John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Projektlogg 6 september

Totalt: 31 arbetstimmar.

Chassit är helstrippat och står och skäms på sin ställning. Den dåliga svetslagningen av förra ägaren har kapats bort och plåten håller på att riktas. Motorn beräknas anlända under onsdagen och blästring av chassie kommer att ske under nästa vecka.

Dagens stora händelse kom i form av mycket hjälpsam sponsring utav NLB i Strömsund, vilka kommer att bidra med blästring och lackering. Tack och bock!


Det gäller att hålla koll på vad man gör...



Sedan riktas det med "proffsverktyg"



Innan det kapas lite extra...



Och sen kan man drömma sig bort litegrann!



Stay tuned!
 

JohnDare

Medlem
7 sept 2010
16
0
1
Strömsund
Jahapp, då ha en annan lyckats komme se för å regga se här å då. Tänkte att de va väl dax nurå speciellt när Anton lagt upp tråden här om LiquiFailen, då jag då e drömmare nr2 bakom detta bygge.. tackar å bockar för alla svar, tips å idéer men jag måste nog ändå skänka ett litet extra tack till NLB som förgyllde våran dag lite extra, så Tack! Må även tillägga att jag gillar verkligen att kapa å banka chassi åxå..
 

JohnDare

Medlem
7 sept 2010
16
0
1
Strömsund
Nu har motorn anlänt, rotax 643. känns lite gruvsamt dock, har inte lust att ta upp den å kika på den invändigt.. men ser ju fräsh ut på utsia, haha
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Gruvsamt är väl bara förnamnet...

Hursomhelst rullar det på. Ikväll ska vi se hur illa ställt det är med utrymmet under huven..
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Projektlogg 7 september

Totalt: 33,5 arbetstimmar.

Idag fick vi som sagt hem motorn. Ivrigt har vi böjt, vänt, vridit och kliat oss i huvudena i försök att lista ut hur den skall sitta. Vad vi kom fram till är att det krävs en kraftig framåtvänd tilt för att kunna rymma allt under huven. Tyvärr är pipan i det närmsta enorm, så den kan kräva viss kapning. I övrigt är målet ett CC-mått mellan variatorerna 25,9cm för att kunna matcha remmar av standardtyp. Lagomt trevligt startade motorn dessutom.

Här syns i stora drag hur kraftig tilt på motorn som krävs och hur bland annat grenröret måste svetsas om.



Pipan är av modell alldeles för stor



Överblicksbild för att främja lite fantasi



Ja, det är inte så lätt att behålla vettet...




Hur det går till i tankesmedjan, plus lite härliga ljud för vår del.


[video=youtube;fsCRlMrZY2o]http://www.youtube.com/watch?v=fsCRlMrZY2o[/video]


Stay tuned!
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Dagens frågor:

Hur känslig är motorn på så starka lutningar? Vi räknar med att det funkar.

Hur känsligt är det med smärre förändringar av volymen hos bellyn på pipan så att huven går igen? Om vi nu skulle minska radien lokalt med säg 4cm? (ja, värme + slägga)
 
Last edited:

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
yes , men som sagt , rv motorer gillar inte nerförsbacke. Frågan är ju bara hur det blir med den vinkeln? så mkt va de ju inte: kan du inte testa på något vis?
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Nej, ärligt talat tror jag inte vi kommer stöta på problem med det lilla vi vinklat den nu. Tyvärr kan vi inte testa förrän allt är monterat...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Det är förgasarna som brukar flöda över när dom vinklas fram för mycket, skulle tro ni får stora problem att starta i lätt nedförsbacke... går nog att fixa så man får rätt flottörnivå när dom är vinklade. Men det är ju perfekt för hillclimb, dock får man åka surskoter ner... :)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Se 2strokes inlägg nedan.

1. Det finns lite olika sätt att få förgasarna både rakare och/eller närmare motorn på "RV" motorer.
* Kortare insugsgummin
* Vinklade insugsgummin
* Kortare slidhus
* Vinklade slidhus
* TM / TMX förgasare

Du kan nog ha förgasarna/motorn vinklade ca 15-20 Grader utan att det påverkar nämvärt
( finns ju massor med Cross MC's som har gode stor lutning på förgasaren ).
Huvudsaken är att du alltid parkerar maskinen vågrätt/platt ;):p .



.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Projektlogg 14 september
Totalt: 40 arbetstimmar.

Under tisdagen tog vi chassiet och åkte till blästring, så nu ser vi varenda skavank.. :(
I övrigt ser det fint ut och vi har högtflygande planer om chassie klart för pulverlack mellan vecka 40 och 41. Tyvärr gick det "som vanligt" och vi fick åka igenom en regnskur på vägen hem. Därav ytrosten på plåtdetaljerna, men det är inget som stör.



Först skulle det sopas och skottas i boxen.




I'm going in!




Här var det rent! Vinkeljärn längs insidan av hela tunneln blir ett tungt, men nödvändigt ont då allt verkar behöva kraftig förstärkning. Vi vill sedan montera lyftbåge i förlängningen och den måste ju hålla.




Sekundäraxel monterad för att hjälpa motorlinjering. Vi siktar på att använda standardremmar med ett cc-mått på 259mm




Stay tuned!
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Du, nu får du skriva in mig som sponsor ;) Haha :p Hoppas ni får till nått bra av mitt gamla chassi :) ni får gärna hämta den kvarvarande tunneln oxå, går ju kanske använda om ni skulle behöva lite aluplåt lr göra nån förstärkning :)