iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Vad blev det för storlek på pitot röret? eller ja hålet? kör du ställbara fortfarande? Kommer ju få snabbaretrycksättning om den sitter i luftströmmen innan plenum. Verkar ju som att dom andra labbar med pitotröret tills det går att åka närapå org bestyckning som du säger?
provade att sätta slangarna på plenumet nu och jävlar vilken skillnad! inget bludder alls. den skjuter faktiskt på riktigt fint med bara 2-3hektos ladd:) men jag har inte provat nått seriöst och kollat stiften än, blir nog i morgon först de..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.225
1.059
113
Stora Blåsjön
var bara skitförsiktig nu.. kan vara så att den får för lite soppa och då går det fort! Jag vet :)
Gasa försiktigt och kolla stiften mycket nu.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
jag kör ju med ett justerbart pitotrör, kanske är bättre att justera ner arean på hålet lite, tills den slutar bluddra och köra med det ist? Asker du körde väl med jävligt litet hål i ditt rör du?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.225
1.059
113
Stora Blåsjön
japp när jag körde med intercoolern för att det skulle funka. När jag tog bort ic så blev hålet för litet och det gick åt 2cylindrar, 2 toppar och 3 kolvar... nu kör jag med den första pitotröret jag gjorde (4.5mm) som inte alls funkade med intercoolern och det verkar funka bra nu.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
japp när jag körde med intercoolern för att det skulle funka. När jag tog bort ic så blev hålet för litet och det gick åt 2cylindrar, 2 toppar och 3 kolvar... nu kör jag med den första pitotröret jag gjorde (4.5mm) som inte alls funkade med intercoolern och det verkar funka bra nu.
men att prova och strypa ner det lite eftersom tills den går rent måste ju gå bra de.. som störst är det 4,5mm och kan strypas till 0.
men hur ser det ut på cpi kitten till xp 800 då tex? vad man kan se på bilder så ser det ut som att dom kör ifrån plenumet..

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Får den bara soppa så är det ok att ta trycket från plenum. Jag körde ett tag med tryck från plenum på min 4 takts hoj men fick ett farligt problem med att jag kunde sätta i hur stora munstycken som hellst,,, tillockmed ta bort huvudmunstycket och den gick fortfarande för snålt men den höll ihop tack vare 4takt som tål mer misshandel.

Men det är bra du provar för man får bort allt surgurgel på det viset . Kör du bara egt och den visar ok + att stiften visar rätt färger så testa vidare men håll överdrivet koll på egt och dödsaska/spikning. Har du provat bestycka bort surnings problemet istället för att flytta pitotröret till plenum? Det är en betydligt säkrare metod.

Någon frågade (dark side) vad som händer när man tar trycket från plenum? Ju närmare förgasare man tar ut flotörtrycket dessto mindre övertryck får man som skuter upp soppan kan man säga. Jag provade ta ut flotörövertrycket direkt i hallsen förgasare men det slutade med helt omöjligt att få till bestyckningen ,,jag kunde köra helt utan munstycken och den snålade ändå.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Men det är bra du provar för man får bort allt surgurgel på det viset . Kör du bara egt och den visar ok + att stiften visar rätt färger så testa vidare men håll överdrivet koll på egt och dödsaska/spikning. Har du provat bestycka bort surnings problemet istället för att flytta pitotröret till plenum? Det är en betydligt säkrare metod.
.
har inte provat det ännu, men om man bestyckar ner pitotröret ist då? som tidigare nämnt tills den slutar att sura. är det dåligt de?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
har inte provat det ännu, men om man bestyckar ner pitotröret ist då? som tidigare nämnt tills den slutar att sura. är det dåligt de?
Minska hålet i pitotröret menar du? Det enda som händer då är att den surar mindre vid snab ba uppgasningar från oladdat. När du väl kör jämn fart fårn du samma övertryck som med stooort hål. Jag skulle bestycka mig rätt som första val. Det kan gå ut åtskilliga munstycken så därför har jag gått över till att löda igen och borra om. Det går lätt med butangaslåga eller gasol och vanligt lödten.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
har nu byggt nytt tryckrör och fixat luftfilter. skruvade även på den kompsänkta toppen och bestyckade ner lite (310) flyttade tillbaka slangarna till pitotröret också, känndes bättre så.. provade en liten sväng efter vägen nyss och nu surar den inte:) bluddrar till lite gör den väl men ska provåka lite mer i morgon (inte så kul att åka runt som ett retard med en ficklampa i munnen) men lite tröttare blev den dock på lågfart innan laddet med lågkompstoppen.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.225
1.059
113
Stora Blåsjön
utblåset lär nog bli problem i djupsnön. Min ville inte gå alls när man burkade höger med utblåset riktat neråt.
Sen som lipdjuret säger så är en snöstrumpa att rekommendera.

Men det ser snyggt och rent ut!

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
utblåset lär nog bli problem i djupsnön. Min ville inte gå alls när man burkade höger med utblåset riktat neråt.
Sen som lipdjuret säger så är en snöstrumpa att rekommendera.

Men det ser snyggt och rent ut!
Ja vi får väl se hur det går, provar såhär först innan jag kapar nått, skulle ju vart bra om man kunde få ut det i tunneln men det ser ju onekligen trögt ut de..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.225
1.059
113
Stora Blåsjön
ja att få ut det i tunneln hade vart det bästa men tyvärr ser jag det som omöjligt på iqr om man inte vill ha ett brännhett avgasrör som fotholk.

Jag gjorde en egen strumpa av slp tyget.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.777
845
113
Kramfors
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Köp löst slp ark tyg och skräddarsy ett snöskydd. Det är vettigt att ha ett riktigt filter som du har + snöskydd när man kör turbo. Slp tyget är klart det bästa snöfilter jag provat och vi kör enbart detta tyg direkt på petflaskor hålborrade till våra thundercatter. Det släpper inte igenom vatten vid direktsprut ens!! köpes av locknersbilochmc.se

Nu låter allt vettigt i bygget så nu kommer den nog funka skitbra med lite mer finbestyckning. Surningen från början kan du försöka bestycka bort men när du ger upp så sätt in reedkorgar.:wof:

Och till sommaren eller redan nu så leta beg mih snurra så får du snabbare spoolupp. Kramfors skrot (ådalens bildemontering har flera 100a snurror att välja på) .Jag köper alla snurror där

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
det är riktgt tyg i dom jag har dom är köpt på skoterdelen beror på hur stort ditt filter är

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu är den provåkt, laddet låg på 0.5bar och den går rätt fint, med 310mj ser stiften riktigt fina ut men ska prova att skruva i 330 nu och prova med det. Har inte kört nå längre fullgas repor än men ca 5sek känns ju riktigt länge ute på en åker de:p ska även försöka få tag i en reedkorg också:)