Arctic M7 LE 162" BigBore 800cc + TURBO

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Mät tps givaren med ohm mätning sakta sakta uppöver i gas och tillbaka. På min hoj var tps givaren helt perfekt vid volt mätning men man såg en liten bugg/hack vid vanlig enkel ohm mätning. Nu tror jag inte tpsen är väck för en liten bugg som jag hade gav bara lite hosta vid ett vist gaspådrag.
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Provat att ha mattan i luften och gasa? Eller att ta av remmen helt och prova? Har du då fortfarande samma varvtal kan man ju nästa slå fast vid att det är något tändningsproblem som gör att den bryter och inte tänder över ett visst varv. Om det är ett bränsleproblem så tycker jag att den iaf borde varva lite mer, om än dåligt och hackigt, med borttagen rem.
Lycka till!!
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Ska testa ohm mäta TPSen. På bränslesidan finns inte så mycket att testa. Har mätt signalen fram till båda spridarna och den ser bra ut. Skulle kunna ta lös spridarna och rengöra dom. Men stiften är ju blöta varje gång jag tar ut dem. Och den spottar ut rätt mycket ur Y-röret. Ingen vits att lyfta upp skotern bak då jag inte ens har någon variatorrem på. Hmm..
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Blir ingen skillnad alls med boondockern urkopplad. Nej pipan sitter inte på nu för att jag ska kunna komma åt och mäta lättare. blir ingen skillnad med den på heller, hade den på i början.
 
Reactions: Oskar97

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
har du oljepumpen inkopplad? tänkte om du har någon strömförbrukare överhuvudtaget när du kopplat ur lysen, värmare osv.

*såg filmen nu, du har ju strålkastarna kvar... men jordfel eller TPS skulle ja tippa på. Fast du ska ju ha kollat upp det där.. märkligt
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Nä jag blandar i tanken. Huven är inkopplad, den törs jag inte koppla ur. Måste som sagt ha minst 2.5A förbrukare ikopplat för att inte ecun ska spåra ur.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
tänkte till turbon :) vart har du hört 2,5A ifrån? kan vara bra att veta gränsen, tack för siffran
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Ja pumpen till turbon är ikopplad men den är ju inte elektrisk. i servicemanualen står det att om man ska köra motorn i en dyno (bromsbänk) så ska man ha minst 2.5A förbrukare ikopplat. Står till och med att det motsvarar ett framlyse som körs på helljus.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Har du provat med en annan kabelstam?
Nä men man börjar ju bli sugen på det. Dock så har jag mätt å mätt å mätt på den jag har utan att hitta nått fel. Jag fick tag i en kille här i stan idag som har en crossfire 700 som jag skulle få mäta på i eftermiddag! Ska bli intressant..

Jag tror jag har överslag från lindningen som heter "Charge coil 1". Antingen på statorn eller i kablaget till och från den. Ser då åtminstone väldigt suspekt ut när man kikar med skåpet på den.

Charge Coil 1:
https://www.youtube.com/watch?v=klzwJaARQCk

Charge Coil 2:
https://www.youtube.com/watch?v=H4kQiYzp5Ao
 
Last edited:

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Du borde prova annan kabelstam, bara för att utesluta den.. Sen har du ju som börjat ha kollat igenom allt
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kommer inte ihåg riktigt allt som skrivits här...

- Har du hittat någon APV-servo att kastbyta med?
- Jordat motor till chassie?
- Sitter triggerbanorna kvar på magneten?
- Har du kontrollmätt kompressionsförhållandet när du slängde ihop motorn?