Lurad vid beggat skoterköp!

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ring eller maila och förklara att du varit i kontakt med en advokat som fått läsa eran mailkonversation där säljaren påstår att motorn är renoverad, dvs att du har bevis så det räcker för att dra upp fallet i rätten men han får en chans att göra rätt för sig utan att betal rättegångskostnaderna.. Sätt press på han, innan fredag ska du ha ett svar på hur han tänker göra annars går du vidare
Du kan ju vara ful tillbaka och köra på detta du med. Säg till han att din advokat är beredd att dra det vidare. Ta först reda på hur mycket verkstaden tar för att göra skotern i ordning i det skick du föväntade att den var när du köpte den. Be han betala tillbaka den skillnaden.
Vägrar han detta ber du nån kompis ringa upp från nåt växelnr och presentera sig som advokat och kör hela vägen med vilken bevisning osv osv. Ljug tillbaka helt enkelt. Din kompis eller vem det är kan ju avsluta med att säga att hans klient är beredd att göra upp i godo mot att kostnaderna för att ställa snöskotern i det skick den var vid förväntad försäljning. Man kan ju vara ännu lite jävligare och ljuga ihop en kostnad som han som sålt skotern troligen kommer få stå för om han blir dömd. Kör över han lite helt enkelt.
 

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
Vet inte hur det är med skoterköp men har hört av en bilförsäljare att reglerna om att sälja bil i befintligt skick inte längre finns kvar, då om du kan påvisa att problemet var och så pass tydligt att säljern visste om det så åker säljaren på hela kalaset, som i ditt fall här då du har svart på vitt från en firma att det inte är gjort ett skit åt skotern. så jag tycker verkligen du ska fortsätta på de här försök få hjälp av firman som kollat motorn och hör om dom kan stå bakom dina åsikter.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Du kan ju vara ful tillbaka och köra på detta du med. Säg till han att din advokat är beredd att dra det vidare. Ta först reda på hur mycket verkstaden tar för att göra skotern i ordning i det skick du föväntade att den var när du köpte den. Be han betala tillbaka den skillnaden.
Vägrar han detta ber du nån kompis ringa upp från nåt växelnr och presentera sig som advokat och kör hela vägen med vilken bevisning osv osv. Ljug tillbaka helt enkelt. Din kompis eller vem det är kan ju avsluta med att säga att hans klient är beredd att göra upp i godo mot att kostnaderna för att ställa snöskotern i det skick den var vid förväntad försäljning. Man kan ju vara ännu lite jävligare och ljuga ihop en kostnad som han som sålt skotern troligen kommer få stå för om han blir dömd. Kör över han lite helt enkelt.
Förmodligen det bästa att göra, håller med Grahn också!
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
råkat ut för liknande sak och jag orkade inte bry mig, det ångrar jag ordentligt i efterhand, tycker inte du ska ångra dig för något, sätt press på skitstöveln!
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Tyvärr har man nog inte rätt till något som begagnatköpare. Har lärt mig den hårda vägen att kolla allting noga själv alt. ta med sig någon som förstår sig på för att säkerställa att det man köper är i skick förhållande till pengen man lägger. Skyller inte på någon annan än mig själv om jag råkar gå en nit då och då. Jag har haft tur och till viss del skicklighet och gjort många bra affärer, många + affärer. Vet inte om köparna varit lika glada alla gånger. You win some and you loose some..Dock är jag inte oärlig, men jag säger inte allt dåligt bara det bästa.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Tyvärr har man nog inte rätt till något som begagnatköpare. Har lärt mig den hårda vägen att kolla allting noga själv alt. ta med sig någon som förstår sig på för att säkerställa att det man köper är i skick förhållande till pengen man lägger. Skyller inte på någon annan än mig själv om jag råkar gå en nit då och då. Jag har haft tur och till viss del skicklighet och gjort många bra affärer, många + affärer. Vet inte om köparna varit lika glada alla gånger. You win some and you loose some..Dock är jag inte oärlig, men jag säger inte allt dåligt bara det bästa.
Då vet jag en jag inte ska handla av... ;)
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
"Renoverad" kan betyda mycket. Skulle inte tro på något om inte säljaren erbjuder att visa kvitton innan köp. Vissa tycker nog att dom renoverat en bil när man bytt tändstift och luftfilter samma gäller nog för skotrar...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Rättsligt: Du kan ta upp tvisten i domstol men ni kommer att få dela på rättegångskostnaderna. Så du kan inte göra nåt överhuvudtaget rättsligt sett utan att det kommer att kosta dig mycket tid, energi och pengar. Du kommer inte att få tillbaka dina pengar.

Men frågan är. Vill du jävlas med honom? Alltså riktigt riktigt jävlas?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Men frågan är. Vill du jävlas med honom? Alltså riktigt riktigt jävlas?
Haha det här låter spännande!

Det är ju precis som Arjeplogarn säger här, visst du kan dra igång en rättegång men du vinner inget på det. Så grisigt är det :(
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Detta är nackdelen med privatköp, inte mycket att göra än att ta det som en lärdom för kommande affärer, visst du kan dra han till tinget men väldigt tveksamt att du vinner på det.
Rent juridiskt sett hur går det att bevisa att firman som skulle ha renoverat motorn inte har blåst säljaren? han kanske trodde motorn var nyrennad.
"Fint skick" och "ny renoverad" kan betyda väldigt olika saker har jag själv märkt, nyfettad vevaxel kan tex betyda att han har tryckt fett i tändstiftshålen.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Håll i hatten nu ett tag. Jag vill tydligt minnas en liknande tråd, som jag tror jag läste på detta forum, för ett antal år sedan. Då gällde det en Renegade 800 från typ -06 -07 nånstans. Jag minns det såväl för att jag var med en kompis och kikade på densamma - men ett år senare, där vi drog slutsatsen att det var just det objekt man läst om.

Säljaren hade hävdat maskinens fantastiska skick, såklart, och glömt nämna att han lagat blocket med kemisk metall (?). Var i alla fall någon solklart dolt fel, som säljaren hade kännedom om (en sådan lagning ramlar ju inte dit av sig själv).

Köparen vill jag minnas la ner massa tid och energi (rättskyddet i hemförsäkringen stod för dollars?) och i slutändan var då skotern renoverad enligt konstens alla regler när vi ett år senare kikade på den.

Om tråden finns kvar låter jag vara osagt. Men att dömma av den, så finns det hopp för TS.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
SUCK......
Lämnade in vevaxeln igår, först och främst så har de varit och petat på den iallafall, men de har misslyckats så fatalt så firman vet inte om den går att rädda*HURRA*
Sedan så har de svetslagat axeln också inge fel idet, men även det har misslyckats så att delen som håller fast "pinnen" som trycker och drar kolven upp och ner börjat vandra i sidled. Vilket firman sa att jag var bara mil ifrån totalt haveri där vevaxeln bara blivit skrot.

OBS inte min på bilden!!! Men denna menar jag att den vandrat, vad händer om denna tar i kanten i 100km/h??



Vissa lager är bytt, men man har även behållt slitna lager så påfrestningarna i vevaxeln har ökat.
Ski-doo har ju grymt stora tolereanser på sina vevaxlar från fabrik där det godkänner en diff på 0.00 upp till 0.06 alltså 6 hundra delar av en millimeter......

Gissa hur stor differensen var på min???


Någon frågade vilken skoter och ort det gällde.....
Gällde en 2007:as ski-doo och säljaren är från Boden.
 
Last edited: