Du säger ju emot dig själv:
Enligt din filosofi så är påverkar ju i detta fall bilen dom tävlar med endast 1%
Resten, 99% är förarskicklighet.
Men sen skriver du:
Alltså har tom. du fattat att fordonet man kör påverkar i betydligt större utsträckning än 1%
Waldegård hade inte en chans i en Saab V4 när Audi släppte sin Quattro.
Att sen Waldegård längre fram kör en sån bil säger väl allt om hur viktig bilen är.
Alltså har fordonet stor betydelse.
Det har ca 85% av skoterköparna också förstått och därför valt att köra nåt annat än Yamaha.
Utvecklingen går självklart framåt och vem utom du skulle jämföra Saab V4 med Audi Quattro? Men jämför istället Saab V4 med Opel Kadett vilket är mer relevant. Men jag kan ju kontra med att Yamaha Sidewinder är överlägsen Polaris Storm i djupsnö.
Som jag ALLTID sagt: Polaris gör för tillfället de mest specialiserade djupsnömaskinerna. De är lättast, mest lättkörda och mest kompetenta för det speciella ändamålet. Men det finns ett pris för detta också i form av dålig hållbarhet, icke utprovade lösningar osv.
Där jag försvarar Yamaha från osakliga påhopp är när man pratar om begreppen "vikt" och "fyrtaktsmotor" och inte har verkligheten klar för sig.
En tvåtaktsskoter med samma vikt (tex Lynx Boondocker) är den som det skall jämföras med, och där är skillnaden mest körstil och vana vid den aktuella maskinen. Rimligen har också Lynxen förutsättningar att klara mer allroundanvändning än de mer specialiserade skrååkningsmaskinerna.
Ur mitt perspektiv - och jag har varit med ett tag - så är just "Yamaha-bashingen" något som förekommit i alla år, först när man tittar i backspegeln kan man bedöma hur Yamahamaskinerna stått sig i den samtida konkurrensen och med facit i hand kan vi ju alla se att Yamaha aldrig varit tyngre eller sämre än konkurrenterna i samma segment. De stora viktskillnaderna är snarare mellan Polaris PRO-modeller och övriga märken och det är egentligen BRP som började viktjakten med sitt XP-chassi (som mycket riktigt inte höll).
Däremot har Yamahamaskinerna ofta levererats med lågkamsmattor anpassade för amerikanska leder - trots att Yamaha Sverige bönade och bad om annat. Först 2011 levererades maskinerna med samma typ av matta som konkurrenterna i resp segment.
Så - Yamaha är långt ifrån bäst på allt, alla har sina för- och nackdelar men grunda åsikter på fakta, inte fördomar. Och idag är ju Yamaha den enda tillverkare som erbjuder moderna högpresterande fyrtaktsmotorer i en snöskoter. Helt enkelt för att de har tillgång till hur många som helst inom koncernen. Och där sker utvecklingen fort.
Sent from my iPhone using Tapatalk