Hur har du betalt din skoter?

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Om man köper ett hus för 1,1 miljoner och sedan lägger till 100000:- på lånet för en skoter så märks det knappt på amorteringarna!
Det är sånt tänkande som jag tycker är farligt..Baka in prylar i huslån är inte ekonomiskt nånstans.. Då är det bättre att ta ett lån vid sidan om som har hög amortering för att betala av lånet i samma takt som skotern sjunker i värde..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Är dock en speciell känsla att sätta sig på en skoter som man jobbat ihop pengar till.
Bättre känsla är sista amorteringen. (och att man då förhoppningsvis "glömt bort" den effektiva räntan... :argh:)


Jag fick då ångest senast jag köpte skoter kontant. "Var det här smart? Så jävulskt jag har jobbat för att kunna köpa den här."
Med lån trycks den känslan undan iom att man bara betalar en liten del varje gång, och att man då jobbar för att kunna betala en liten del av hela summan varje månad.

Hehe. Jmfr. med att ge bort en hel kaka/tårta eller att bara ge bort en bit.

DOCK skulle jag aldrig köpa skoter på lån från en bank, när en skoter är det dummaste man kan köpa - rent ekonomiskt sett. (fast ridsport är väl ev. snäppet värre?)
Det är en sak om man lånar inom familjen för att kunna göra en affär med detsamma, utan att behöva tråckla med att få iväg sin nuvarande maskin för att få lös pengar.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
tog finans.
rätt skönt att bara kunna hämta ut en skoter när snön rasar ner som för 2 år sen.
sen köpte jag ingen svindyr heller så en dryg tusing/mån kan man gott leva med.
nu är den strax betald men blir nog inge nytt i år.

vad gäller att köpa saker på lån kan ibland vara ekonomiskt försvarbart,
köpte supersnål bil för några år sen och sparade direkt mer på soppan än amorteringen!
 

Jonnerx1-m

Medlem
17 jan 2005
36
0
1
Orsa
@groban:
Ja, det är ju mycket bättre att ta ett lån vid sidan om med dubbel ränta!!
Amortera kan man ju göra ändå.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
@groban:
Ja, det är ju mycket bättre att ta ett lån vid sidan om med dubbel ränta!!
Amortera kan man ju göra ändå.
Och hur många amorterar extra på deras skoter eller billån??? inte många!

Det är ekonomilektion nummer ett att inte blanda huslån med "nöjeslån"..
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Lånade till första sen har jag köpt resten cash

Själv tycker jag det är skönare att köpa cash men jag kör ju så lite (bor i Umeå kör i Arvidsjaur) så jag skulle grina floder varje gång inbetalningskortet kom

Men bodde jag längre norr ut så varför inte låna?

Tar ju ett tag att spara ihop 100 lax och har man intresset så klart det är värt det, gissa vem som har roligast i snön en ihopsparad gammal skrothög för 20.000 eller en splitter ny
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Mycket oekonomiskt att ta lån till skotrar, bilar osv. Varför betala mer pengar än vad som behövs, har du inga pengar så spara. Kan du ta ett lån kan du spara till samma summa lättare då du slipper betala ränta, du får istället några ören om du har sparkonto. ;)
 
Last edited:

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
De beror på hur dyr skoter jag köper. Jag lägger inte 150k på en ny, de är dålig investering! Ta lån och låt istället kapitalet arbeta på bättre vis...
 

LimeD

Aktiv medlem
21 jun 2009
90
0
6
sävar
Som många andra här på forumet skulle jag inte kunna ta lån på ett nöje. kontanter betalar jag mina nöjen med :)
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Cashade mina 2 första maskiner. Nuvarande har jag lån på. Kommer att låna till nästa också. Visst är det tråkigt att betala varje månad (1250:), men det är det lätt värt i slutändan(tycker jag). Jag drar ner på mina andra "lyx" vanor för att kunna ha en hyfsat ny maskin.
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
hällre lån än att utan skoter stå, sen kan man ju lösa allting på olika sätt, behöver ju inte vara finnansiering och bank lån, med regler å låsnings osv.. =) men, Cash är skönast, För då kan ingen säga att du inte äger den =D

Mvh Enberg
 

marino carlsson

Välkänd medlem
30 nov 2006
148
0
6
LYCKSELE
Allt för ofta äger jag bara gammrat så lån verkar onödigt i mitt fall. Vet att vissa räknar mer än en gång när dom köper och som någon annan tidigare sa så kan de vara ekonomiskt att låna istället för att ta av eget kapital. Gäller förståss att man räknar på det och givetvis på vad man köper. En ny skoter kostar väl en sådär 5-700kr/mil att köra/äga så ekonomiskt att köpa skoter kan de aldrig bli. Olympicen jag har å glider soliga dagar med kostar inte många ören att äga och de är rimligt att plocka pantburkar för att ha råd med både köp å driften av den. ;)
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Lånade ihop 60 000kr till skotern. betalar av den på 2 år så blir 2500 kr i amortering varje månad. Betalar ungefär 240 kr till banken varje månad i ränta vilket gör att skotern kostar ca 65 tusen kronor. Har amorterat bort 1/4 just nu och känner mig nöjd.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Mycket oekonomiskt att ta lån till skotrar, bilar osv. Varför betala mer pengar än vad som behövs, har du inga pengar så spara. Kan du ta ett lån kan du spara till samma summa lättare då du slipper betala ränta, du får istället några ören om du har sparkonto. ;)
Problemet är att man inte vill ha en skoter om 2 år utan helst igår.

Givetvis har jag lån på grejerna.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har ingen skoter än, så det beror på priset på den jag hittar till slut.
Jag vill inte tömma kontot då jag inte vill stå där med en skoter och oväntade kostnader jag inte klarar av.

Så det blir kontant eller lån beroende på vad den kostar.