Lurad vid beggat skoterköp!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
OK...så egentligen ljög dom inte då dom sa att motorn var renoverad...men renoveringen var inte bra gjord....Frågan är om säljaren visste att det var gjort så eller om han också blivit lurad i sin tur av den firman som gjorde den renoveringen.....
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Herregud! då har dom ju bara renoverat den så den ska gå några mil till sen skrot!
Japp, de är några riktigta bedragare dessa personer....

Man får fortsätta gissa diffen på min vevaxel så avslöjar jag den riktiga siffran efter lunch.


BTW någon som vill köpa en total motorrenoverad x-rs summit nästa vecka då den är klar?
OBS! min renovering har faktiskt skett och via firmor som finns irl samt med kvitton ;-)
 

tobbe345

Medlem
31 okt 2010
36
0
1
Man blir så djävla förbannad på sånna personer, vart själv lurad på en motor till en rc-bil i våras, skulle vara bra men tog in lika mycket vatten som bensin vid uppstart= Bara skrot. Kan du inte få han och betala motorrenoveringen?
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
OK...så egentligen ljög dom inte då dom sa att motorn var renoverad...men renoveringen var inte bra gjord....Frågan är om säljaren visste att det var gjort så eller om han också blivit lurad i sin tur av den firman som gjorde den renoveringen.....
som sagt vevaxeln är det någon som har försökt göra något på, men att själva motorn skulle vara totalrenoverad med kolvbyte osv.... Detta visade ju sig vara en lögn då orginalkolvarna sitter i.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
OK...den kanske aldrig varit inne på nån firma...för du fick väl aldrig svar på det. Så ruttet att gå ut med att motorn är renoverad...när den egentligen är i stor behov av renovering.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
För att sammanfatta.

Du har köpt en skoter som säljaren säger är renoverad utan att specificera vad som är gjort.
Du har inte fått några kvitton på detta.


Tyvärr tror jag du gick på en ordentlig mina när du köper en skoter som någon säger nyrenoverad utan kvitto, själv skulle jag förutsätta att inget är gjort och betala därefter.


Köparens undersökningsplikt är numera rätt långtgående så jag tror tyvärr inte du kommer få ut något av detta.


Om det nu inte stod något om exakt vad som är gjort i annonsen.

Lägg gärna upp annonsen här med svartlägg saker där man kan identifiera vem som säljer då vi inte har hört båda sidorna av historien
 

Chandler

Medlem
3 mar 2005
30
1
1
Umeå
En reparation eller renovering som det inte finns papper bör egentligen inte ha något värde alls vid begagnatköp. Precis som det skrivs så kan en "renovering" utförd av en klåpare göra större skada än nytta. Just sådant som säljs nyrenoverat känns också misstänksamt, varför skulle man vilja sälja något som man just lagt ner en massa arbete och pengar på?
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
För att sammanfatta.

Du har köpt en skoter som säljaren säger är renoverad utan att specificera vad som är gjort.
Du har inte fått några kvitton på detta.


Tyvärr tror jag du gick på en ordentlig mina när du köper en skoter som någon säger nyrenoverad utan kvitto, själv skulle jag förutsätta att inget är gjort och betala därefter.


Köparens undersökningsplikt är numera rätt långtgående så jag tror tyvärr inte du kommer få ut något av detta.



Om det nu inte stod något om exakt vad som är gjort i annonsen.

Lägg gärna upp annonsen här med svartlägg saker där man kan identifiera vem som säljer då vi inte har hört båda sidorna av historien
Nej sant att jag inte kommer få ett skit för detta, det vet även jag!
Så det behöver inte påpekas.....
Dock så är det av min personliga åsikt och andra kanske hållermed att det är oärligt att då skriva i annonsen att skoten är helrenoverad i förebyggande syfte...

Sedan hävdas det fortfarande i mailväxlingen att den är helrenoverad trots att jag påpekar att en brp verkstad säger att den inte är det.

Jo undersökningsplikten är väldigt stor på köparen och jag skulle kanske varit nogrannare, men du frånkommer fortfarande inte att jag inte kan kolla upp om en vevaxeln eller om kolvarna är bytta i en motor då du gör din undersökningsplikt.....

Bör tilläggas att jag även gett dom chansen att bara står för kostnaden som verkstaden tar för att plocka ur motorn och ta isär den. Denna chans fick dom då verkstaden rekommenderade att vi skulle öppna och kolla skicket på interna delarna. Så skulle jag stå för alla andra kostnader, bara för att kanske få igen några pengar... Men inget svar alls!
 
Last edited:

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Jo undersökningsplikten är väldigt stor på köparen och jag skulle kanske varit nogrannare, men du frånkommer fortfarande inte att jag inte kan kolla upp om en vevaxeln eller om kolvarna är bytta i en motor då du gör din undersökningsplikt.....
Kanske begjort att kolla kvitto innan, det blev en dyr läropeng den här gången. Tråkigt som fasen, men säljaren har nog ändå rätten på sin sida. Renoverad är ett vitt begrepp utan kvitto på svart och vitt. Jag lider med dig.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Om det nu inte är så att även dom som sälde blivit lurade i sin tur av en mindre seriös firma. Så dom tror att den är renoverad men den är inte...dock så lutar det ju mot att dom visste att det var något lurt eftersom jimler inte fått reda på vilken firma som gjort det.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
jo skulle varit hårdare på kvitto, men frågar ju även specifikt om kolvarna i motorn är bytt, med packningar ringar osv som är vanligt vid renovering. Samt om vevaxeln är renoverad så lagrena är bytt och den är nyinfettad....
Fick klara ja på dessa frågor.... men hjälper ju mig inte nu...
Hoppas bara någon slipper göra om samma misstag att man litar på vad folk säger.
 
W

Wettainen

Silly bear, Vad exakt var det för trams i mitt inlägg?

Får ta och fråga igen då, jimler, hur många mil har skotern gått?
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Vet inte vad jag ska göra faktiskt, blir bara matt, trött och less då jag tänker på skiten....
Att bara låta den vara är inget alternativ så jag fixar allt i motor och vevaxelväg...
Sedan får vi se, kanske sälja den....

Det känns som det ligger ett latent hat inombords emot denna mskinen nu ;-)
suck känslorna kommer nog aldrig riktigt försvinna så länge jag har kvar den...
Säljer jag den så kommer iallafall nya ägaren få alla papper vad som är gjort från verkstaden och "vevaxel expertens firma".... något sådant här skulle jag aldrig kunna utsätta en annan skoterperson för....

angående miltalet så tyder inget på att det skulle vara fifflat med iallafall. peppar peppar...
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har läst igenom tråden och lider verkligen med dig. Även om man har undersökningsplikt så är ju många saker snudd på omöjliga att upptäcka när man bara är o kollar på den, därför litar man ju väldigt ofta på säljarens ord.

Tänkte på en sak, du hade fått veta vilken firma han påstår har renoverat den men du får inte tag på dem?? Du kanske hittar nån snäll bodensare på forumet som kan svänga förbi där och fråga om dom kan skriva ut en kopia på kvittot. Men det är ju konstigt att dom inte svara i telefon eller mail, hur du nu har försökt kontakta dem.
Kanske skriva ut vilken firma det är? Kanske finns andra som har dåliga erfaranheter av dom sen tidigare så får du lite mer svar.

Ett alternativ är ju detta: Säljaren sa att han hade "tappat bort" kvittona va? Det betyder att det finns ett kvitto. Då undrar man ju vad som står på det. Skulle du lyckas få tag på ett kvitto och det står att den är renoverad, alltså att firman har lurat säljaren, så kan du ju ta hjälp av säljaren (om han är villig) som i sin tur kontaktar firman och påpekar att deras jobb är felaktigt/inte alls utförd mot vad som står på kvittot.
Men en tanke är ju att dom kan försöka manipulera kvittot när dom blir ifrågasatt, just därför skulle man behöva vara på plats och få det utskrivet, inte att dom får några dagar på sig och sen ska dom maila det till dig.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Har läst igenom tråden och lider verkligen med dig. Även om man har undersökningsplikt så är ju många saker snudd på omöjliga att upptäcka när man bara är o kollar på den, därför litar man ju väldigt ofta på säljarens ord.

Tänkte på en sak, du hade fått veta vilken firma han påstår har renoverat den men du får inte tag på dem?? Du kanske hittar nån snäll bodensare på forumet som kan svänga förbi där och fråga om dom kan skriva ut en kopia på kvittot. Men det är ju konstigt att dom inte svara i telefon eller mail, hur du nu har försökt kontakta dem.
Kanske skriva ut vilken firma det är? Kanske finns andra som har dåliga erfaranheter av dom sen tidigare så får du lite mer svar.

Ett alternativ är ju detta: Säljaren sa att han hade "tappat bort" kvittona va? Det betyder att det finns ett kvitto. Då undrar man ju vad som står på det. Skulle du lyckas få tag på ett kvitto och det står att den är renoverad, alltså att firman har lurat säljaren, så kan du ju ta hjälp av säljaren (om han är villig) som i sin tur kontaktar firman och påpekar att deras jobb är felaktigt/inte alls utförd mot vad som står på kvittot.
Men en tanke är ju att dom kan försöka manipulera kvittot när dom blir ifrågasatt, just därför skulle man behöva vara på plats och få det utskrivet, inte att dom får några dagar på sig och sen ska dom maila det till dig.
Nej fick aldrig svar av säljaren vilken firma som påstått har fixat detta....
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Nej fick aldrig svar av säljaren vilken firma som påstått har fixat detta....
Okej, du skulle ju kunna kontakta säljaren igen och låta trevlig mot honom och säga att du börjar tro på det han säger MEN det skulle då betyda att han har blivit lurat med renoveringen innan han sålde den. Det borde han tycka vara skönt att du inte ser han som syndabock nå mer och han borde vara mer än villig att uppge var den är renoverad, om han är hyffsat vettig.
Skulle du få nått kryptiskt svar "Jag kommer inte ihåg" eller om han bara vägrar säga så är det solklart att det är han som har lurat dig.