A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Har svetsat klart den nedre delen av intercoolern nu och även hittat placeringen av injektorerna som man kanske ser så hamnade dom på översidan. Blev tillräckligt med plast och hyfsat bra vinkel på dom där.



Undersidan med gänga för insugstemp.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Kvällens bild blir tyvärr en bild på ett misslyckande..
Har gjort överdelen till intercoolern men missade helt att fuelrailen ska ha sin plats också. Så jag måste göra om denna del och vinkla upp röret något så det blir mer plats.


Men det är väll lika bra det för jag blev inte nöjd med svetsningen heller då det är så lite massa så det gick väldigt fort att värma upp vid första punkten och då blir det inte så fint.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Ikväll har det hänt lite mer.



Bara gavlar, kylarlocksanslutning och vattenanslutningar kvar.

En fyrkantig aluklump.


Rund




Bara lite fräsning kvar tills kylarlocket är klart.

Sen var det någon tidigare här som undrade om vikter.
Det förra insuget vägde 1340g och denna nya vatten ic väger ca 2200g och då har jag räknat med alla delar som inte är fastsvetsat än. Sen blir det någon deciliter vatten, pump och någon slang som tillkommer.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
807
113
Kramfors
De här lär bli effektiv ic för det funkar nog så bra med vatten ic på turbohojar som kör på gata. Du kan nog ladda 2 bar innan de spikar :madgrin:
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
nu måste det vara hög tid för en uppdatering tycker jag, blir lika besviken varje gång man är in här och det inte kommit nått nytt i den här tråden ;)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
På originalpumpen är det 6st anslutningar, 3st av dom går in direkt till vevhuset. dom tre har jag kopplat ihop och lett upp till turbon. Seden från returen på turbon in till början av kompressordelen så oljan åker lite karusell och blir helt yr innan den åker in i turbon.
Du som tänkt konvertera till efi då har du en membranpump över, använd då den till oljan till turbon och gör det enkelt.
Jag hade en tanke på att göra så men jag skipper nog det nu då jag inte orkar plocka isär motorn igen för att sätta in en nippel till pulsmembranpumpen.
Får se om jag kommer att leda olja annorlunda eller om jag kör vidare som det är trots ic.
Om man använder en membran pump till smörjningen, hur funkar pumpen då du har laddtryck? Borde den inte sluta pumpa oljan då?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ok, pulser blir det ju, men räcker dom pulserna för att få ett tillräckligt oljeflöde, är det nån som testat membran pumps lösningen? borde ju vara den ultimata lösningen för smörjningen isåfall&en kullagrad turbo verkar ju inte behöva nå större mängd olja för att klara sig?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
807
113
Kramfors
Ok, pulser blir det ju, men räcker dom pulserna för att få ett tillräckligt oljeflöde, är det nån som testat membran pumps lösningen? borde ju vara den ultimata lösningen för smörjningen isåfall&en kullagrad turbo verkar ju inte behöva nå större mängd olja för att klara sig?
Man blir först tveksam till att pulserna ska räcka för membranet under turbotryck men motorn funkar ju ändå. Motorn skulle sluta funka om inte det blir utblås/insugspulser så membranet bör bete sig lika under turbotryck.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Nu börjar det likna en skoter igen. Motorn är helt klar nu och just nu sitter den monterad och klar i chassiet.
Tänkte en bild på hur oljedragningen upp till turbon är kopplad:


Sen en bild på hela paketet.


Sen upprepar jag samma inlägg om ljuddämparen från tial-vipec turbotråden så informationen finns här också.

Här kommer bilderna med en del mått på ljuddämparen.



Formen på dämparen är mest för att göra den stabil och snyggare så den inte bara ser ut som en stor fyrkantig låda, sen är den jättemycket jobbigare ett bygga :)


Perforerat innanmäte.


Isolerad med brandfilt ca 2-3 lager. ingången på dämparen är 2.5" som går direkt till ett T-rör gjort av en rörböj enligt första bild. utgången på dämparen är med 3" rör och ett instick på 70mm, med insticket kan man rätt enkelt justera mottrycket.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Lite dåligt med uppdateringar.
Men jag kom på en liten detalj som är väldigt viktig på en intercooler som det ska flöda vatten igenom och det är att den ska vara tät :)
Och efter lite provtryckning så var den inte det. Och eftersom den läckte på helt fel ställen för att enkelt kunna fixa det så var det bara att bygga en ny.
Ett tips till er som funderar på att göra en egen så börja med vattendelen på intercoolern så den är helt tät innan man bygger vidare..
Dock blev den ny mycket finare och hela 200gram lättare så det var väll bra...
Håller på för fullt att monterar tillbaks allt på skoten nu för jag tänkte ha den körklar till helgen!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Trist att komma på att det läcker i sista stund...

Det blir ett väldigt litet plenum, liten volym mellan cellpaket och spjällhus...
Du tror inte det blir en nackdel?