Hur har du betalt din skoter?

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Något jag länge undrat över är hur dem med nya skotrar har råd? Så klart handlar det mycket om att prioritera sitt intresse (som jag själv gör).
Hur har du betalt din skoter? Kontant? Lån/avbetalning? Med lån menar jag då inte att låna av mor och far eller liknande utan syftar mer på att låna av banken. Hur ser du på det här med att ta lån för att ha råd med en ny/nyare skoter?

Själv skulle jag aldrig ta lån bara för att ha råd med en ny skoter, om man ska köpa något ska man köpa det med pengar man har enligt mig, som jag själv också har gjort. Enda jag kan tänka mig ta lån på är antingen ett hus och lägenhet men det är ju en helt annan sak då det då ofta rör sig om ofantliga summor.
 
tog mest ut pengarna på konto och handla.. huset bilarna båten crossen m,m betalt

jobba man mycket och sätter undan så går de ju.. när alla andra är på krogen och super och härja så lägger man en slant i en burk typ_p

men visst 26 år och barn på 3.5 år så kanske man lugnat ner sig från allt de där.. men satan så kul jag har på grejerna jag köpt utan lån
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Cash
Ihoptjänade på diverse bil och mc affärer.
Sen är det bara att inse att det aldrig går att tjäna igen pengarna jag lagt på skotrarna.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Kontant, har aldrig lånat pengar för att tillfredställa mina intressen! Jobbat ihop pengarna såklart.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Då är väl jag minst duktig av oss alla. Skrotade stormen, fick råd att ta ett lån på en nyare skoter. Avbetaling varje månad. Som vilken annan svensson som helst egentligen.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Många bäckar små.
Genom att spara och sälja varje gång man ska skaffa sig nytt så funkar det ju :)

Inga lån än.
Blir väll bara till bostad som jag kommer ta lån också.
Ibland får man nöja sig med det lilla, men hellre det än skuldsatt.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tog lån på första skotern, försäkringsbolaget löste in den pga för stora skador efter att mattan gick sönder..fick tillbaka alla pengar på den..hade då råd att köpa en Zr 900 -03(av en bekant,kompis pris då dom redan köpt ny skoter)efter att lånet var av betalat..den rasa i slutet av föra vintern så ja repa den å böt bort den mot F6an som jag har nu..fick lägga ut allt ja jobbat ihop i sommar men det är de värt.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Ett par plastskidor och drivkedja åt farsan samt att jag betalar renoveringen själv (för vilken summa jag egentligen skulle ha fått en annan skoter).
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Betala min med vinsten jag gjorde på börsen för några år sen :) Den innan cash. Men var lugn dom beggade skotrarna kommer inte bli dyrare. Det är nog rätt många som lånar till sina leksaker.
 

eastbay

Välkänd medlem
31 mar 2008
100
0
16
Härnösand
Kontant. Skulle aldrig köpa en "leksak" för lånade pengar. Det enda jag har lån på är mitt hus.

/Mathias
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Lån är livet!
Skulle gärna slippa, men jag sätter mig inte och sparar 130 tusen för att ha råd med ny skoter.
Har jag inte ork, lust eller diciplin till.
 

AdamJ

Aktiv medlem
20 feb 2007
78
2
6
Kalix
Har sparat ihop alla pengar till ny lynxen jag får till vintern, jobbar mkt och går inte på krogen så ofta det är de som ger pengar.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Lån är livet!
Skulle gärna slippa, men jag sätter mig inte och sparar 130 tusen för att ha råd med ny skoter.
Har jag inte ork, lust eller diciplin till.
Förstår varför många tar lån, just för att man inte vill vänta på att köpa t.ex. en ny skoter.
Klart, jag är student så lån för mig är ju i princip en omöjlighet men om man har fast jobb så är det ju möjligt.

Är dock en speciell känsla att sätta sig på en skoter som man jobbat ihop pengar till. Speciellt när man köpte första skotern (gammal xlt). Kanske inte den finaste men ack va nöjd man var efter allt slit att få råd med en egen skoter som nu var min. Obeskrivlig känsla enligt mig
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Har inte köpt en egen skoter än för mina pengar, men ska göra det om kanske någon vecka. :) Betalar kontant då, kanske lånar av mamma eller pappa då jag har så lite pengar själv. :(
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Va spelar de för roll hur du betalt den de e väl lika roligt även om du lånar pengar till en.