Gammturbo och Bromsbänksbygge ( 27.02 Börjat bromsa )

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Nu har jag testat bromsbänken och konstaterat att det är några saker som måste fixas.

28997

Kalibrering av nya momentarmen gick galant
28998

Nya tryckslangar till vattnet är gjorda av hydraulikkopplingar som underlättar vid montering/demontering samt håller tätt.
Sen blev det bakslag på vattendräneringen i garaget så jag kommer försöka leda bort vattnet utanför garage med hjälp av en rejäl slang.
Även avgaserna är ett problem och måste ledas bort.
Sen behövs det kylning till motorn. Där har jag en idé på att bygga ett uppsamlingskärl som ligger under skotern och samlar upp vattnet från en vattenspridare som sprutar på kylaren.
Detta bör fungera bra men det kanske är någon här inne som har någon bättre lösning?

28999

Även alla kablar har varit ett problem så idag byggde jag ett skåp som jag kan förvara all elektronik i. Det som återstår här är att montera elskåpet samt köpa en datorskärm.

29000

Det största problemet jag har just nu är att lastcellen visar ett värde mellan 0-80nm utan belastning . Vad detta beror på vet jag inte men förhoppningsvis är det vibrationer som borde försvinna vid belastning.

Sen tycker jag skotern går dåligt på högre varvtal och nästan vill rusa som att den drar tjuvluft . Detta har jag inte hunnit kolla på än men jag är lur på om det är de nya spridarna som jävlas eller bränslesystemet. Det känns dock mer som att den drar tjuvluft men alla tätningar och packboxar är nya så det bör vara tätt.

Så i veckan ska jag försöka få till vattendräneringen, avgaserna, kylningen samt elskåpet.
När det är färdigt kommer felsökning påbörjas av skoter och lastcell
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Kylningen av skoterns kylsystem kan du bara lägga en trädgårdsslang bak på tunneln sålänge, Så har vi bromsat flera ggr hos Tommy Ljunggren i matfors. Men då får man vänta några minuter mellan körningarna och hålla koll på tempen så de blir så lika som möjligt. De behövdes ytters lite flöde från trädgårdsslang utanpå tunnel på en ca 146 " maskin. Om man inte har lång tunnelutstick så rikta strålen under mot kylarna . Ev funkar de bra att rikta enbart mot kylaren i fram vid drivaxeln också. Numera har Tommy kylning till samma bad som bänken tar vatten ifrån, så man får fixa slanganslutningar till och från motorn innan man far dit. Men som sagt skit i seriös kylning tills vidare......
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Kylningen av skoterns kylsystem kan du bara lägga en trädgårdsslang bak på tunneln sålänge, Så har vi bromsat flera ggr hos Tommy Ljunggren i matfors. Men då får man vänta några minuter mellan körningarna och hålla koll på tempen så de blir så lika som möjligt. De behövdes ytters lite flöde från trädgårdsslang utanpå tunnel på en ca 146 " maskin. Om man inte har lång tunnelutstick så rikta strålen under mot kylarna . Ev funkar de bra att rikta enbart mot kylaren i fram vid drivaxeln också. Numera har Tommy kylning till samma bad som bänken tar vatten ifrån, så man får fixa slanganslutningar till och från motorn innan man far dit. Men som sagt skit i seriös kylning tills vidare......
Okej 👌
Då är det samma princip som jag tänkt då.
Hur samlade han upp vattnet? Eller hade han en golvbrunn under skotern?
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.784
56
48
Grängesberg
När du kalibrerar lastcellen, har du ett givet mått var på momentarmen vikten ska hänga?
Momentet ändras ju beroende på var vikten hänger.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Okej 👌
Då är det samma princip som jag tänkt då.
Hur samlade han upp vattnet? Eller hade han en golvbrunn under skotern?
Jag tror de va vanlig golvbrunn de rann ner till. Om du vill ha ännu bättre kylning så kan du lägga en vanlig gräsmatta vattenspridare på mattan som sprutar upp mot kylarna i tunneln. Varför inte en som viker sig fram o tillbaka automatiskt :)
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
När du kalibrerar lastcellen, har du ett givet mått var på momentarmen vikten ska hänga?
Momentet ändras ju beroende på var vikten hänger.
Man anger längden på hävarmen i datorn och i mitt fall med denna lastcellen blir det måttet till bakkant på lastcellen .
Det fina med denna lastcellen är att den klarar av att mäta samma vikt 200mm utanför lastcellen så jag kan hänga vikten vart jag vill på mitt fäste och den mäter samma vikt ändå.
Jag Ifrågasatte denna typ av konstruktion från leverantören och de sa att lastcellens är designad på ett speciellt sätt för att klara det.
Det verkar stämma bra när jag testat vilket underlättar vid användning då många skotrar har olika mått mellan variatorerna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ang utsug av avgaser så måste fläkten va gnistsäker så de inte tar eld om man får in soppa i slangen. Lagren måste även va tätade så den tål sot. Julas spånsug kan va en bra ide för de är gnistfri och tätade lager, jag tror 1500w duger för de är bra drag i en spånsug! Ljunggren har ca 110mm slang och draget i den va bet mindre än en spånsug.

 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ang utsug av avgaser så måste fläkten va gnistsäker så de inte tar eld om man får in soppa i slangen. Lagren måste även va tätade så den tål sot. Julas spånsug kan va en bra ide för de är gnistfri och tätade lager, jag tror 1500w duger för de är bra drag i en spånsug! Ljunggren har ca 110mm slang och draget i den va bet mindre än en spånsug.

Tack för tipset, ska kika på den.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Fick lite tid över ikväll så jag började att bygga en hylla som elektroniken ska monteras på.
Ska försöka hinna att koppla in allt imorgon

29003
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Med brist på tid så har det gått segt med projektet på slutet, det ärnästan så man ledsnar ibland för att det blir så lite gjort 🤣

Men lite saker har jag hunnit att färdigställa.
Skåpet är i stort sett färdigt och inkopplat. Det som saknas är en datorskärm.

29023


Ett uppsamlingskärl har jag också hunnit med att bygga. Vattnet från bromsen och kylningen kommer samlas upp där och pumpas bort.

29024

29025

29026

Sen har jag också hunnit med att gjöra hemmabygda spikhörlurar. Dessa verkar fungera bra men ljudet kändes lite lågt med peltorkåporna!
Gick inte att höja volym utan att det började brusa. Ska se om jag kan prova några andra som man kan stänga av FM nätet på.

29027

Provade dessa slangar för avgaserna men det tömmer inte rummet helt. Dock så kör jag med alldeles för mycket olja så det ställer ju till det lite med.
Ska prova med lite mindre olja annars blir det att montera en fläkt i slutet på slangen!

29028


Det som är kvar att göra nu är att beställa ett kretskort till flödesmätaren och en eventuell utsug.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Bra jobbat nu är de nära 👍
Ang mindre olja så skulle jag snarare hälla mer olja så du ser röken tydligt,, de är ju livsfarligt att inte se röken!
Blandar du olja i bränsletanken dvs ingen separatsmörj?
Har du inge fläkt alls som drar ut avgaserna nu?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Bra jobbat nu är de nära 👍
Ang mindre olja så skulle jag snarare hälla mer olja så du ser röken tydligt,, de är ju livsfarligt att inte se röken!
Blandar du olja i bränsletanken dvs ingen separatsmörj?
Har du inge fläkt alls som drar ut avgaserna nu?
just nu kör jag 5% i tanken.
ingen fläkt just nu men ska köpa mig en en fläkt och prova. avgaserna bör inte vara alltför varma efter 5-6 m.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ok 5 % ska du helst fortsätta med även under bromsning för de ger bra effekt vs bara 3% påstås det. Jag har en önskning när du fått igång bänken prova bromsa med 3% och sedan går du upp till 5%. Prova även 6-8% för enligt bromsningar påstås de ger mer o mer effekt ända upp till 13-15% blandning på vissa motorer. Ju slutare cylindrar desto mer tätar oljan och ger mer fördel på dessa motorer. I A cart gokart kör de mellan 8-15% för där måste man kräma ut all effekt som finns på alla tänkbara vis, de är våldstrimmade 250cc motorer. Kolla in filmer på uppvärmningsvarvet innan start de ryker enormt på de varvet. När de väl är varm och kör full mutter ryker de knappt någ. Jag kör också 5% när jag har slut på boronpulver,,och med bor pulver går jag ner till 3-4% ber på hur hårt jag ska köra. Du ,måste såklart hålla koll på Afr värdet och piptemp för ju mer olja man sötar i desto mer soppa måste man komensera med för att få ner afr och piptemp. Med andra ord vid test måste både afr och hels även bsfc värdet va samma. Sopar man bara i mer olja ex från 3-5% så går motorn snålare och då blir effekten bet högre bara för den snålas ut. De är såklart både farligt och felvisande.

Ang utsug så måste man såklart ha fläkt och då rek jag Julas spånsug för den duger nog i suget och har gnistfri tätad motor.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ok 5 % ska du helst fortsätta med även under bromsning för de ger bra effekt vs bara 3% påstås det. Jag har en önskning när du fått igång bänken prova bromsa med 3% och sedan går du upp till 5%. Prova även 6-8% för enligt bromsningar påstås de ger mer o mer effekt ända upp till 13-15% blandning på vissa motorer. Ju slutare cylindrar desto mer tätar oljan och ger mer fördel på dessa motorer. I A cart gokart kör de mellan 8-15% för där måste man kräma ut all effekt som finns på alla tänkbara vis, de är våldstrimmade 250cc motorer. Kolla in filmer på uppvärmningsvarvet innan start de ryker enormt på de varvet. När de väl är varm och kör full mutter ryker de knappt någ. Jag kör också 5% när jag har slut på boronpulver,,och med bor pulver går jag ner till 3-4% ber på hur hårt jag ska köra. Du ,måste såklart hålla koll på Afr värdet och piptemp för ju mer olja man sötar i desto mer soppa måste man komensera med för att få ner afr och piptemp. Med andra ord vid test måste både afr och hels även bsfc värdet va samma. Sopar man bara i mer olja ex från 3-5% så går motorn snålare och då blir effekten bet högre bara för den snålas ut. De är såklart både farligt och felvisande.

Ang utsug så måste man såklart ha fläkt och då rek jag Julas spånsug för den duger nog i suget och har gnistfri tätad motor.

Ja precis jag minns vi hade denna diskussionen förra året med oljemängder osv.
hur är det med avgasportar på gokart? fungerar det med dessa mängder?
när allting fungerar som det ska så skulle jag kunna göra tester på olika mänger olja.

Idagsläget använder jag rs extreme 2 takt men det verkar som swedol ska sluta sälja den.
någon som har tips på bra billig helsyntetisk 2 taktsolja?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.175
1.008
113
Stora Blåsjön
Reactions: goliat8

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ang 5% och avgasport kläggning så lär de sota utav hell så oljemärket är ännu viktigare då. De går googla sig till olja som kläggar lite. Jag har inga avgasportar så har inte brytt mig. Men baserat på andra farbröder som kört rel sotfria olja så är Yamalube bra och Maxxima. I regel brukar skoterfabrikatrens olja va rel sotfria, men de finns ett undantag Polaris olja som sotar en hel del samt sitter som berget. Bästa rengöringsmedel för sot är Ugnsrengöring Mr Muscel, helt sanslöst bra.

Sledstore kan ha sanslöst billiga priser på olja i bland helst på vårvinter sommar. jag köpte 20l av oljan i länken för 50kr liter i våras . Jag har ingen lång erfarenhet av exakt den maxxia oljan men jag o kompisar har kört den för mer än 10-20 år sedan och då va största fördelen lite rök o lukt. Motorerna tycktes hålla bra och såg fin ut vid kolvbyten mm.
 
Reactions: goliat8