Allting är ju relativt.....jag tror det är betydligt farligare att släppa ut en unge i slalombacken som turistan gör med småungarna ("hjälmfotingarna"). Med dagens snabba åkning med långa carvingsvängar över hela backens bredd kommer det förr eller senare nån "Bode Miller wannabe" på 80+ kg och klipper ungen i 80 knyck
Detta då jämfört med att ha en unge framför sig på skotern, med bra hjälm naturligtvis lättviktare med ansiktsbåge, och puttra fram med omdöme.
Jag hävdar dock fortfarande att 3½-4 år är lägsta ålder man bör sätta dem på en skoter oberoende av var de sitter. Under den åldern kan de inte hålla i sig på bra sätt (tex i tanklocket) och har inte heller nackmuskler starka nog att hålla mot skallens moment vid ens den minsta lilla krock, även om de är utan hjälm, skallens tyngd i sig räcker. Yngre än denna ålder skall de sitta i famnen på mamma (eller pappa

) bak i pulkan. Sen somnar ju ofta mina ungar, i varje fall på längre turer, skall man då stötta dem med en arm som tvunget blir det ju ofrånkomligen vänster och då sitter man där utan broms

Nä....pulka är bäst om man skall ut på lite mer seriös åkning med ungarna än bara puttra omkring lite på hemmatäkten.
"Bara mina 2 ören"
Ha'de / Matti (pappa till en 4-åring och en 6-åring, skoterfrälsta bägge två

)