Arctic M7 LE 162" BigBore 800cc + TURBO

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Ja absolut ska det jordas ordentligt! men vet inte om jag har hjärnlåsning nu men har aldrig sett en jordfläta på skotermotor. Enda jordpunkten är ECU-jorden som jordas i motorn, men man kanske borde dra en egen jord mellan motor och chassi?

Ursäkta OT. Men jordfel kan ju framkalla de mest märkliga elfel
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Nu mins jag inte hur det var på f7/m7, men alla äldre Arctic har jordkabel mellan chassie/motor.

Sitter allt som oftast mellan en magnapull skruv och chassiet alldeles bredvid (typ ljuddämparfäste)
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Någon jordkabel har jag inte på min motor som går över till chassiet. Men jag skulle kunna sätta dit en och prova? eller riskerar man att skjuta något då? Kanske ska forska lite i det först.. Känns som att de bara vore bra med extra jord..

och ja jag har provat med en annan fungerande APV-servo och det blev ingen skillnad då heller.

Idag var jag till en kompis kompis här i stan och fick mäta statorn på hans Crossfire 700 -06. Den visade såklart 17 ohm på båda charge coils'en (som dom ska enligt spec) och signalerna såg precis lika ut i osciloskåpet som på min.. Men mina visar ju bara runt 8 ohm! Vilket är oroväckande lågt.. Så bara för kul skull så for jag och mätte den gamla statorn som satt i min skoter som nu inte har någon "elhärva" på sig eftersom vi flyttade över den till statorn som blev köpt från skoterdelen då den saknade kablage - och den visar 17 ohm den med! Alltså mycket bättre siffror än den som sitter i min motor nu. Men skotern gick ju inte med den heller? Ska fan ta lös svänghjulet på min igen, slita ut statorn och mäta direkt på lödpunkterna. Kan väl inte vara så jävulskt att den lilla kabelstammen på statorn är åt helvete?
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Nu är jag ingen mästare på fordons el. Men kan aldrig i min fantasi tänka mig att du skadar något genom att sätta en extra jordfläta från motor ner i chassiet.

Dom har ju redan samma jordpotential. En fläta borde bara försäkra att jorden verkligen finns där. =)

Med reservation att jag är fel ute, men det tror jag inte. =)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
för jag har då ingen jordning till chassit (som original, motorn är ju gummiupphängd och utan jordkabel)
Men skotern fungerar fint ändå

Men att dra en extra kanske inte är dumt för det
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Jo men t.ex. avgasröret sitter ju i regel fjädern fast i chassiet, så helt isolerad lär ju aldrig motorn vara. =)

Men som sagt vågar jag inte svära på något. Vi får nog svar av nån duktigare snart;):p
 

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
de sitter ju en från statorn till blocket med givarn.. de är då den ända som sitter på cf7 i alla fall som jag kan komma på, sitter ingen direkt från motor till själva chassiet.
sitter givarn som mäter på stator snett eller nå?? min startade inte ens när jag hade den lite snett.
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Har du provat den belastad? Och med lite laddtryck?
Jag har nämligen varit med om att 2 taktare med lågt kompförhållande kan ha svårt att komma över "puckeln"
Och om du då får den att bygga lite ladd så ökar ju förhålandet!
Att torrvarva är ju ingen normal situation för en motor direkt
Dom vill ha lite motstånd
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Yes! Hållit på nästan varje kväll sedan jag skrev här sist. Gick så långt så jag for och köpte en -05 F7 Black Widow förra veckan bara för att kunna felsöka lättare. Igårkväll fick jag den att gå som den ska! Nu är det bara börja plocka på alla turboprylar igen :)

Från igårkväll:
http://www.youtube.com/watch?v=ow2sqFVbnNQ
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Ja i grund och botten misstänker jag att de var ena kolven och cylindern som gjorde att den gick dåligt när jag köpte den. Eftersom jag inte hittade några andra fel innan och medan jag rev den. Samtidigt som jag renoverade motorn så byggde jag om soppasystemet med cirkulation och extern regulator för att kunna justera grundtrycket lite lättare. Justerade in trycket till 45psi vilket är orginaltryck innan jag ens startade upp motorn första gången och har sen dess haft det trycket. Men igår när jag hade flyttat över ALLT ifrån F7an utan framgång så började jag laborera lite med soppatrycket. Testade att dra upp det till 50psi (borde vilja ha det då den borrad till 800cc) men då gick den knappt över huvud taget och bakpuffade nån gång. Kan ju inte vara möjligt att den lilla justeringen ska påverka så mycket tänkte jag. Så jag drog ner det till 40psi å höll koll på avgastempen, nu gick den lite renare men inte alls bra. Tog en liten chansning och drog ner det till 30 psi och höll full koll på tempen - gick som en klocka! Kastbytte min flongnya soppatrycksmätare med en annan och då visade den 47psi! Alltså 17psi skillnad mellan två helt nya manometrar!!
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Kasst fel ja. Hyffsat irriterande med nya prylar som inte fungerar, soppasystemet var ju det enda som var helt nytt på skotern så de var ju det sista man trodde skulle fela. Men som sagt så gick ju inte skotern när jag köpte den heller med ett soppasystem som var orginal och hade ett tryck på 46psi (mätte med en fungerande mätare då).. Så antingen var det renoveringen av motorn som gjorde susen, eller något av det jag flyttat över under tiden jag felsökt.. Ska börja plocka tillbaka en del i taget till F7an på lördag och se om det händer något då..

Har ju lite grejjer kvar att göra som blivit skjutet på pga felsökningen. Bland annat bredbandslambdan som fortfarande ligger i kartong, mätarhållaren till styret, svetsa in 2st nipplar i insugsboxen, se över oljepumpen till turbon då den droppar lite olja osv. Men jag borde hinna med det mesta i helgen :)

Ang variatorerna så har jag inte full koll på vad som sitter där nu. Men det jag vet som jag inte la märke till förän förra veckan är att sekundären är utbytt till en 10.4"are (10.0" org) vilket är positivt. Ska göra en hel del på bottendraget på M7orna. Märkte det när jag försökte kränga på en orginalrem = typ 2,5cm för kort! Har köpt en ny 046-rem nu också som sitter på, satt någon bearcat 570cc rem där innan, kändes inte ok. Jag är dyngsugen på att köpa hem en uppsättning turbovikter från MDS och någon trevlig helix så man får lite belastning på turbon! Det verkar vara ett vinnande koncept "over there" :)