Hur har du betalt din skoter?

D

Draken

Cash is king!

Har betalat alla mina sju egna skotrar genom åren kontant,på dom två före mina egna var det föräldrarna som stod för fiolerna.:cool:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Lån är en del av vuxenlivet. Tyvärr...

Ett gott råd till alla yngre förmågor: spara pengar varje månad! En vacker dag sitter man med hus & barn, då är det gôtt att kunna casha hobby...
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Cash är som sagt king.
Skit snack fattar inte varför det här ska debbateras överhuvutaged alla är lyckliga i sin tro eller? Jag har inga som helst problem att låna för att göra roliga saker eller tråkiga för den delen heller.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Problemet är att man inte vill ha en skoter om 2 år utan helst igår.

Givetvis har jag lån på grejerna.
Jo, det är väl det som är fördelen. Men man betalar också ganska mycket mer på grund av att man inte orkar vänta tills man faktiskt har pengarna.

Skit snack fattar inte varför det här ska debbateras överhuvutaged alla är lyckliga i sin tro eller? Jag har inga som helst problem att låna för att göra roliga saker eller tråkiga för den delen heller.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cash_is_king

Inget skitsnack.

Edit: Menar på det att det är kontanter som styr... Du får givetvis låna till vad du vill, men det skadar ju inte att debattera...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jo, det är väl det som är fördelen. Men man betalar också ganska mycket mer på grund av att man inte orkar vänta tills man faktiskt har pengarna.
Givetvis kostar det mer, men det dras på autogiro så det är ingen fara. :lyxfällan
Man måste ju tänka på dom stackars bankanställda... :)
 

addea1

Medlem
20 aug 2010
20
0
1
har ingen skoter ännu men letar efter en första, har en budget som inte är jätte stor, hade tänkt ta lån, men inte efter jag kollat in räntorna... helvete va höga räntor det är, effektiv ränta på runt 10%, det blir en del pengar på något år. Ni som har lån, vart har ni dom då? tkr att det är svindyrt överallt
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
har ingen skoter ännu men letar efter en första, har en budget som inte är jätte stor, hade tänkt ta lån, men inte efter jag kollat in räntorna... helvete va höga räntor det är, effektiv ränta på runt 10%, det blir en del pengar på något år. Ni som har lån, vart har ni dom då? tkr att det är svindyrt överallt
Har gjort klart med lån på Swedbank till strax över 4% ränta (medlemslån för fack-anslutna), det tycker inte jag är så farligt... hittar jag bara rätt maskin till rätt pris så blir det lån på en gång.
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
tycker som många andra att nöjen skall man inte låna till så jag kör med riksdaler..
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
har man råd att ta lång så visst, ser inge fel i det men då ska man sen när man har lånet att också alltid ha "prylar" som minimum täcker upp hela lånet eller gärna lite mer prylar än vad lånet är på så om de skulle skita sig är de bara sälja grejjerna och man är fri igen
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
jobbajobbajobba = Cash is king
Kör man en risig caddy i stället för en nyare dyrare så har man klet över till en nyare dyrare skoter;)
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Men varför ska man sitta o åka runt i en rishög bara för att spara pengar till en skoter?? Hålla på o plåga sig själv i flera år när man kan lösa det på en förmiddag
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
hmm känner väll såhär själv att har man pengar till över så slantar alla, sen är det ju spå alla har inte lika fina löner, tungt om man jobbar som personligassistent lr liknande att spara ihop 130TKr, tar ett ex antal år, bor hemma lägenhet, bil osv.

Så tycker själv att vill man låna så varsegod och har man kontanter varsegod, själv, haft en på lån och dem andra kontant, i vinter beror det lite på, ska jag byta bil med så blir det nog lån på en av grejerna iaf, tung att sprätta iväg över 200Tkr och inte ta lån..
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Kontant (iofs endast 35kkr) som med allt annat jag köper.
Ser ingen mening med att ta lån på saker som många andra idag tar lån/avbetalningar till för att köpa. Ex. hemelektronik...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Varför tänker folk inte mer långsiktigt? Eller är det en överraskning varje år att snön börjar falla?

Köpte Xp-n kontant för tre år sedan, för två år sedan började jag lägga undan pengar till nästa byte, så nu i höst är det bara att åka och hämta ut den kontant...

Sen blir det samma visa igen, spara pengar till nästa byte...
Det är en dyr hobby vi har... :wondering:
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
den här tråden är indelad i lån=dom som inte har råd vs cash=kontroll på ekonomin.

finns ju möjligheten att låna för att man har bättre avkastning på placerat kapital än vad räntan på ett lån är.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
den här tråden är indelad i lån=dom som inte har råd vs cash=kontroll på ekonomin.

finns ju möjligheten att låna för att man har bättre avkastning på placerat kapital än vad räntan på ett lån är.
Alla har råd, det är bara en fråga om tid.