A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.111
940
113
Stora Blåsjön
Idag fick jag hem en ny matta, en Challenger 59mm :)
Dock verkar den vara lite för bred och saknar hålen i mitten men det ska nog gå att lösa tror jag...



Ska ha den på originalmaskinen hade jag tänkt, kammarna kändes väldigt styva och grova jämfört med originalmattan så den lär nog greppa bra trots någon mm lägre.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.111
940
113
Stora Blåsjön
Tyckte mattan såg lite kort ut.. så jag tog och lade en boggieskena bredvid och det ser inte helt rätt ut :(


Att det aldrig ska bli rätt på en gång, blir mycket jobb nu som det ser ut...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.111
940
113
Stora Blåsjön
Nu har jag rättat till bredden på mattan så nu är den 380mm.
Sen har jag även justerat längden på mina gamla boggieskenor blev 228mm kortare tydligen.
Tänkte testa med dessa först för att se hur det blir, sen får man väll beställa lite kraftigare ice age skenor.



Mattan kapades ner med vinkelslip rök bra men det var blåsigt ute så det gick bra.
Skenorna är svetsade och sedan åldersbehandlade i pulverlacksugnen.

Näste grej är att göra en stanns så jag får ut hålen för centerdriften i mattan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.111
940
113
Stora Blåsjön
Åhå en bus skoter :)
Japp, efter ha kört originalmaskinen några helger nu så börjar jag bli lite less på den, den är för bra helt enkelt :)
Turbo skotern går ju bra så den är lite mer utmaning att köra, kan väll inte säga att man kör bättre på den mot originalskoten men den är så förbaskat kul att köra. Och efter ha provkört lite andra maskiner i olika längder så fastnade jag för 137an, den är utmanande att köra men inte helt värdelös som en helt kort oftast är. Men alternativet att köpa en freeride 137 är helt uteslutet då jag inte alls kommer överens med xm chassiet, sen när man hoppar mellan 2st maskiner så vill man ha samma känsla i båda och slippa vänja om varje gång.
Tror en pro rmk i 137" längd kan bli en skitkul skoter!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.111
940
113
Stora Blåsjön
Använd en hålsåg, funkar bra.
Använde en sån när jag satte extroverta på
min Renegade för många år sen.
Kommer att prova att göra ett stansverktyg så jag får fyrkantiga hål, ser mer fabriksgjort ut då.
Borde gå bra att använda pressen och en träbit under.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.111
940
113
Stora Blåsjön
Håller på för fullt med chassiet till 137an.
Kylare från en rmk 144, man hade kunna gjort det enkelt för sig och köra med längden på 144 kylaren. Men jag valde att kapa dom 9cm så det blir rätt längd på dom.


Här har kylarna fått rätt längd, bara svetsning kvar på dom. Här är delarna som ska bli ett chassie och jag tänkte köra maskinen den 7-8 mars :) Ska bli nya tunnelsidor och fotsteg också.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.111
940
113
Stora Blåsjön
Har svetsar ihop kylaren och vattenanslutningarna.




Har även svetsat kedjehuset, det som jag bytte på turbomaskinen i sommras. Ska använda det kedjehuset till detta chassie.
 
Last edited: