iq 600 rr turbo

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Du har alltså problem med att den drar ur batteriet? Går det inte att köra utan som jag gör då? Eller vad har du batteriet till?

Lite konstigt det där med toppen tycker jag.

Ge inte upp nu :)

/ Johan
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Hur gåre här då?
Detta projekt är ett av dem mest lovande byggena här på snowmobile så jag hoppas du full följer planerna med turbo;)
Har du hunnit byta topp än och provat med en annan bestyckning?

/Glenn
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Om du läser lite nogrannare så har han inget batteri men problemet är att räcker inte strömmen till nu så hjälper det inte att sätta ett batteri för det kommer ta slut när inte laddningen räcker. Prylarna kommer nog i när han inte känner sig lika åkkåt längre :)

Ang pump, borde inte en pump som är gjord för efi på skoter vara rätt strömsnål?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Om du läser lite nogrannare så har han inget batteri men problemet är att räcker inte strömmen till nu så hjälper det inte att sätta ett batteri för det kommer ta slut när inte laddningen räcker. Prylarna kommer nog i när han inte känner sig lika åkkåt längre :)

Ang pump, borde inte en pump som är gjord för efi på skoter vara rätt strömsnål?
Jo det vet jag.
Eftersom motorn fortfarande inte gick bra när inga turbo delar var monterad förutom den omgjorda toppen så kan det inte vara ett ström relaterat fel utan kanske ett bränsle relaterat problem.
För när motorn återställdes byttes väl bränslepump också och det fortfarande inte fungerade ?
Men enligt mig så bör det vara ganska vettigt och prova göra dem enkla felsökningarna först som går snabbt som tex byta munstycken innan han gör någonting åt strömen.

Det är min åsikt men jag kan ha helt fel också.

/Glenn
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Anledningen till att den inte går nått vidare är med största sannolikhet ett bestycknings problem, mindre mj är nog ett måste. Strömproblemet har ingen med det att göra.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Goliat8: Missade att trycka på citera på _JP_ håller med dig om att prova bestyckning, klantigt av mig nog om det...

Men frågan är har du ett strömproblem överhuvudtaget?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Goliat8: Missade att trycka på citera på _JP_ håller med dig om att prova bestyckning, klantigt av mig nog om det...

Men frågan är har du ett strömproblem överhuvudtaget?
Ja det har jag, inget lyse och lite lågt oljetryck..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Lysena glödde skit svagt, synas knappt på marken fast det va mörkt ute.. Hade 1,5bars oljetryck då och det gjorde ingen skillnad när jag kopplade ur lamporna.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Vilket tryck ska pumpen klara att leverera? Och vilket flöde hade du? Vad var det för pump du körde på?
Ingen aning, men kör jag den på ett batteri så ger den 6bar, Det är biltemas dieselpump. Vet att den drar ganska mycket ström men jag tror ändå att bensinpumpen är ett snäpp värre då den kräver 20amp säkring. (Temapumpen kräver 7.5amp säkring)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.230
1.071
113
Stora Blåsjön
Finns grafer för hur mycket besninpumpen drar och det är inte speciellt mycket vid så låga tryck detta rör sig om.
Tror det skulle funka bra utan lysen + ett litet batteri så du klarar tomgången. Sen när motorn spinner i sitt arbetsområde så lär den ladda batteriet utan större problem.
Du hade ingen lambda mätare heller? för en sådan vill har rätt mycket till förvärmningen ca 3A.
 

R.G.S

Ny medlem
21 nov 2010
2
0
1
Ingen aning, men kör jag den på ett batteri så ger den 6bar, Det är biltemas dieselpump. Vet att den drar ganska mycket ström men jag tror ändå att bensinpumpen är ett snäpp värre då den kräver 20amp säkring. (Temapumpen kräver 7.5amp säkring)
tjena, på min rr 600 turbo kör jag utan lyse, sen en likriktare å ett 14amp batteri.. bränsle pump å olje pump drar 10 amp tillsammans å de fixar laddspolen. dom ha separata spolar för tändström å laddspolen.

mvh Richard
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.230
1.071
113
Stora Blåsjön
Finns det några riktlinjer för hur man ska räkna på hur kraftigt batteri man minst behöver? För det måste väll finnas en optimal storlek i förhållande till den förbrukning man har och laddning.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
tjena, på min rr 600 turbo kör jag utan lyse, sen en likriktare å ett 14amp batteri.. bränsle pump å olje pump drar 10 amp tillsammans å de fixar laddspolen. dom ha separata spolar för tändström å laddspolen.

mvh Richard
Vad kör du med för pumpar då?
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
the_darkside:

Ganska off topic, men i alla fall! Var det dig jag såg i Lofsdalen, typ den 27:e December? På den här myren: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs073.snc6/168369_10150116949501357_634016356_8146437_6564935_n.jpg ?
Ifall du undrar var det är så kommer man ut från våffelstugan ungefär rakt fram i skogskanten på den där bilden, och fortsätter man ner där fotografen står så kommer man ner på sjön. Jag kom på, när jag åkte förbi, att det nästan måste ha vart du. Var det du? :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
the_darkside:

Ganska off topic, men i alla fall! Var det dig jag såg i Lofsdalen, typ den 27:e December? På den här myren: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs073.snc6/168369_10150116949501357_634016356_8146437_6564935_n.jpg ?
Ifall du undrar var det är så kommer man ut från våffelstugan ungefär rakt fram i skogskanten på den där bilden, och fortsätter man ner där fotografen står så kommer man ner på sjön. Jag kom på, när jag åkte förbi, att det nästan måste ha vart du. Var det du? :)
Det kan de ha varit, vi va där den 27 till den första iaf.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Går det bra att köra med en 440 pipa med grövre stinger på en 600? Man har ju läst att ganska många brukar göra så när dom bygger om till 600.. Någon som har nått bra utlägg om det? :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.791
846
113
Kramfors
Jag vet inte på rak arm om det är vettigt men om kröken har samma dim så kan det vara en fördel. Förmodligen har 440 pipan något kortare tuninglängd och ger därför högre sluteffekt men losar lite botten,,,,trimpipa med andra ord. Men om krökens anslutning och en bit ut i pipan understiger 600 pipan skulle jag inte mont den.