OkejKylningen av skoterns kylsystem kan du bara lägga en trädgårdsslang bak på tunneln sålänge, Så har vi bromsat flera ggr hos Tommy Ljunggren i matfors. Men då får man vänta några minuter mellan körningarna och hålla koll på tempen så de blir så lika som möjligt. De behövdes ytters lite flöde från trädgårdsslang utanpå tunnel på en ca 146 " maskin. Om man inte har lång tunnelutstick så rikta strålen under mot kylarna . Ev funkar de bra att rikta enbart mot kylaren i fram vid drivaxeln också. Numera har Tommy kylning till samma bad som bänken tar vatten ifrån, så man får fixa slanganslutningar till och från motorn innan man far dit. Men som sagt skit i seriös kylning tills vidare......
Jag tror de va vanlig golvbrunn de rann ner till. Om du vill ha ännu bättre kylning så kan du lägga en vanlig gräsmatta vattenspridare på mattan som sprutar upp mot kylarna i tunneln. Varför inte en som viker sig fram o tillbaka automatisktOkej
Då är det samma princip som jag tänkt då.
Hur samlade han upp vattnet? Eller hade han en golvbrunn under skotern?
Man anger längden på hävarmen i datorn och i mitt fall med denna lastcellen blir det måttet till bakkant på lastcellen .När du kalibrerar lastcellen, har du ett givet mått var på momentarmen vikten ska hänga?
Momentet ändras ju beroende på var vikten hänger.
Tack för tipset, ska kika på den.Ang utsug av avgaser så måste fläkten va gnistsäker så de inte tar eld om man får in soppa i slangen. Lagren måste även va tätade så den tål sot. Julas spånsug kan va en bra ide för de är gnistfri och tätade lager, jag tror 1500w duger för de är bra drag i en spånsug! Ljunggren har ca 110mm slang och draget i den va bet mindre än en spånsug.
Spånsug 1500 W | Meec Tools | Jula
Hög kapacitet, spånsäcksvolym 150 l. Motor: 1-fas med stor fläkt 300 mm. Inklusive 2-vägs förgrening för sugslang Ø100 mm.www.jula.se
just nu kör jag 5% i tanken.Bra jobbat nu är de nära
Ang mindre olja så skulle jag snarare hälla mer olja så du ser röken tydligt,, de är ju livsfarligt att inte se röken!
Blandar du olja i bränsletanken dvs ingen separatsmörj?
Har du inge fläkt alls som drar ut avgaserna nu?
Ok 5 % ska du helst fortsätta med även under bromsning för de ger bra effekt vs bara 3% påstås det. Jag har en önskning när du fått igång bänken prova bromsa med 3% och sedan går du upp till 5%. Prova även 6-8% för enligt bromsningar påstås de ger mer o mer effekt ända upp till 13-15% blandning på vissa motorer. Ju slutare cylindrar desto mer tätar oljan och ger mer fördel på dessa motorer. I A cart gokart kör de mellan 8-15% för där måste man kräma ut all effekt som finns på alla tänkbara vis, de är våldstrimmade 250cc motorer. Kolla in filmer på uppvärmningsvarvet innan start de ryker enormt på de varvet. När de väl är varm och kör full mutter ryker de knappt någ. Jag kör också 5% när jag har slut på boronpulver,,och med bor pulver går jag ner till 3-4% ber på hur hårt jag ska köra. Du ,måste såklart hålla koll på Afr värdet och piptemp för ju mer olja man sötar i desto mer soppa måste man komensera med för att få ner afr och piptemp. Med andra ord vid test måste både afr och hels även bsfc värdet va samma. Sopar man bara i mer olja ex från 3-5% så går motorn snålare och då blir effekten bet högre bara för den snålas ut. De är såklart både farligt och felvisande.
Ang utsug så måste man såklart ha fläkt och då rek jag Julas spånsug för den duger nog i suget och har gnistfri tätad motor.
Har kört med den oljan i flera år i polarisarna, funkar bra och lättflytande när det är kallt.har sett att luk oil har sjukt billig olja. någon som testat?
Skoterolja 2T Snow 1 liter, 4 liter och 20 liter - Sandbergs i Jämtland AB
Snöskoterolja 2-takt helsyntetisk med utmärkta smörjegenskaper och flödesförmåga som är utvecklad främst snöskoterbruk. E-TEC Godkänd olja.sijab.com
härligt . då ska jag köpa denHar kört med den oljan i flera år i polarisarna, funkar bra och lättflytande när det är kallt.