varför en med så högt sluttryck, Vet att Jan Grönberg fick vikta på och kunde gå ner till en fjäder med 290 i sluttryck när han kasta på SLP systemet
Som jag skrev ovan. På med en brantare helix för att slippa en massa vikt i primären. Pipan ger 10 hk det är inte lite det... Sjuk maskin dom har fått till =)Kör man med pipa så finns effekten vid 8400 och väl där är det 10 hk mer än standard. Då har man ca 20 hk mer än i en PRO =)
Skulle tro att man behöver en brantare helix vid användande av pipa för att slippa vikta på så pass mkt. Sen är en primärfjäder med lågt sluttryck ett måste verkar det som.
Jan grönberg kör ju kanske lite aggressivare och hårdare än majoriteten på detta forum skulle jag gissa så vad som passar han och hans åkning är ju inte säkert det passar mig eller dig. Ungwefär som att kolla på Sempan eller andra lite hårdare åkare.varför en med så högt sluttryck, Vet att Jan Grönberg fick vikta på och kunde gå ner till en fjäder med 290 i sluttryck när han kasta på SLP systemet
Ens körstil har ju inget med att göra hur mycket skoter orkar eller inte. Syftade mest på att man behöver inte en så hård fjäder för att den ens ska orka med 70grams vikter och en 56-44-.31 helix.... provat två olika helixar nu ena är den jag uppgav nyss och med den åker jag en 120/310 fjäder i primärn och den andra har jag provat ut nu är en 58-46-.32 och då har jag satt in en 140/320 fjäder. Håller varven på 8350 då men vid omtag så går den till 7950-8050 för att hämta upp till 8350Som jag skrev ovan. På med en brantare helix för att slippa en massa vikt i primären. Pipan ger 10 hk det är inte lite det... Sjuk maskin dom har fått till =)
Vi har inte så höga höjder i detta land att vi behöver köra med 40 graders helix. 40 grader passar dock bättre på PRO-Ride motorn!
PS. Har någon provat en mjukare rem? t.ex arctic 048, gates eller ultimax?
Mjukare rem sänker också varven.
köpte ett stage 2 kit så med både pipa fjädrar o vikter så det var vad dom rekomenderar så därför blev det vad det blevvarför en med så högt sluttryck, Vet att Jan Grönberg fick vikta på och kunde gå ner till en fjäder med 290 i sluttryck när han kasta på SLP systemet
Vad åker du för sek.fjäder med dessa helixvinklar då? Är ju minst lika intressant. 46:an funkar på hårt före(dragracing) , men backshiften kommer ju vara obefintlig. Tänk på att team sekundären är dålig på att greppa remmen mot slutet av utväxlingen, lägg till lägre drevning iår och toppa det med en 46a i slutvinkel, har du otur kommer det säga plopp och remmen går i botten, händer oftast i lite högre fart och då blir det remhaveri med andra roliga skador. ( har testat)Ens körstil har ju inget med att göra hur mycket skoter orkar eller inte. Syftade mest på att man behöver inte en så hård fjäder för att den ens ska orka med 70grams vikter och en 56-44-.31 helix.... provat två olika helixar nu ena är den jag uppgav nyss och med den åker jag en 120/310 fjäder i primärn och den andra har jag provat ut nu är en 58-46-.32 och då har jag satt in en 140/320 fjäder. Håller varven på 8350 då men vid omtag så går den till 7950-8050 för att hämta upp till 8350
Vad åker du för sek.fjäder med dessa helixvinklar då? Är ju minst lika intressant. 46:an funkar på hårt före(dragracing) , men backshiften kommer ju vara obefintlig. Tänk på att team sekundären är dålig på att greppa remmen mot slutet av utväxlingen, lägg till lägre drevning iår och toppa det med en 46a i slutvinkel, har du otur kommer det säga plopp och remmen går i botten, händer oftast i lite högre fart och då blir det remhaveri med andra roliga skador. ( har testat)
Läs 2016 Polaris tråden så ser du.Nu blev jag nyfiken, mycket strul med vad?
Du har fel ang 10 serie profilen. 10 serien tar motorn upp till rätt växlingsvarv snabbare en 11 serievikten.Åker för tillfället en 160/260 fjäder i sek. ( orginal 155 / 222 )
Inte provat den i nå kåpiösa mängder snö men toppfart enligt mätaren 134km/h.
och grym backshift, förutom de att den inte kastar upp varven på en gång till 8350, tror de kan bero på serie 10 profilen på vikterna. Men har inte tänkt åka med den helixen, provade mest bara av ren nyfikenhet för att se vad den orkar med. kommer åka 56-44-.31 helixen då den har jag provat och den fungerar för min typ av körning iaf, den andra blev nästan het.
Fin temp på variatorerna så verkar inte vara något slir, men som sagt inte provat i nå sjuka mängder snö.
Testade de du säger om att bottna sekundärn ifjol på viper turbon.
Du har fel ang 10 serie profilen. 10 serien tar motorn upp till rätt växlingsvarv snabbare en 11 serievikten.
Om man har problem med "övervarv" i början på shiftkurvan med serie 10 vikt kan man byta till 11 vikten för att motverka detta. Tror problemet med din "seghet" för att komma upp i rätt växlingsvarv sitter i sekundären. Detta fenomen vill man inte ha i en lössnömaskin. Inte jag i alla fall..
Sätt i en stekundärfjäder med högre starttryck men samma sluttryck så hjälper det säkert att lösa problemet. Sätter du i en som även har högre sluttryck får du nog problem med övervarv och remslir.Mycke möjligt men har samma fenomen om jag åker med Rak 40 helixen som är orginal i axysen. Därav min misstanke att de är serie-10 vikten som spökar. Blev bättre då jag satte in helixen 54-44-.31 och 160/260 fjädern. men fått tips om en annan sek fjäder jag kommer att prova
har lite remslir på toppen dvs högst upp på primären med min set up, tips på åtgärd?
Kör men Mtx 71g +2+1, 140/300 samt 58-40/46 och 160/260 i primären.
varvar 8300-8400
Hur ser kurvan ut på goldstarvikterna? Jämfört med original?Så det blir Helix: 44-40, Primär BMP Pink (160-330), Sekundär Team Black (160-260), BMP Goldstar vikter.
Dom rekommenderade 70 gram (2-2-2-2, magneter) på 0-3000feet till detta steg2 kit med pipa, topp å ecu.