Lurad vid beggat skoterköp!

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
priset på denna är samma som de andra som finns på blocket nu...
Dock hade annonsen legat ute länge och med tanke på sena vintern så var ju inte direkt beggad marknaden het. så att pruta 5-6tkr vid denna tidpunkt kan ju inte ses som konstigt.

Dock så hade han sagt att skotern skulle behöven en riktigt renovering och dragit av ytterliggare 3-4tkr så hade jag ju köpt den ändå...
 

Perra.S

Aktiv medlem
2 nov 2010
50
0
1
Varför i h-e ska du sälja den om du precis renoverat den? Kör med den istället!
 

Perra.S

Aktiv medlem
2 nov 2010
50
0
1
Kanske för att trådskaparen inköpt en ny skoter?
Hade missat det. Förstår mig dock inte på folk som renoverar skotrar/crossar/fyrhjulingar/whatever för tusentals kronor och sen säljer det utan att använda sakerna :S
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Hade missat det. Förstår mig dock inte på folk som renoverar skotrar/crossar/fyrhjulingar/whatever för tusentals kronor och sen säljer det utan att använda sakerna :S
Man får gå ner så pass mycket i pris om man skall sälja en skoter med rasad motor så man tjänar på att laga den, det är väl största anledningen till att folk renoverar innan dom säljer.
T.ex summiten dära, säg att den skurit och insugsgummina är trasiga då hade man fått max 50k för den med skuren motor. Men om man istället renoverar den för 9k så kanske man får 69k istället, vilket är en vinst på 10k genom att tillbringa några timmar i garaget en lördag kväll.

Sen är det ju betydligt lättare att sälja en hel och fin skoter än en trasig.
 

toml

Aktiv medlem
13 sept 2010
80
0
6
55? Det känns som att du är sugen på skotern men inte riktigt har kapitalet till att införskaffa en..
Över 60 alla dagar i veckan!
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Inte sugen för 5 öre. Han skrev ju tidigare en fråga om prissättningen var för hög.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

Perra.S

Aktiv medlem
2 nov 2010
50
0
1
Man får gå ner så pass mycket i pris om man skall sälja en skoter med rasad motor så man tjänar på att laga den, det är väl största anledningen till att folk renoverar innan dom säljer.
T.ex summiten dära, säg att den skurit och insugsgummina är trasiga då hade man fått max 50k för den med skuren motor. Men om man istället renoverar den för 9k så kanske man får 69k istället, vilket är en vinst på 10k genom att tillbringa några timmar i garaget en lördag kväll.

Sen är det ju betydligt lättare att sälja en hel och fin skoter än en trasig.
Fast, i annonsen står det att han renoverat den för 23k vilket gör att han går back 4k på att renovera och sälja den om man räknar enligt de siffror du skrivit.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Fast, i annonsen står det att han renoverat den för 23k vilket gör att han går back 4k på att renovera och sälja den om man räknar enligt de siffror du skrivit.
Har inte läst annonsen så vet inte alls vad han lagat, tog bara den maskinen som ett exempel.
Han kanske hade t.ex krokig vevaxel, kass cylle och stator också eftersom att det kostade 23k att laga, och då skulle han inte fått 50k för maskinen trasig utan istället kanske 40k.

Hoppas du förstår vad jag vill komma fram till nu, nämligen att det lönar sig att laga/fixa till en maskin (kanske inte en et250 men en maskin i dom lite högre prisklasserna).
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Tjenare!
Jo en förlust affär är det, tyvärr....
Dock är det precis som ni säger att jag vill gå vidare....
Hoppas någon slår till på maskinen nu bara, kan inte vara många beggade som säljs med 2års garanti.
 

Benn

Medlem
1 jan 2013
8
0
1
ENSKEDE
En annan historia i ämnet.
Hittade förra vintern en Renegade 07. Nyrenoverad enligt Tords motorservice i Boden.
"Kanon" maskin sa de. Fint tänkte jag. Min första skoter. Bäst att köpa av handlare, så man har garanti....

Den gick 800 m. Sen skar den! ..... De vägrar ta garanti ansvar. Förlorade även i ARN. Då de själva (Tords motorservice) inte kollat felet. Det är 90 mil till Boden från Sthlm. De som lagat den säger att det inte satt nya kolvar mm i den..... Som uppgivits.

Om jag köper nåt mer ifrån dem...... Troligen inte!
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Spelar ingen roll hur fin den verkar vara och att allting känns rätt. Finns inget kvitto är den inte värd att överväga. Skulle du själv "tappat bort" ett sådant kvitto?

ALLA människor som säljer något försöker ALLTID lura dig så mycket som de möjligt kan. Det finns ingen orsak att tro att en säljare ska vara ärlig.