iq 600 rr turbo

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Jag kör med tryckvakten inkopplad och pumpen verkar gå konstant på lågt varvtal
Har ej testat med fullvarm olja än men tror att flödet ska räcka för att hålla trycket.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ja då va det dags igen, har blåst lite nytt liv i det här med turbo nu. vad vågar man köra för ladd med std toppar? en par hekto lär man väl våga prova? sen till soppatryck, det kan ju inte vara någon nackdel att ha så högt tryck som det går innan förgasarna flödar över?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
lägger upp nån bild på lite ändrade saker.

DSC01334.jpg

ny oljetank med fäste för pump. oljetanken kommer inte att "sitta ihop" med turbon som den gjorde tidigare..

DSC01331.jpg

omgjord stinger med "upphängning" och en borttagen läkande skarv. ska nog bli bättre sådär:)

anledningen att jag undrar om man vågar ladda nått med std toppar är för att jag tänkte provköra med dom ett tag i början för att se att allt fungerar:tongue1:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.229
1.066
113
Stora Blåsjön
Ser fint ut.
Du kan nog ladda 0.2-0.3 med org toppar och 98oktan, bara den får soppa så.
Kan ju vara värt att prova och se om maskinen vill går framåt iallafall.
Men med en 600 så vill du nog ladda betydligt mer för att det ska vara värt lagget som kommer att bli.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ser fint ut.
Du kan nog ladda 0.2-0.3 med org toppar och 98oktan, bara den får soppa så.
Kan ju vara värt att prova och se om maskinen vill går framåt iallafall.
Men med en 600 så vill du nog ladda betydligt mer för att det ska vara värt lagget som kommer att bli.
jo absolut, tanken är ju att den andra toppen ska på sen när man ser om det övriga fungerar.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har nu fått ordning på en stabil oljetryckslösning, stadigt tryck på 2,5bar och strömmen räcker tillochmed åt lyset:becky: dock så va inte bränslepumpen med den här gången.. men det bör räcka till lyset ändå då det inte märktes någon skillnad alls när jag kopplade in oljepumpen. pga att datan lider av nån grav efterblivelse så blir det ingen bild på de idag:mmph:
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Hur har du löst strömproblemet vilken typ an tryckstyrning på oljepumpen har du nu
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Hur har du löst strömproblemet vilken typ an tryckstyrning på oljepumpen har du nu
Jag har inte gjort nått åt strömmen det är original. Har däremot bytt pump. Gick i dom här tankarna redan innan jag började med turbotillverkningen men nä, det funkar nog inte tänkte jag. Men när det man trodde skulle funka inte funkade så gav jag det en chanse. Handlade en till bensinpump och kör med en btr, verkar funka klockrent de lilla jag har provat det. Men man blev tvungen att använda en likriktare annars funkade de inte alls. Det va faktiskt en annan här på forumet som sa sig använda en bensinpump till oljan på sin rr så då fick det bli så.
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Spännande vad är det för bränslepump du använder som klarar att pumpa olja ?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Spännande vad är det för bränslepump du använder som klarar att pumpa olja ?
Billigaste tema pump.. Dom har ju tre modeller som är lite kraftigare, den minsta av dom köpte jag. Men jag skulle kanske haft tag i en tunnare olja tror jag.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
nån skärtorsdag blir det nog inte hoppas jag, ska bara prova på jättelågt ladd. men det kändes som att den fortfarande inte vill varva nått fast jag har originaltoppen på:/ har dock inte provat den nått än men det kändes slött när jag provgasade lite i garaget..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.229
1.066
113
Stora Blåsjön
Kör du fortfarande med intercoolern? Prova isåfall att plocka bort den, min blev helt "normal" i beteende efter jag gjorde detta.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
provåkt! inte skärtorsdag än iaf.. men nått är det som inte står rätt till, den tål inte att man gasar fullt. på plogad väg så vill den bara bluddra så fort man gasar till, ca 1/3gas dår bra. på åkern (ca 15-20cm puder på hård botten) så kan man gasa upp till halvgas ungefär då kommer turbon igång och den drar iväg fint:p men det går inte att muttra på fullt för då bluddrar den bara och allt ladd försvinner.. någon som har nått smart tips på vad det kan vara som blivit tokigt? ska väl tillägga att jag kör utan ic och med std topp också. angående reeds i plenumet så hjälper väl inte det när man en gång fått laddtryck? är väl bara för att det inte ska bli choke effekt innan ladd? och vad man kan tyda av laddmätaren så blir det då inte vakuum i plenumet.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Är de inte så enkelt att den går för fett så du slår ut gnistan.
jo det är inte alls omöjligt, har inte hunnit prova bestycka ner nått än heller.. men man blir ju lite fundersam när 99% av dom som bygger turbo hävdar att dom inte bestyckat om nått utan "bestycka ner? Nä jag kör med original i min ja, funkar skit bra" men man skulle kanske prova att dra i 350mj eller nått och prova.. kör med 390 std
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
kan någon förklara för mig hur det funkar, pga laddtryck i flottörhusen via pitotrör så blåser den i sig mer soppa då eller? om man skulle ta trycket till flottörhusen ifrån plenum ist (jag blivit rekomenderad av en annan iq turboåkare) skulle det innebära att den får för lite soppa de då? någon som kört så som har nått att tillägga?
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Vad blev det för storlek på pitot röret? eller ja hålet? kör du ställbara fortfarande? Kommer ju få snabbaretrycksättning om den sitter i luftströmmen innan plenum. Verkar ju som att dom andra labbar med pitotröret tills det går att åka närapå org bestyckning som du säger?