Barn på skotern

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
OT

:confused:

Såvitt jag vet är det väl inte än i alla fall lagkrav på att ALLA oavsett ålder osv osv skall ha förarbevis för snöskoter för att få framföra snöskoter !
Eller ?

( Själv tog jag förarbevis 1990 för snöskoter. )

.
Självklart behöver du inte förarbevis om du har ett körkort utfärdat före 2000.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Nä men man blir lite sur när någon påstår att frugan inte får köra när man inte vet om hon har skoterkort eller inte.(medlem av snofed kanske) Jag ville bara påstå att jag krossar henne mer än att jag skulle krossa mitt barn framför, då jag som sitter bakom frugan inte kan hålla emot mej alls.
Då kommer jag med största säkerhet att krossa hennes strupe mot styret. Då barnet har hjälm+nackskydd som tar emot.
Äh tyck vad ni vill jag tänker iallafal köra som jag gjort. Annars är det bara att lägga ner hela skiten så då blir det 3 skotrar tillsalu

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Kör med huvudet så blir det oftast bra. Att köra opistat och högre hastigheter med barn framför sig är idioti. Körde själv med en 3åring några mil i helgen. Naturligtvis satt han framför mig, halva sträckan höll han till och med händerna på styret för att han frös om händerna. Skulle väl tro att snitt hastigheten låg på 20km/h enbart efter pistade leder. Jag har då inte dåligt samvete över det. Man får ju anpassa färdväg, körsätt och hastighet efter omständigheterna förtusan. Lika idiotiska att bränna på med ungen på skotern efter nått opistat fjäll som att köra på dåliga isar med fru och unge i pulka. Vad som då är lagligt eller olagligt kan jag inte svara på och vad det gäller skotrar så kör jag inte efter lagboken utan efter förstånd.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Många som bryr sig och tycker om en så enkel sak, självklart skall barnet sitta framför föraren på skotern om inte pulkan och annan vuxen är med i denna, sedan är det ju som i allt att det sunda förnuftet reglerar vad tummen gör framförallt där det då är risk att krocka med träd eller dylikt.

D

Deleted member 9532

En sak som kan förhindra krosskador på ungen är ju att den har FullFace. Alltså en integral- eller crosshjälm med käkskydd som tar smällen om olyckan skull vara framme.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
OT

:confused:

Såvitt jag vet är det väl inte än i alla fall lagkrav på att ALLA oavsett ålder osv osv skall ha förarbevis för snöskoter för att få framföra snöskoter !
Eller ?

( Själv tog jag förarbevis 1990 för snöskoter. )

.
Har jag påståt det ?
Jag skrev att man måste ha förarbehörighet, vilket kan räcka med att ha ett körkort som är utfärdad före år 2000, sedan så är det förarbevis som är ett måste.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nä men man blir lite sur när någon påstår att frugan inte får köra när man inte vet om hon har skoterkort eller inte.(medlem av snofed kanske)
Jag antar att det är mitt inlägg du anspelar på, men om du läser om mitt inlägg, så skrev jag : "OM hon inte har förarbehörighet ..."
Så att jag påstår mig veta att just din fru imte har förbehörighet, är någon slutsats som du själv har kommit fram till, men jag vet inte hur !

Visst är våran klubb medlem i snofed, men jag vet inte vad det har med denna sak att göra, för det är inte våran klubb som skriver här, utan det är jag som privat person som skriver.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Så, framför föraren vid de rätta förhållandena. ALDRIG bakom.
Hellst i en pulka, men nu var det inte det som tråden handlade om. (och pulkan är inte så säker heller)
Det är nog det argument som vi som anser det högst olämpligt att placera sina småbarn framför sig har.
Och har man ingen pulka så ska nog småbarnen stanna hemma, för sin egen säkerhet.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Nu tycker jag att vi lugnar ner oss och anklagar inte varandra för något

lättast vore ju att lämna ungen hemma och köpa frugan egen skoter..

Last edited:

snowMan76

Medlem
5 mar 2005
18
0
1
Om man har barn upp till 19-20 kilo kan man ha dom på ryggen i en "bäremeis" (en ryggsäck för att bära barn i. Bärgans, Haglöfs eller Norheim är några). Då följer dom dig oberoende vad som händer, du har händerna fri och dom faller inte av. Dom hänger även med om du förflyttar dig på skotern för att flytta tungdpunkten. Måste man hoppa av, hänger dom också med då.
Kör lungt och med förstånd i känd miljö så _borde_ det gå bra. Risken vill dog alltid vara där, om man väljer ta med "lillen" eller ej, att det kan hända nåt med båda dig, skotern och barnet. Vill man inte ta risken, håller man sig hemma.

Mr.T

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Märklig tråd.:confused:
Förstår inte diskussionen...

Såhär tycker iaf jag: Var vuxen person ansvarar för sin egen säkerhet. Var vuxen person som anser att det är lämpligt att ha med små barn på turen ansvarar för sin egen och sitt/sina barns säkerhet.

Var vuxen person bedömer själv hur ordet "säkerhet" tolkas. Vill man ha barnet fram? Ok. Vill man ha barnet bak? Ok. I pulka? Ok.

Det finns ju inget rätt och fel här, ser ni inte det? Alla måste ha rätt att ansvara på bästa sätt för sig och sin familj, enligt sin egen tolkning, så länge det inte finns reglerat i lagar eller stadgar.

Eller?

B

Biosteel

Märklig tråd.:confused:
Förstår inte diskussionen...

Såhär tycker iaf jag: Var vuxen person ansvarar för sin egen säkerhet. Var vuxen person som anser att det är lämpligt att ha med små barn på turen ansvarar för sin egen och sitt/sina barns säkerhet.

Var vuxen person bedömer själv hur ordet "säkerhet" tolkas. Vill man ha barnet fram? Ok. Vill man ha barnet bak? Ok. I pulka? Ok.

Det finns ju inget rätt och fel här, ser ni inte det? Alla måste ha rätt att ansvara på bästa sätt för sig och sin familj, enligt sin egen tolkning, så länge det inte finns reglerat i lagar eller stadgar.

Eller?

blir väll svårt att resona så oxå eftersom tråden handlade om att det va en kvinna som hade fått en sju*****r utskällning av nån äldre gubbe på nån skoterkurs för att ha satt barnet framför sig på skotern. :hmmmm:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
blir väll svårt att resona så oxå eftersom tråden handlade om att det va en kvinna som hade fått en sju*****r utskällning av nån äldre gubbe på nån skoterkurs för att ha satt barnet framför sig på skotern. :hmmmm:
Tycker att mitt inlägg passar bra riktat till den äldre herren också... Men han kommer knappast att läsa det.

Fast å andra sidan, då man läser igenom tråden, så är det ganska svårt att komma ihåg att det var den äldre herrens åsikter det handlade om...;)

:ciao:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Tar inte ställning direkt, brukar själv ha mitt älsta barnbarn 3,5 år framför mig men jag är ytterst medveten om vilka risker det innbär därför tar jag det oerhört lungt de ggr barnbarnet åker med

Har ett par självupplevda saker om vad som händer när det tar tvärstopp av någon anl. för någon månad sen med klubbens Viking och sladd tog det tvärstopp och det självutlösande draget var defekt vid detta tillfälle, sladden hakade i en stubbe och innan jag hann tänka amen låg jag framför skotern, en timme senare låg jag över vindrutan och detta var i väldigt låg hastighet, lågvxl på Vikingen tex
Vill inte ens tänka vad som kunde/skulle ha hänt om bb hade följt med på en sådan tur

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Vi var ute en sväng igår och då åkte syrrans lila grabb med, han satt bakom på skotern han åkte med på men sen så ville han åka med mig en bit. Min nytro är ju inte utrustad med dubbel dyna men godkänd att ta med 1 passagerare.

Efter som jag läst mkt i denna tråd så har jag ju förståt hur olämpligt det är med att ha barnet framför sig så jag lät pojken sitta längst fram på dynan medans jag ställde mig på det vänstra fotsteget (de är ju väldigt breda på denna skoter och på vänster sida kommer det ut en massa varmluft oxå :) ) pojken och jag hade nu våra kroppar lika långt fram och brevid varandra det borde ju vara bättre? men vad säger polisen om detta tro? Pojken tyckte det var jätte kul att åka med mig på Nytron även om det nu bara gick att burka åt den sidan jag stog på;)

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Allting är ju relativt.....jag tror det är betydligt farligare att släppa ut en unge i slalombacken som turistan gör med småungarna ("hjälmfotingarna"). Med dagens snabba åkning med långa carvingsvängar över hela backens bredd kommer det förr eller senare nån "Bode Miller wannabe" på 80+ kg och klipper ungen i 80 knyck:rolleyes:

Detta då jämfört med att ha en unge framför sig på skotern, med bra hjälm naturligtvis lättviktare med ansiktsbåge, och puttra fram med omdöme.

Jag hävdar dock fortfarande att 3½-4 år är lägsta ålder man bör sätta dem på en skoter oberoende av var de sitter. Under den åldern kan de inte hålla i sig på bra sätt (tex i tanklocket) och har inte heller nackmuskler starka nog att hålla mot skallens moment vid ens den minsta lilla krock, även om de är utan hjälm, skallens tyngd i sig räcker. Yngre än denna ålder skall de sitta i famnen på mamma (eller pappa:cool:) bak i pulkan. Sen somnar ju ofta mina ungar, i varje fall på längre turer, skall man då stötta dem med en arm som tvunget blir det ju ofrånkomligen vänster och då sitter man där utan broms :eek: Nä....pulka är bäst om man skall ut på lite mer seriös åkning med ungarna än bara puttra omkring lite på hemmatäkten.

"Bara mina 2 ören"

Ha'de / Matti (pappa till en 4-åring och en 6-åring, skoterfrälsta bägge två :))

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Allting är ju relativt.....jag tror det är betydligt farligare att släppa ut en unge i slalombacken som turistan gör med småungarna ("hjälmfotingarna"). Med dagens snabba åkning med långa carvingsvängar över hela backens bredd kommer det förr eller senare nån "Bode Miller wannabe" på 80+ kg och klipper ungen i 80 knyck:rolleyes:

Detta då jämfört med att ha en unge framför sig på skotern, med bra hjälm naturligtvis lättviktare med ansiktsbåge, och puttra fram med omdöme.

Jag hävdar dock fortfarande att 3½-4 år är lägsta ålder man bör sätta dem på en skoter oberoende av var de sitter. Under den åldern kan de inte hålla i sig på bra sätt (tex i tanklocket) och har inte heller nackmuskler starka nog att hålla mot skallens moment vid ens den minsta lilla krock, även om de är utan hjälm, skallens tyngd i sig räcker. Yngre än denna ålder skall de sitta i famnen på mamma (eller pappa:cool:) bak i pulkan. Sen somnar ju ofta mina ungar, i varje fall på längre turer, skall man då stötta dem med en arm som tvunget blir det ju ofrånkomligen vänster och då sitter man där utan broms :eek: Nä....pulka är bäst om man skall ut på lite mer seriös åkning med ungarna än bara puttra omkring lite på hemmatäkten.

"Bara mina 2 ören"

Ha'de / Matti (pappa till en 4-åring och en 6-åring, skoterfrälsta bägge två :))
Kör man så fort i något läge att man kommer att behöva bromsa trots oförutsedda händelser så anser jag att man kör för fort för att ha ungen framför sig. Dom flyger ju framåt bara man släpper gasen om man inte håller i dom.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Rätt eller fel ska inte jag avgöra det jag brukar framhålla när jag ser förare ha småbarn framför sej på skotern är att om du kör emot något så det tar stopp så är risken väldigt stor att du krossar barnets bröstkorg o riskerar att barnet avlider i värst fall.

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
haha ja jag satt alltid framför pappa eller farfar när vi var ute när jag var mindre å jag har inte dött av de. Men hallå kör man på led och använder insidan av hjärnan så kör man inte in i nått, jag vet inte vad ni har för leder där ni kör men ja har inte sten å typ träd mitt i leden på dom leder jag kör på iallfall. och som jag sa använder man insidan och tänker på att man har ett barn framför sig på skotern så liggerman väll inte å bränner 60-70 i leden lr?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
haha ja jag satt alltid framför pappa eller farfar när vi var ute när jag var mindre å jag har inte dött av de. Men hallå kör man på led och använder insidan av hjärnan så kör man inte in i nått, jag vet inte vad ni har för leder där ni kör men ja har inte sten å typ träd mitt i leden på dom leder jag kör på iallfall. och som jag sa använder man insidan och tänker på att man har ett barn framför sig på skotern så liggerman väll inte å bränner 60-70 i leden lr?
Man är ju inte ensam på en skoterled, vanligtvis så brukar man ju möta någon annan skoter också, och har man otur ... :evil::evil::evil:

Sedan om det tar tvärstopp, så behöver det inte gå 60-70 för att flyga över styret, räcker med 20km/h.

Ni som aidrig passerat över styret på skotern, prova en krocksläde, där åker man på ett tvärstopp i 7 km/h !