A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.647
803
113
Kramfors
Oj va fränt du ska bygga en singelmotor av en twinn polaris motor men viken motor den kommer ifrån vet ej. Vad ska nu detta bli?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Oj va fränt du ska bygga en singelmotor av en twinn polaris motor men viken motor den kommer ifrån vet ej. Vad ska nu detta bli?
Japp precis ska bli en 400ves med slp pipa(or). Har ju massa skrot från 1200/800 tiden så nu ska snotricen få sig en ny motor, köpte en ny pto tapp och vevstake och snodde det breda lagret från en 800cfi vev.

Har det mesta till detta projekt, dock saknar jag magnapullen och vattenpumpen och ev svänghjulet då jag var dum och sålde iväg det för något år sedan, så är det någon som har detta liggande så köper jag det direkt!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Var längesen jag var inne å läste här så har suttit å gluttat nu ett bra tag. Alltid lika kul å läsa denna informativa projekttråd! Tummen upp asker.


Nu när du bytt till vattenkyld ic så kom jag å tänka på om de ändå inte går göra det ännu enklare! Varför inte köra luftkyld IC och mata den med snö!
Har tyvärr inte skotern i närheten just nu så kan ej gå ut å måtta men bör man inte få plats med en rätt slimmad vanlig IC på platsen du satt kylaren till vattnet? Tror inte det behövs särskilt stor/tjock IC då effektiviteten på den säkert är något utöver det vanliga.
Har man 30cm tillgodo innan man tar i bränsletanken måntro?
Man måste dock göra en "vägg" på ovansidan så man inte får snö in motorutrymmet.

Nackdelen jag kan se rent spontant är att risk att sten kan komma och slå sönder någon cell. Men i.om den ligger ner så är nog risken försumbar.
Kanske skulle gå göra några tvärgående tjockare stag för att skydda.


Angående det du nämner om att skicka oljan genom turbon och plugga returen är något jag faktiskt tror fungerar. Är inne på att det är något sådant som Boondocker har gjort med deras -15 kit.
Bör dyka upp info om detta framöver när folk blir mer kända med dom nya uppdateringarna. Men detta vore helt klart en vettig lösning!

God Jul på er där nere!

Kom på hur man skulle kunna göra returen av oljan ännu enklare, skrev tidigare att jag hade en fundering att man slipade upp tättingen mot kompressorsidan på turbon, men då måste man demontera lite mer grejor än iden jag fick nu. Det är att man bara borrar ett lämpligt hål i aluminiumplattan som sitter med 3st små skruvar bakom kompressor propellern. Då är det mindre chans att man sabbar balansen i turbon allt för mycket.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Var längesen jag var inne å läste här så har suttit å gluttat nu ett bra tag. Alltid lika kul å läsa denna informativa projekttråd! Tummen upp asker.
Tack, kul att höra!

Nu när du bytt till vattenkyld ic så kom jag å tänka på om de ändå inte går göra det ännu enklare! Varför inte köra luftkyld IC och mata den med snö!
Har tyvärr inte skotern i närheten just nu så kan ej gå ut å måtta men bör man inte få plats med en rätt slimmad vanlig IC på platsen du satt kylaren till vattnet? Tror inte det behövs särskilt stor/tjock IC då effektiviteten på den säkert är något utöver det vanliga.
Har man 30cm tillgodo innan man tar i bränsletanken måntro?
Man måste dock göra en "vägg" på ovansidan så man inte får snö in motorutrymmet.

Nackdelen jag kan se rent spontant är att risk att sten kan komma och slå sönder någon cell. Men i.om den ligger ner så är nog risken försumbar.
Kanske skulle gå göra några tvärgående tjockare stag för att skydda.
Hade denna tanke när jag satt å klurade på ic. Men jag fick inte fram någon bra lösning på placering och rördragning. Sen gillar jag att gasa tills det sprutar sten så det duger inte med en vanlig luft till luft ic i tunneln, skulle nog inte hålla länge för mig.
Sen vill jag hålla insugsröret så kort som möjligt, då spjället sitter före turbon.

Angående det du nämner om att skicka oljan genom turbon och plugga returen är något jag faktiskt tror fungerar. Är inne på att det är något sådant som Boondocker har gjort med deras -15 kit.
Bör dyka upp info om detta framöver när folk blir mer kända med dom nya uppdateringarna. Men detta vore helt klart en vettig lösning!

God Jul på er där nere!
Är helt övertygad att detta fungerar. Hade jag inte redan haft en retur så skulle jag definitivt gjort så. Inte riktigt värt besväret att fixa detta nu, men ska jag ha kvar maskinen nästa år så måste jag bara prova. Annars blir det denna lösning på nästa maskin :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Nu har jag tagit hem maskinen efter nyårs helgen för lite småfix och passa på att göra om oljesmörjningen till "intern retur". Då kommer jag att koppla tillbaks slangarna till blocket och bara köra turbon med en slang.
Detaljerade bilder kommer på modifikationen på turbon.
Största annledning är att trottelhuset inte är tätt så det blir en del oljesöl efter axeln till spjället, sen måste denna ide testas :) Går att sätta dit en packbox på trottelhuset men då blir det trögare och det gillar jag inte.
 
Last edited:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ska bli jäkligt spännande att se resultatet av returen, jag tror ju förstås att det är laddtryck där bakom jag. Men jag har ju haft fel förr.. Varför ska du bara köra med en oljeledning nu?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Ska bli jäkligt spännande att se resultatet av returen, jag tror ju förstås att det är laddtryck där bakom jag. Men jag har ju haft fel förr.. Varför ska du bara köra med en oljeledning nu?
Vill ha mindre olja genom intercoolern.
Ang trycket bakom kompressorhjulet så kan jag inte se att det ska vara laddtryck där bakom då jag tänker att det blir en sugande effekt då högt luftflöde paserar bara några millimeter bort, däremot så blir det nog inte alls lika hårt sug som när returen leds in precis mellan trottelhuset och kompressorhjulet som det är gjort nu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.647
803
113
Kramfors
Jag tror det inte spelar någ roll med 1 eller 3 oljeslangar från pump till turbo för det är väl en nerstrypning liknande vanligt oljespridarrörs storlek till block mellan pump och turbo? Herr asker kör väl inte utan strypning till turbo för då riskerar man tappa oljesmörjning till motorn.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Ja det ska som sagt bli spännande att se, tror du att oljemängden som en slang ger räcker till för turbon då?
Japp annars skär turbon och det är inte så bra. Nä men det verkar funka för boondocker, och tänker man efter så är det inte mycket till lager som behöver smörjas jämfört med dom på veven. Så det ska lätt räcka
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Jag tror det inte spelar någ roll med 1 eller 3 oljeslangar från pump till turbo för det är väl en nerstrypning liknande vanligt oljespridarrörs storlek till block mellan pump och turbo? Herr asker kör väl inte utan strypning till turbo för då riskerar man tappa oljesmörjning till motorn.
Har en viss strypning till turbon, men ska fixa mer strypning då motorn får för mycket olja nu. Snittar på ca 5% nu :)
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Oljeresriktor till kullagrade turbos har ju 0.8 mm hål, fast då är det högre oljeflöde/tryck in(4takt).

Kommer inte vara problem med att få ut oljan ur lagret heller för varje gång du släpper gasen har du garanterat undertryck bakom kompressorhjulet om du inte har det hela tiden. Är väl av den anledningen man inte kör med spjällhus före turbon på 4takt, för det finns risk för att man suger ut olja genom "tätningen":)

På min sugs oljan ur slangen in till turbon, funderar på någon restriktor, antingen på trycksidan eller på sugsidan eller både och. Har 5mm slang in i turbon från 3till1 blocket och 4 mm nippel på returen. Du hade ca 3mm på returen va?
Något förslag på restriktor?

Mvh Mikko, snodde Sp4x inlogg
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Nu har jag pillat lite med turbon.
Kompressor propellern borta:


Borrar ett litet hål på 1mm för returen.


Klart:


Svetsat igen returen.


Nu ska jag bara ordna en lämplig restriktor, lite fundersam på om man ska köra med en vanlig oljeinjektor, men vet någon hur en sådan är uppbyggd, om det sitter någon fjäder eller något i den som inte gillar att man löder fast den?