Arctic M7 LE 162" BigBore 800cc + TURBO

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
På en 4-takts Turbo motor så får ju turbon per automatik den olja som finns i motorn om man inte har ett separat oljesystem som en 2-taktare har i detta fall .
Då kan man ju välja olja som man tycker är bra utifrån förhållandena.

Själva lagret i turbon är ju inte exakt lika krävande på olje kvaliteten (även om det blir ruskigt hett i den ) .
som en 4-takts motor kan vara med glidlager och allt den skall smörja där , så som kamaxlar mm mm , den har lång väg att gå runt i en motor och behålla egenskaper , gämfört med att rinna igenon lagret i Turbon , nu är ju allt relativt , man kan ju dra allt till sin yttersta spetts också .

Men 2-takts olja smörjer ju den också , finns ju utav olika kvaliteter , och det används ju oxå på 2-takts turbo aplikationer , men utbudet utav bra 4-takts olja är ju större .

Sedan är det ju upp till dig själv vad du tycker kan vara bra ,beroende på hur du använder det , några bra olje kvaliteter har namn getts tidigare av några , men många frågor kan du få väldigt bra svar på om du ringer till en oljeleverantör och diskuterar med dom över telefon en stund , vilket märke du nu väljer .
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Till kullagrade agg funkar 2t olja och liten oljemängd bra, men till glidlagrad skulle jag rekommendera lika som boost 5-50 el 5-60. Och gärna minst en liter.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
5w-60w finns hos ex Shell men fler märken har den såklart. Med så liten mängd olja som 4dl skulle jag inte köra under 60W i slutet för den tål högst värme. Och lägsta möjliga i botten är såklart till för lättflytande vid kallstart. En rak olja är helt utesluten såvida man inte värmer oljan innan start vid minusgrader. Jag antar det tar väldigt lång tid innan turbon värmt oljan till arbetstemp, det är väl därför köpes kitten har liten behållare.

Du får ta tempen på oljan efter lite hårdare körning runt 120gr funkar men är onödigt hett. Helst skulle man vilja ha oljan vid arbets temp 85-96gr men då krävs nog minst 1,5L = lång uppvärmningstid som inte heller är bra.

Pest eller kolera med andra ord.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Går ju att göra som jag gjort att ha en oljekyl inbyggd i tanken som går på kylarvattnet, del så så värms oljan upp mycket fortare och sen hålls den kallare vid arbetstemp. Men jag kör kullagrat och har en väldigt liten oljevolym på endast 2dl i tanken.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Intressant. Tror att jag börjar med att slå i 5w-60 och sen får jag helt enkelt hålla koll på oljetempen. Kanske funkar att skjuta med IR-termometern direkt på överströmningsventilen där oljan cirkulerar? Eller ska man måsta trycka dit ytterligare en mätare? Börjar bli fullt på styret :Cry:

Smart det där med att cirkulera vattnet igenom tanken. Blir som en liten värmeväxlare :)

Just nu håller jag på felsöka varför den inte varvar mer än 6000-6500 rpm. Tror jag ska ta å beställa en DVA Adapater till min multimeter så jag kan mäta upp Spänningstopparna riktigt från statorn.

En sån här:
http://www.ebay.com/itm/CDI-Electronics-Peak-Reading-Voltage-Adaptor-5119773-/400500782715?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item5d3fb4f67b&vxp=mtr
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Som AlexA skriver så är det inte förän 7200 rpm dom ska öppna på M7an. Kommer inte ens upp i dom varven. Skulle kunna lägga upp en film på hur den beter sig.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Finns det någ tempstyrd varvtalsregulator på F7? På ski-doo mf så sänks varvtalet om tempsensorn jäklas eller om motorn blir för het.

Om det nu sitter sådan skit på den så prova dra ur kontakten till tempsensorn och funkar inte det kan man lopa/fuska ihop kablarna för att lista ut om den är felande.
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Du tänkte att den går i typ limp home mode pga att den är trasig? För den varvar inte om man håller upp wirarna själv heller.
Jo kan bli helt knäpp när den jävlas ! är inte säkert den ger felkod heller
Jag har en liggandes om du vill testa med en ny !
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Jag har mätt upp alla tempsensorer och dom är ok, testat att kört TPS'n från en 5volt källa också och den visar helt rätt spänning från tomgång ända upp till full gas. Jag får inga felkoder heller. Styrboxen är testad i en annan M7a och den gick lika bra med min ecu. Statorn är bytt till en "ny" från skoterdelen, men jag tror fortfarande på att den är kass. Ger bara 8,1 ohm på laddspolarna. Ska ge 13-20 ohm enligt spec. Men bara jag får tag i en peak volt adapter till multimetern så kan jag mäta upp spänningen riktigt ut ur alla spolar. Ska nog ta och byta tändhattar och tändkablar bara så det är gjort också. Tändspolen ger rätt motstånd på både primär och sekundär sidan, men de hade nog inte skadat med att byta den också. Har pluggat ur allt på styret, pluggat ur kabeln som går bak till baklyset (vanligt fel på M7an att det blir kortis i baklyset). Jordningen är kollad och den är så bra den bara kan bli.

Jo kan bli helt knäpp när den jävlas ! är inte säkert den ger felkod heller
Jag har en liggandes om du vill testa med en ny !
Ja det skadar ju inte att testa, är du säker på att din är ok då? och vart finns den/du? :)
 
Last edited:

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
2t-olja vs 4t-olja i turboaggregatet

Nackdelen med 2t-olja i förhållande till 4t olja i turboaggregatet är, att 2t-olja normalt har en lägre flampunkt.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Nu har jag mätt peak to peak spänningen med osciloskåp och såhär ser det ut:

Första värdet jag skrivit med bläck är vid 2000 rpm och efter sträcket är vad jag fick när jag varvade upp lite ~4500 rpm.


Nu vet jag inte om det går att använda pappret som referens då Arctic själva inte mätt med osciloskåp utan en vanlig multimeter med en peak volt adapter. Men det borde bli samma resultat?

Nått som hade varit intressant är mätvärden från en fungerande 600/700EFI (2005-2006). Ingen i närheten som vill ha sin uppmätt med osciliskåp? :)
 
Last edited:
Reactions: Oskar97 och Basse92

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Håller fortfarande på felsöka varför den inte vill varva upp som den ska. Vid närmare titt på varvräknaren så är det inte ens 6000-6500 rpm som jag skrev tidigare. Snarare 5000-5500 rpm.

En liten snutt på hur den beter sig, utan variatorrem och med bara Y-röret:
http://www.youtube.com/watch?v=jQzwxgkGTZU

Och dagsfärska resistansvärden:


Känns lite låg på "Charge Coilsen". Men statorn är ju fan bytt så de vore ju helt otroligt om den här nya statorn från skoterdelen också har exakt samma fel?

Saker som jag gjort bara för att summera:

Ny stator från skoterdelen
Nya tändstift BR9EYA
Tändspole från en fungerande F7a
APV-servomotor från en fungerande CF8
Testat min ECU i en annan F7a - varvade ur i den.
Kollat upp min TPS med oscilloskåpet - OK
Ny nicasil
Nya kolvar, ringar, nållager
Kollat reedventiler - OK
Insugsgummin - OK
Lufttrycksslangen från ECU'n - OK.
Ohmtestat vattentempsensorn vid olika temperaturer - OK
Ohmtestat lufttempsensorn vid olika temperaturer - OK
Kollat jordpunkt och jord ut till sensorer m.m - OK
Bränsletrycket stadigt på 42 psi även under belastning.
Kopplat ur baklyset
Kopplat ur allt på styret

Om någon har tips på vad jag kan göra så tar jag mer än gärna emot dem :) Känner ju fan ingen som har en F7/F6/CF7/M6/M7 nu så det är svårt att jämföra värden etc mot någon annan skoter.

Får dra iväg och köpa en F7a i värsta fall och lyfta prylar från om jag inte hittar något fel snart.

TPS-signalen:
https://www.youtube.com/watch?v=Yu8HFEQ__vA

Charge Coil 1: ser lite knasig ut? (vet inte hur det ska se ut)
https://www.youtube.com/watch?v=klzwJaARQCk

Charge Coil 2: ser ok ut? (vet inte hur det ska se ut)
https://www.youtube.com/watch?v=H4kQiYzp5Ao
 
Last edited:

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Håller fortfarande på felsöka varför den inte vill varva upp som den ska. Vid närmare titt på varvräknaren så är det inte ens 6000-6500 rpm som jag skrev tidigare. Snarare 5000-5500 rpm.

En liten snutt på hur den beter sig, utan variatorrem och med bara Y-röret:
http://www.youtube.com/watch?v=jQzwxgkGTZU

Och dagsfärska resistansvärden:


Känns lite låg på "Charge Coilsen". Men statorn är ju fan bytt så de vore ju helt otroligt om den här nya statorn från skoterdelen också har exakt samma fel?

Saker som jag gjort bara för att summera:

Ny stator från skoterdelen
Nya tändstift BR9EYA
Tändspole från en fungerande F7a
APV-servomotor från en fungerande CF8
Testat min ECU i en annan F7a - varvade ur i den.
Kollat upp min TPS med oscilloskåpet - OK
Ny nicasil
Nya kolvar, ringar, nållager
Kollat reedventiler - OK
Insugsgummin - OK
Lufttrycksslangen från ECU'n - OK.
Ohmtestat vattentempsensorn vid olika temperaturer - OK
Ohmtestat lufttempsensorn vid olika temperaturer - OK
Kollat jordpunkt och jord ut till sensorer m.m - OK
Bränsletrycket stadigt på 42 psi även under belastning.

Om någon har tips på vad jag kan göra så tar jag mer än gärna emot dem :) Känner ju fan ingen som har en F7/F6/CF7/M6/M7 nu så det är svårt att jämföra värden etc mot någon annan skoter.

Får dra iväg och köpa en F7a i värsta fall och lyfta prylar från om jag inte hittar något fel snart.

TPS-signalen:
https://www.youtube.com/watch?v=Yu8HFEQ__vA

Charge Coil 1: ser lite knasig ut? (vet inte hur det ska se ut)
https://www.youtube.com/watch?v=klzwJaARQCk

Charge Coil 2: ser ok ut? (vet inte hur det ska se ut)
https://www.youtube.com/watch?v=H4kQiYzp5Ao

Vet inte om arctic har samma som yamaha i tumgasen, tappade bort ordet till de men sitter en givare /microbrytare i gasen så har så om den gasas fel eller har hamnat i fel läge så misständer den bara å går sket, om du förstår vad jag menar . Tänkte har arctic så kan du ju ha felet där?? :)
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Vet inte om arctic har samma som yamaha i tumgasen, tappade bort ordet till de men sitter en givare /microbrytare i gasen så har så om den gasas fel eller har hamnat i fel läge så misständer den bara å går sket, om du förstår vad jag menar . Tänkte har arctic så kan du ju ha felet där?? :)
Jo det sitter en sån på min också men allt på styret är urkopplat.