A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Vad ska du köra med för värmeväxlare?
Alltså växlaren mellan insugsluft och kylkretsen?
Hade en bit kvar av intercoolern jag hade till 1200an, tror den blir rätt lagom för en vattenkylning, samtidigt som den ger ett lågt luftmotstånd. Har märkt att det nästan är hopplöst att få tag på nya lösa kylare utan gavlar nu för tiden.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ok. Sen bygga låda runt cellpaketet och in med vatten där...

Vissa kör med Laminovastavar, vet inte vad som är bäst...
Gissar nog nästan på din lösning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
I dag fick jag hem 2st trycksensorer. Den ena ska mäta bränsletryck och den andra ska jag mäta piptrycket med.

Dessa tillsammans med vipecen så bör man kunna få en helt oförstörbar motor.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tummen upp Asker. Börjar vara dags att inhandla givare för mig med. Paket med motordelar och turbo dimper ner alldeles strax :)

Piptryck är väl lite överkurs. Eller är du rädd att du bygger för mycket mottryck?
Bränsletryck är dock jävligt bra!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Tummen upp Asker. Börjar vara dags att inhandla givare för mig med. Paket med motordelar och turbo dimper ner alldeles strax :)

Piptryck är väl lite överkurs. Eller är du rädd att du bygger för mycket mottryck?
Bränsletryck är dock jävligt bra!
Ja piptryck är nog överkurs men de är i forskningssyfte... bra att veta vart man ligger. Kan ju hända att det går att strypa dämparen lite mer eller att den bör öppnas något om det är på gränsen för högt mottryck. Men med tanke på hur kolvarna såg ut så är det nog lugnt nu, men det skulle va fint om det gick att göra den ännu tystare utan att chansa igen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Håller på att fixar insuget/intercoolern nu. Och håller på att klurar på vart jag ska placera injektorerna.
Är det dåligt att ha dom innan intercoolern? Rent utrymmes/mekvänligt så är det smidigast att sätta dom där. Annars finns det plats underifrån, men då blir det jobbigare om det skulle bli något fel någon gång.

Tänkte att man även borde öka intercoolerns effektivitet om man sprutar soppa genom den, sen blir den även "tvättad" från all 2t olja.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Skulle vilja säga strängt nej till de där asker! Bränsledimman slås sönder och klumpar eller lägger sig i cellpaketet. Särskilt på den cell som kommer vara längst ner. Den kommer med tid fyllas med bränsle och sedan då ta med sig bränsle som ej är atomiserat in i förbränningen = dålig förbränning.


Men du kan ju prova själv genom att göra ett spridartest i ett provrör(pet flaska) och sedan genom ic'n så får du se skillnaden. Beror ju lite också på dimension på cellpaket förvisso.
Alternativt prova bara med högtryckstvätten på lågt flöde bara för dimmans skull, och kör genom cellpaketet. Är det vattendroppar eller vattendimma som kommer ut då? ;)

Tänkte just i ditt fall när du kör turbosmörjningen tillbaka till turbons inlopp är ju inte heller bra för en intercooler. Du smörjer ju ner cellerna så kyleffekten på den avtar. Så jag förstår hur du resonerar med att få lite bränsle genom den för att "rensa" upp.

Har du verkligen problem med hög insugstemp? Tror nästan man ska hålla sig ifrån en intercooler överhuvudtaget faktiskt. Alternativt köra metanolinsprut istället. Finns otroligt små å smidiga lösningar som säkert går att tillämpa på en skoter.
Och i ditt fall är nog de inte dumt med lite extra oktan som är ute efter bästa responsen.

Nackdelarna är ju att du har en sak till som måste fyllas upp(även om dom nu tar extremt lite) samt då att de finns mer saker som kan gå sönder!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Du har nog helt rätt med bränsledimman, blir nog mer droppar som du säger.
Har funderat mer nu och det blir rätt bra att sätta spridarna under rätt bra med plats där också.
Insugstempen är rätt hög, så jag hoppas på att finna någon häst till och lite mer marginal om man håller stumt länge. 95 oktan är ett utmärkt turbobränsle! :) så det blir inget byte där.
Sen tror jag inte responsen kommer att påverkas speciellt mycket, är inte riktigt nöjd med utformningen med befintligt insug, så det nya kommer bli mer optimalt trots att det kommer sitta en kylare ivägen.

Blir det bara skit av det så kan jag montera tillbaka det gamla insuget så har jag iallafall testat.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tror du missförstod mig ang metanolen. Självklart ska du köra 95okt som primär soppa, men tänkte att du sätter en extra spridare(mettis) bara för att få sänka insugstempen vid laddtryck.
Mettis sänker tempen något fruktansvärt utan att ta "stor" plats som en intercooler gör. Samt ger det dig extra säkerhet i form av högre oktan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Aha du menade så. Skulle va kul att testa en sådan lösning också. Men känns lite krångligt då det blir en variabel till som måste mappas, sen ytterligare en tank som ska fyllas på osv..
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Nu innan du stoppar ihop motorn... Kan du se ifall en reedspacer skulle kunna göra det någorlunda bättre? typ 2-5 mm bara. Får man en bättre anläggning mot botten och toppen samt stänger man boostporten med org reeds? Finns ju vissa som hävdar det och ser detta som en av anledningarna till att Vforce 3 R ger 5 hkr på toppen mot org.

/Petter
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Nu innan du stoppar ihop motorn... Kan du se ifall en reedspacer skulle kunna göra det någorlunda bättre? typ 2-5 mm bara. Får man en bättre anläggning mot botten och toppen samt stänger man boostporten med org reeds? Finns ju vissa som hävdar det och ser detta som en av anledningarna till att Vforce 3 R ger 5 hkr på toppen mot org.

/Petter
Jodå observerade att en 2-3mm spacer skulle frigöra reedbladen helt från boostporten. Men jag tror att en 8-12mm spacer skulle vara det optimala så man ökar vevhusvolymen som dessa motorer verkar vilja ha lite mer av. Tror även att det är därför många "fixkit" som innehåller cylindershims oftast går något bättre efteråt. Samma sak med den nya veven på 800ho motorn, den ger också mer vevhusvolym. Pratade även med en som håller på mycket med 600r motorerna och när den motorn fick den nya veven så gick även den bättre med samma portning. Så mer vevhus volym till dessa motorer verkar göra susen.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Okej. Hörde detsamma av en motortrimmare i Skellefteå, blockportning var det han sa gav mest på dessa motorer. Ska försöka få ett par reedspacers gjorda av honom i utbyte mot en trasig 700 CFI cylinder till ett trippelbygge... Inget du funderat på?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Får se hur jag gör med oljesmörjningen till turbon nu när det blir en intercooler också. Såg ett väldigt smart alternativ på snowest, där man använde en vanlig membranpump till förgasare som oljepump.
 

Hahlin

Medlem
18 okt 2014
30
0
1
Hörnefors
Ser grymt bra ut! Hur såg den konfigurationen med org oljepump ut? Antar att du funderar på att ändra oljesmörjningen för att du ska åka IC nu?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Ser grymt bra ut! Hur såg den konfigurationen med org oljepump ut? Antar att du funderar på att ändra oljesmörjningen för att du ska åka IC nu?
På originalpumpen är det 6st anslutningar, 3st av dom går in direkt till vevhuset. dom tre har jag kopplat ihop och lett upp till turbon. Seden från returen på turbon in till början av kompressordelen så oljan åker lite karusell och blir helt yr innan den åker in i turbon.
Du som tänkt konvertera till efi då har du en membranpump över, använd då den till oljan till turbon och gör det enkelt.
Jag hade en tanke på att göra så men jag skipper nog det nu då jag inte orkar plocka isär motorn igen för att sätta in en nippel till pulsmembranpumpen.
Får se om jag kommer att leda olja annorlunda eller om jag kör vidare som det är trots ic.