger att förse en glidlagrad turbo också?
Jag har inte provat denna lösning än, fortsätter med originalpumpen i år också.
Men enligt en som har provat så ger en sådan pump 3-4psi över laddtryck. Så det är nog lite klent till glidlagrat, speciellt när du har kört fullgas och släpper gasen så och turbon spinner fort och oljetrycket blir nästan noll.
Men jag förstår inte varför man ska hålla på med glidlagrat heller på skoter. Är ju inte turbon i sig som är dyr till ett turbobygge, det är snarare det billigaste inköpet... iallafall i slutändan.
 

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
Har du någon ungerfärlig siffra på hur mycket du plöjt ner i motorväg? när du säger att turbon är billig i slutändan blev jag rädd för vad hela paketet kostar. Sen har du ju självklart sparat pengar på att bygga dom delar du kan, så en annan kommer inte ner till dom siffrorna du ligger på. Eller?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Har du någon ungerfärlig siffra på hur mycket du plöjt ner i motorväg? när du säger att turbon är billig i slutändan blev jag rädd för vad hela paketet kostar. Sen har du ju självklart sparat pengar på att bygga dom delar du kan, så en annan kommer inte ner till dom siffrorna du ligger på. Eller?
Har väll lagt ner ca 36 på turbogrejrna, sen ca 11k på "utvecklingen" av ljuddämparen :)
Sen matta 9k, skins arc 10k, 3k i variatorgrejor, dämpare 19k, boggieskenor 6.5k och säker massa mer som jag inte vill komma håg, sen xxx antal timmar...
Så i slutändan om turbon kostar 7200 eller 3000 spelar inte så stor roll, sen med glidlagrad turbo så behöver man lägga tid eller pengar på en vettig pump.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Jag har inte provat denna lösning än, fortsätter med originalpumpen i år också.
Men enligt en som har provat så ger en sådan pump 3-4psi över laddtryck. Så det är nog lite klent till glidlagrat, speciellt när du har kört fullgas och släpper gasen så och turbon spinner fort och oljetrycket blir nästan noll.
Men jag förstår inte varför man ska hålla på med glidlagrat heller på skoter. Är ju inte turbon i sig som är dyr till ett turbobygge, det är snarare det billigaste inköpet... iallafall i slutändan.
Nu tror jag du läste för fort, jag menar inte tvåtakts bränslepump. Jag läste även om det att de finns snubbar som påstår vanlig membran bränslepump funka som oljepump till rullagrad turbo. Jag funderar på hur mycket tryck de flesta org oljepumpar ger på en skoter.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Nu tror jag du läste för fort, jag menar inte tvåtakts bränslepump. Jag läste även om det att de finns snubbar som påstår vanlig membran bränslepump funka som oljepump till rullagrad turbo. Jag funderar på hur mycket tryck de flesta org oljepumpar ger på en skoter.
Aha, har aldrig mätt vad för tryck en sådan pump kan ge men som konstruktionen är så borde den kunna ge ganska högt tryck tycker man, men med väldigt lågt flöde.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Kom på hur man skulle kunna göra returen av oljan ännu enklare, skrev tidigare att jag hade en fundering att man slipade upp tättingen mot kompressorsidan på turbon, men då måste man demontera lite mer grejor än iden jag fick nu. Det är att man bara borrar ett lämpligt hål i aluminiumplattan som sitter med 3st små skruvar bakom kompressor propellern. Då är det mindre chans att man sabbar balansen i turbon allt för mycket.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Kom på hur man skulle kunna göra returen av oljan ännu enklare, skrev tidigare att jag hade en fundering att man slipade upp tättingen mot kompressorsidan på turbon, men då måste man demontera lite mer grejor än iden jag fick nu. Det är att man bara borrar ett lämpligt hål i aluminiumplattan som sitter med 3st små skruvar bakom kompressor propellern. Då är det mindre chans att man sabbar balansen i turbon allt för mycket.

Det låter intressant men gör gärna en enkel ritning eller visa på någ bild.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Är plattan med 3st hål på denna bild som jag tänke man kunde göra ett litet hål i för oljereturen direkt in i kompressor delen utan att behöva gå på utsidan. Sen blockerar man bara den vanliga returen.

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Jag antar det inte är övertryck däri för annars skulle inte Asker leda in det dit.

Men en annan sak jag funderar över när man sopar in oljan i insug kompressor,,,, oljan lär klägga ner både turbin och intercooler så verkningsgraden sjunker. Att turbinen blir kläggig gör nog mindre men intercoolern lär tappa både flöde och kyla sämre. Jag tror olja i de trånga cellerna i en ic är största problemet.

Varför inte bara leda ut returoljan till en lös behållare typ petflaska som man sedan tömmer ur till original oljebehållare. Då drar inte maskinen mer olja än org heller och de är ju så lite oljeflöde genom turbon så en vanlig literflaska skulle räcka xxxx timmar innan man måste hälla tillbaka oljan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Verkar som det inte fastnar någon olja på turbinen då den snurrar så fort, så den är i princip lika torr som om det inte skulle gått olja genom den. Så det är nog försumbart.

Intercoolern är ju lite besvärligare att ta sig igenom men med det luftflöde som ändå blir så kan jag inte tänka mig att oljan ska kunna fastna speciellt mycket där heller tror inte änns att det är mätbart. Visst en oljefilm på intercoolern lär nog försämra värmeöverföringen något. Men vem har inte kollat in i en intercooler som suttit på en bil som har några mil på sig så trycker en turbo alltid ut lite olja genom tätningarna så det är svårt att undvika helt ändå.
Men det gäller också att man drar rör och sätter intercoolern så det inte blir några fällor som oljan kan samlas i stora mängder i för då lär man få problem.
Det fina med att leda tillbaka oljan via insuget till motorn är att man får in 2t-oljan rätt väg in i motorn.
Att ha en behållare som samlar upp oljan från turbon ser jag inte riktigt vinsten med dels så får ju motorn mindre olja då en viss del går till turbon och in i en behållare.
Sen att dra oljan från oljepumpen och sedan till turbon och sen tillbaka till blocket är ingen höjdare heller för då fyller man turbon helt med olja och det är inte optimalt för kullagren för då rullar det trögare och man lär trycka ut en viss del genom packningarna i turbon så man får oljekladd i insuget ändå.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Helt hundra är jag inte då jag inte provat än. Men kan inte tänka mig att det blir något tryck nära centrum av axeln då flödet är kraftigt utåt.
Men jag lär nog inte prova detta i år då jag redan har en retur utvändigt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Utrymmet bakom turbinen har förbindelse med utloppet på turbindelen, röd ring på bilden.
Så det borde vara laddtryck bakom turbin.
Eftersom turbin är slät på baksidan borde det inte heller generera nåt undertryck närmast axeln även fast det snurrar.
Vad jag tror då...