Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt ?

skoterleden

Team Snowmobile
1 jan 2000
124
0
6
Svemo slängde in hatten och överlät touringverksamheten till SNOFED för ett tag sedan. Kvar inom SVEMO är endast tävlingsverksamheten för snöskoter.

Några kända debattörer har blivit förbaskade på detta eftersom man förmodligen inte vill ha med SNOFED att göra och har därför skapat en ny organisation kallat SSCO. Men behövs det verkligen en ny organisation? Har man lessnat på Snofed för att man dribblat bort skoteråkarna med negativa uttalanden till myndigheterna? Pågår ett politiskt gubbkrig eller vad ligger bakom denna nybildning?

Räcker det med en organisation? Behövs en ny? Kommer den att föra din talan eller ser vi ännu en "fiskeförening" som gör allt för att sälja ut stora delar av skoterfolket? Vad är din lösning?? Ska båda bort och en helt ny fram eller ska vi ha tre? Ingen alls? Gynnar det här skoterfolket tror du?

Säg din mening i denna tråd!
OBS. Vi kommer att modera denna tråd hårt så håll nivån hyfsad.
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Vill inte uttala mig om än, men man måste ge den ny organisationen en chans..De gör inte ett bättre jobb om de får en massa negativ kritik, utan tvärtom! Tycker vi alla skoteråkare och ägare ska stötta den nya organisationen..Först efter 1-2 år tror jag man kan man uttala sig!
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Varför ska man inte ge negativ kritik? Alla kritik är bra kritik. Och jag lovar.. Dom lär sig på den negativa kritiken. Inte den possitiva.

Vill inte uttala mig om än, men man måste ge den ny organisationen en chans..De gör inte ett bättre jobb om de får en massa negativ kritik, utan tvärtom! Tycker vi alla skoteråkare och ägare ska stötta den nya organisationen..Först efter 1-2 år tror jag man kan man uttala sig!
 
4

426H

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Snofed med dess nuvarande ledning har ju totalt förbrukat allt förtroende. En ny organisation behövs definitivt. Ett alternativ är ju om man lyckas avsätta hela den nuvarande ledningen för snofed, men annars är enda lösningen en ny organisation som jag ser det.
 

skoterleden

Team Snowmobile
1 jan 2000
124
0
6
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Det var väldigt, är det verkligen ingen som har åsikter om det här? Eller vågar ni inte skriva??? Skiter ni i det kanske? Skulle tro att det snackas mycket därute i stugorna just nu. Kom igen nu, säg vad du tycker!!!
 
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Om jag talar för mig själv så har jag aldrig varit i kontakt med någon av dessa organisationerna någonsin... Har heller ingen koll på vad dom har gjort/inte gjort..
 
4

426H

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Om jag talar för mig själv så har jag aldrig varit i kontakt med någon av dessa organisationerna någonsin... Har heller ingen koll på vad dom har gjort/inte gjort..
Varning för långt inlägg, men jag är jäv-igt förbannad på snofed.

Jag tycker att alla som betalar medlemsavgift till en snofedansluten skoterklubb borde ta reda på vad för sorts verksamhet NI är med och finansierar. Så här står det i inledningen av deras stadgar:

SNOFED (Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation) är en folkrörelseorganisation (ideell förening) som skall företräda och tillvarata anslutna snöskoterklubbar/allianser och dess medlemmars intressen i snöskoterfrågor...."

Låter ju bra, men i verkligheten verkar det som om det är precis tvärtom. Som exempel skickade dom ett brev till två kvinnliga ministrar i regeringen i augusti i år. Jag klipper in hela brevet nedan:

[2006-08-29]
[FONT=verdana,arial,helvetica]Brev till Ulrica Messing & Lena Sommestad[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]SNÖSKOTERFRÅGOR.[/FONT]

[FONT=verdana,arial,helvetica]Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation, SNOFED har under mycket lång tid verkat för att snöskotertrafiken i Sverige skall bedrivas så att största möjliga säkerhet uppnås för skoterförarna.[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]SNOFED verkar även för att minsta möjliga störningar och negativa effekter uppstår på miljön i alla avseenden.[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]SNOFED arbetar även för att vi skall få snöskotrar med minskade utsläpp av avgaser, mindre buller samt att förarna skall ha respekt för gällande regler och lagstiftning och att dessa skall efterlevas.[/FONT]

[FONT=verdana,arial,helvetica]SNOFED har ställt krav på regeringen om att vi måste få ett säkrare nätverk av snöskoterleder och att finansieringsfrågan för snöskoterleder bör utredas. Därför ser vi med stor tillfredsställelse, regeringens transportpolitiska proposition "Modernare transporter" och Riksdagens beslut med anledning av propositionen.[/FONT]

[FONT=verdana,arial,helvetica]SNOFED hoppas nu att regeringen snarast tillsätter en utredning i finansieringsfrågan, med mera, enligt det förslag som SNOFED lämnade till regeringen hösten 2004.[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]SNOFED kräver en plats i en sådan utredning.[/FONT]

[FONT=verdana,arial,helvetica]SNOFED vill till Er och Era departement aktualisera tre frågor där vi anser att ni bör ta initiativ till, överläggningar med snöfordonleverantörernas organisation, SNÖFO samt med företag som tillverkar eller säljer tillbehör för snöskotrar.[/FONT]

[FONT=verdana,arial,helvetica]Tillverkarna av de flesta snöskotermärkena har snöskotrar på marknaden där man sänkt bullernivån och avgasutsläppen samt minskat förbrukningen av drivmedel radikalt. Tillverkarna har ambitionen och arbetar aktivt för att ytterligare förbättra snöskotern som färdmedel för såväl förarna samt ur miljö- och säkerhetssynpunkter, vilket SNOFED anser positivt och nödvändigt.[/FONT]

[FONT=verdana,arial,helvetica]Problem nummer ett gäller bullernivån och de tillbehörstillverkare och återförsäljare som säljer så kallade "effektpipor".[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]Piporna monteras på snöskotrarnas avgas- och ljuddämparsystem och effekten är bedrövlig och bedövande och mycket störande, både för medtrafikanter men framförallt för boende i närheten av snöskoterlederna och i områden där snöskotertrafiken bedrivs.[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]Enligt uppgift från polis samt kunniga i besiktningsfrågor, så bryter dessa förare både mot bullerlagen och maskinbesiktningsreglerna. Ombyggnad har genomförts på snöskotern utan godkännande av besiktningsmyndigheten.[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]Problem nummer två som SNOFED vill uppmärksamma Er på är problemet med högkamsmattorna för snöskotrar med 50 till 70 millimeter höga kammar.[/FONT]

[FONT=verdana,arial,helvetica]Högkamsmattor är ett problem på grund av följande skäl, dessa mattor river sönder de preparerade snöskoterlederna vilket innebär ökade kostnader och ökad arbetsbelastning för de som gör jobbet med att preparera och säkra snöskoterlederna.[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]Merparten av de tusental kilometer snöskoterleder som finns i Snöskotersverige underhålls och prepareras av lokala snöskoterklubbar och föreningar, med frivilliginsatser, oftast utan några som helst ekonomiska bidrag.[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]Högkamsmattorna stimulerar även till "buskörning" i fjällområden upp efter fjällsidorna vilket har förorsakat många olyckor och även dödsfall, genom bland annat utlösande laviner.[/FONT]

[FONT=verdana,arial,helvetica]Problem nummer tre är den kraftigt ökade motorstyrkan hos nutida snöskotermotorer. Problemet bör ses mot bakgrunden av att oavsett motorstyrka så har de som tar förarbevis vid 16 års ålder rätt att framföra dessa fartpaket.[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]Det handlar även om en motorstyrka som knappast är behövlig för framförande i våra snöskoterområden där som bekant hastighetsgränsen är 70 km/h.[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]Motorstyrkan i hästkrafter räknat har nästan fördubblats under en tjugoårsperiod.[/FONT]

[FONT=verdana,arial,helvetica]Kanske kan man införa samma regler för snöskoterförare som gäller för motorcyklar, där åldersgräns för förande av tunga motorcyklar gäller.[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]SNOFED vill diskutera denna fråga mot bakgrund av att olycksfallsrisken ökar vid större motorstyrka, så även brott mot hastighetsbestämmelserna.[/FONT]

[FONT=verdana,arial,helvetica]SNOFED aktualiserar dessa frågor därför att vi vill verka för en mycket säkrare snöskotertrafik samt en snöskotertrafik som respekterar gällande lagstiftning och är hänsynsfull mot miljön i alla avseenden.[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]Det behöver väl inte sägas, men vi vill understryka att naturligtvis så måste undantag göras för tävlingssnöskotrar i vissa avseenden. [/FONT]

[FONT=verdana,arial,helvetica]SNOFED ser farm mot en kontakt från Er sida med oss i dessa frågor som detta brev aktualiserar.[/FONT]


[FONT=verdana,arial,helvetica]SNOFED[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation[/FONT]


[FONT=verdana,arial,helvetica]Björn Pettersson[/FONT]
[FONT=verdana,arial,helvetica]Ordförande[/FONT]

Om inte jag missuppfattat brevet vill alltså Snofed förbjuda att trimpipor säljs, begränsa kamhöjden på mattor, höja åldersgränsen på snabba maskiner alternativt införa effektbegränsningar????

Tycker ni att snofed företräder ER och era klubbar när dom kommer med sådana här förslag? Det tycker inte jag iallafall. Jag tror att snofed med detta brev har ställt till med mycket stor skada för lång tid framöver. Naturvårdsverket, fjällsäkerhetsrådet, vägverket och andra remissinstanser (som också fått en kopia på brevet) kommer att använda detta brev som argument för att införa ytterligare begränsningar för oss skoteråkare.
Om snofed får fortsätta blir det väl snart totalförbjudet med all friåkning utanför (betal-)lederna.:mad:
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Det som är lite komiskt är att dom säger man bör ha åldergräns för tung och lätt och dom pratar om att unga buskör på fjällerna. Men kollar man på statistiken olyckor / dödsfall så är ungdomar inte det stora problemet.

Varning för långt inlägg, men jag är jäv-igt förbannad på snofed.

Jag tycker att alla som betalar medlemsavgift till en snofedansluten skoterklubb borde ta reda på vad för sorts verksamhet NI är med och finansierar. Så här står det i inledningen av deras stadgar:

SNOFED (Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation) är en folkrörelseorganisation (ideell förening) som skall företräda och tillvarata anslutna snö....
 
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Tycker iofs. att trimpipor är ett helvete... Är skitkul när grababrna kör mitt i nätterna förbihuset med fulla trottlar... Jag har 142 och kommer att få 151 hk utan trimpipor..

För några år sedan var 32mm en högkamsmatta :)

För några år sedan gnällde dom som fan på kortbandarna som körde sönder lederna :)

Tycker iofs.. att MC-sidans grej där man får börja med en 125:a och ta sig uppåt är bra... Är man 16år så borde det räcka med tex max 100hk.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Jo visst fasen är de så staff men lixom de känns endå som dom borde lägga mer av tiden på de stora anledningarna till olyckor / dödsfall.
Nu var det längesen jag såg statistiken men jag tror inte att de flesta olycksfallen är pga ungdommar som kör med maskiner över 100hk.

Men jag vet ej.. bara va jag tror. Dom skriver ju inget om alkhol problemen som är.

Sen det där med högkamsmattorna tror jag inte spelar nån roll.. jag tror du förstör leden nästan lika mkt iaf. Handlar om vem som håller i gasen om leden blir förstörd.

Tycker iofs. att trimpipor är ett helvete... Är skitkul när grababrna kör mitt i nätterna förbihuset med fulla trottlar... Jag har 142 och kommer att få 151 hk utan trimpipor..

För några år sedan var 32mm en högkamsmatta :)

För några år sedan gnällde dom som fan på kortbandarna som körde sönder lederna :)

Tycker iofs.. att MC-sidans grej där man får börja med en 125:a och ta sig uppåt är bra... Är man 16år så borde det räcka med tex max 100hk.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Det är ju tur att så många har ideerom hur snofed ska driva sin verksammhet det vore ju ingen konst o få namn till valberedningen om man läser här.

Jag är säker på att snofed lägger ner ett enormt jobb som aldrig syns utåt men så fort det blir uppståndelse så skriker alla om att det ska läggas ner o bildas ett nytt förbund.
Vad jag förstår så har dom flästa som skrivit här aldrig ens varit i kontakt med snofed eller en snofed ansluten klubb dom har 150 medlemsklubbar o än så länge har det inte hörts att någon klubb varit missnöjd med snofeds arbete.

Så ni som har skrivit här o skriver här ta kontakt med snofeds valberedning sitt inte hemma vid köksbordet o ha synpungter
påverka i stället på ett konstruktivt sätt igenom o gå med i en snofedklubb utnyttja er rösträtt på årsmötet nominera era kandidater till styrelsen o utveckla skotersverige.

Tack för ordet.
 
4

426H

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Skoterhasse,
Du har naturligtvis rätt i det du skriver. Det är ett problem att många "yngre" (är själv 40 :D ) inte är engagerade i klubbarna. Men, det är också ett problem att snofed, en folkrörelseorganisation som säger sig företräda alla skoteråkare, framför åsikter till politiker som inte har stöd hos en stor andel av skoteråkarna.
Jag har själv varken pipor eller högkam på min skoter, men jag ser heller ingen säkerhetsrisk med detta som snofed påstår att det är. Pipor som bullrar för mycket är ju, så vitt jag vet, redan förbjudna. Har man problem med det skall man vända sig till polisen och inte skriva brev till ministrar!
Störst andel dödsolyckor med skotrar orsakas inte av 16-åringar med 150 hk, pipa och högkamsmatta utan av berusade gubbar (över 40 :D ) som kör igenom isen under fisketuren. Varför skriver inte snofed något om detta i sitt brev?

Om det infördes en effektbegränsning på 30 hk eller vad som behövs för att komma upp i 70 km/h skulle jag defininitivt sluta åka skoter. Och jag tror att många andra skulle det också. Det kan väl knappast ligga i snofeds intresse?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Hej !
Jag tycker att det vore bättre om vi som fortfarande orkar engagera oss i skoterfrågor rörande icke tävlingdelen kunde samlas under en organisation.

Varför det bildas en ny organisation är i mina ögon är för att man antagligen inte anser sig ha någon eller alltför liten påverkan på hur en skoterorganisation skall arbete och med vad. Därför startar man en egen ny organisation. Men om nu den nya organisationen nu visar sig bli den starkaste och den gamla läggs ned, så med en normal demokratisk beslutsprocess så blir väl snart den nya organisationen en avbild av den gamla efter några år. För det blir väl samma skoterfolk som i slutändan söker sig till den nya ?

Istället så anser jag att man måste acceptera att man som enskild klubb i en stor organisation inte kan ha exakt samma åsikt i precis allting. Därför anser jag att även om man har ett i sina egna ögon bra förslag, men som inte majoriten "köper" så kan man inte bli sur och fortsättningsvis bara leka i sin egen "Sandlåda".

Men givetvis så ska det vara så högt i tak i en organisation, så att man skall kunna framföra sina åsikter sakligt och våga framträda med sitt namn utan att behöva anses som en dumskalle bara för att man inte har samma åsikt som majoriteten av medlemarna i en organisation.
Tyvärr så har det väl funnits tendenser av detta hos en del personer inom skoterrörelsen, både inom Snofed och Svemo. Men jag tycker att man borde kunna se framåt och skippa allt gammalt groll och se framåt för att tillsammans kan lösa dom problem, men även se dom möjligheter som det finns för vi som gillar att använda oss av snöskotrar när vi idkar friluftsliv.

Sen så kan man ju ha åsikter om "Brevet" som är inskickat av Snofeds styrelse till statsmakten.

Buller
Miljöpåverkan och få framförallt buller är ett argument som vi som arbetar med att få snöskotern accepterad av dom styrande runt om i Sverige, ständigt måste argumentera för och emot. Många icke skoteråkande friluftsmänniskor vill ju som bekant ha bort snöskotern som ett naturligt inslag i naturen. Buller är därför ett väldigt populärt argument för att styra bort vi skoteråkare från i våra ögon attraktiva platser (=Fjällen).

I min egen kommun så arbetar vår klubb bland annat med att få tillstånd att nyttja kommunens gator för att kunna komma ut till närmaste skoterled. Bullerstörningar är väl det enda egentliga problem som vi har att argumentera emot. Detta problem har sin antagligen grund i att en liten klick skoteråkare har monterat effektpipor odyl. på sina skotrar och kör kvällar och nätter runt på samhällets skoterleder. Tänk om vi alla skoteråkare som kör skoter bland folk som inte vill kännas vid snöskotrar, istället kunde visa största möjliga hänsyn och förstå att det finns folk som retar upp sig på vi snöskoteråkare och drar oss alla skoteråkare över samma "kam", kunde skipa att köra med onödigt bullrande snöskotrar. För många icke insatta människor tror att alla skotrarna lever om så här.

Så det är väl med bakgrund av bland annat detta som disskusionen kommit igång med dom styrande i Stockholm, att man vill belysa att om alla som kör snöskoter använder sig av lagliga original grejor, så är det inget problem med bullret i alla fall.

Effekt
Jag personligen anser att detta är i högsta grad en högst överdriven orsak till skoterolyckorna med svåra personskador och dödsfall.
Men observa att det är min egen högst egen personliga åsikt. Men jag har faktiskt aldrig sett att någon myndighet eller organisation tagit fram ett fullständigt statistiskt säkerställt mtrl. om hur dom svåra snöskoterolyckor i detta land, och då menar jag inte bara ålder, nykterhet och dödsorsaken bland skadade och omkomna. Utan jag anser att man även måste ta fram mer fakta än den som hitintills tagits fram, om hur olyckorna uppkommit.

Som exempelvis utbildning och skoterbakgrund på föraren, Väder betingelser vid olyckorna, är verkligen effektstinna skotrar över representerade i dom svåra skoterolyckorna ?
Är det ett stort problem att 16-åringar kör omkring på effekstinna 130+ snöskotrar ?

Personligen så tror jag inte att det är att begränsa effekten som är lösningen på att minska skoterolyckorna.
Vad som sagt behövs är en någon slags övergripande "Haveriutredning" som visar en mer klar orsak till skoterolyckorna, innan vi kan ta beslut om vad som behöver göras för att förhindra olyckorna. Nu är det mest personliga tyckanden och egna slutsatser som ska lösa problemet.

Kan bara inte låta bli att dra parallen med dödsolyckorna som uppkom på sjön i mitten på 80-talet som motorskribenten Collin drog upp i Aftonbladet för någon vecka sedan.
Vid 80-talet så blev båtlivet allt mer populärt och många skaffade sig båt för första gången. Givetvis så ökade då även olyckorna på sjön.
Effektstinna båtar blev också mycket populära även bland dessa nybörjare och det var många som inte följde dom fartgränser som fanns. Myndigheterna såg med oro på hur dödstalen ökade på sjön och något måste göras. Nu skulle bevakning och efterlevnad av bland annat hastighet och sjövett dras igång. Men man insåg snabbt det omöjliga att kunna vara överallt med dom knappa resurser som sjöpolis och kustbevakning hade. Istället så inrättade man Sjösäkerhetsrådet som fick till uppgift att förutom sprida info. om säkert båtliv, även började se över hur olyckorna uppstod och vilka som var speciellt olycksdrabbade.
Vart tror ni att dom flesta på sjön dog ?
Ja inte var det ute på havet, bland dom som man hade tänkt bevaka, "Fartdårarna" som dom flesta dödsolyckorna inträffade.

Utan det var bland folk som rörde sig på insjöar i småbåtar och roddekor utan flytväst och med en styrketår innanför västen som dödsfallen inträffade, detta förvånade storligen dom styrande, som trodde sig ha lösningen på problemen innan man hade samlat in fakta.
Känns problemet igen ?

Högkammattor
Jag har personligen kört snöskoter i 30 år. Har därför upplevt utvecklingen från 14 mm kamhöjd till dagens 70 mm.
Problemet, om det nu egentligen är ett problem ? med körning uppefter fjällsidor fanns faktiskt redan på mitten av 70-talet.
Jag anser att det största problemet med skoterspår uppefter fjällsidorna är att många inte tycker att dessa spår hör hemma här, för det visar på att det är alltför lätt att komma uppå en fjälltopp. Men ett skidspår är däremot inte är något problem. Så den som tror att om vi begränsar kamhöjden till 35 mm. så är problemet löst. Men har man inte skjutit sig i foten då ?
Som det nu känns så är det inte rumsrent, i en del finare kretsar att köra upp på ett fjäll med snöskoter för att beundra utsikten, men åka skidor uppför är en annan sak. Därför känner man sig nästan som jagat villebråd ibland, även om man inte tävlar uppefter fjällsidorna.

Visst så kan en hormonstinn yngling på en 1oo hk+ maskin med 70 mm. kamhöjd köra sönder en skoterled fullständigt. Men detta gäller väl i högsta grad även en gammal gubbe på en tungt lastad Widetrack på 70 hästar och 25 mm. kamhöjd med en fullpackad skoterpulka innehållande familjen kopplad baktill, och körandes på en skoterled uppför ett berg ?
Brukar det inte bli djupa kratrar även bakefter dessa ekipage ?
Ska vi även förbjuda dessa ekipage ?

Men i övrigt så är det väl bra att Snofed jobbar med att få statsmakterna att satsa på en skoterpolitik som bland annat ger pengar till underhåll av vårt skoterledsnät.

Sedan så är det faktiskt mycket som Snofeds styrelse och kansli jobbar med, och som kanske inte alltid kommer fram till den enskilde skoteråkaren kännedom. Därför hoppas jag att vi får se många nya ansikten som har frågor att ställa på Skoterriksdagen, men som även kommer med nya fräscha tankar och ideer på hur saker och ting kan lösas och framförallt har möjlighet och är villiga att ställa upp och jobba för att föra utvecklingen framåt. Och inte bara en massa anonyma negativa skriverier och klagolåtar på internet hur värdelös Snofed är.

Jag tycker också att alla skall ställa sig frågan, vad är Snofed ?
Mitt svar är, egentligen en mängd skoterintresserade föreningsmänniskor av oss vanliga snöskoteråkare som har orkat organiserat sig i en skoterklubb, som har valt en styrelse för att bevaka sina intressen framförallt lokalt, men som även gett i uppdrag åt sin klubbs styrelse att även vara med och arbeta för att skoterfrågorna lyfts fram på en högre nivå.
Därför skickar olika skoterklubbar runt om i Sverige folk till Snöskoterriksdagen och Snofeds årsmöte för att diskutera skoterfrågor och välja en styrelse för Snofed.

Tyvärr så väljs det en styrelse här som inte har en åldersstruktur som motsvarar landets ålderstruktur på oss snöskoteråkare.
Så det väljs alltså en styrelse bestående av framförallt många äldre personer. Men vad beror detta på ?
Jag tror jag vet svaret, och det tror jag alla ni andra också vet.
Går detta att ändra på ?
Visst går det, men hur ?
Givetvis om även dom yngre skoteråkarna engagerar sig, första hand i dom lokala klubbarnas styrelsearbete, vilka som i förlängningen är dom som skickar folk till Skoterriksdagarna och Snofeds årsmöte.
Då först har vi en lämplig blandning av gammalt och ungt även i Snofeds styrelse. Och detta gäller väl oavsett vad namnet på organisationen är.

mvh. Stig Larsson
(Ålder : Gubbe med bred marginal)
Ordf. Arvidsjaur SSF
(Snofed ansluten klubb)
Ägare av :
Sno-Tric SC4 -74 14 mm kamhöjd
Arctic Cat F7 Ext -04 34 mm kamhöjd
Nilapulka tungt lastad ibland!

PS. Allt som jag skrivit är alltså min egna tankar, dom är inget officiellet uttalande från vår klubb.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

ja stig jag har legat o funderat i natt men du skrev det jag tängte.
det har tagit 25år o fått ihop till snofedsstyrelse o dom som vill att styrelsen ska avgå bör nog tänka till en gång till vill man inte själv ställa upp o förendra så ta åtmindstone reda på fakta först.
 
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Ja vi ses på Snöskoterriksdagen.. Första gången våran klubb kommer att deltaga...
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Den här veckan har det föds ett nytt förbund av några klubbar som uppenbarligen är missnöjda med svemo att svemo bildade en toringsektion berodde vad jag förstår på att man på den tiden var missnöjda med snofed säjer det här någonting.................att det bildas huvudorganisationer utifrån missnöje är inte bra dom läggs ner förr eller senare det är några starkt intresserade personer o när dom faller bort förr eller senare så finns där inga som vill ta över o så är det i många föreningar.
Snofed har byggt upp sin verksamhet under ca 30 års tid dom har fungerat i både med o motgång att bygga upp en verksamhet som snofed har gort tar väldigt lång tid o framförallt o bygga upp det kontaktnät man har allt för o tillvarata medlemmarnas intressen i allt från miljöfråger till utbildning.
Jag låg o funderade i natt hur mycket av snofeds arbete synns egentligen ja ca 2-3% av allt dom gör synns utåt gå gärna in o läs styrelseprotokollen på hemsidan så får ni lite mera koll på vad snofed jobbar med.

Nu till kärn fråga behövs 2 eller flera organisationer nej är mitt svar vi behöver bara 1 sverige är för litet för fler(stan är inte stor nog för oss två) brukar det låta i filmer men det här är verkligheten o jag prata med en handlare i gävle hon sa att hon hadde hälsat på en handlare i staterna o han sålde flera skotrar på ett år än vad alla artic handlare sålde i sverige på ett år då kan ni tänk er.
Under dom år jag har varit aktiv (ca 20 år) så har det hela tiden rått förvirring när snofed sagt si o svemo så branchen har troligen gått i taket när man hörde att det har bildats ett nytt förbund det var det bästa som kunnat hända när svemo la ner o vi fick 1 förbund en part o sammarbeta med.

Gå in på snofeds hemsida www.snofed.org
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

det är ju som stig å nisse skriver,men vem gav dem rätten att formulera sig som de gjorde i sitt brev till regeringen, knappast skoter klubbarna.eller!!??
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

ledamöterna ger ju styrelsen ansvarsfrihet på varge årsmöte snofed kan ju inte gå ut till klubbarna o fråga om man får göra en det ena en det andra man tar ju 10-20 beslut varge dag det fungerar inte riktigt så utan medlemmarna säjer ju sin mening på årsmötet o i valen precis som alla andra föreningar sedan vore det ju bra om alla medlemsklubbar hadde e-post som man dess utom läser det är långt ifrån alla som har det tuvärr.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

ledamöterna ger ju styrelsen ansvarsfrihet på varge årsmöte snofed kan ju inte gå ut till klubbarna o fråga om man får göra en det ena en det andra man tar ju 10-20 beslut varge dag det fungerar inte riktigt så utan medlemmarna säjer ju sin mening på årsmötet o i valen precis som alla andra föreningar sedan vore det ju bra om alla medlemsklubbar hadde e-post som man dess utom läser det är långt ifrån alla som har det tuvärr.
jag förstår snofed styrelsens dilemma o att man inte kan kontakta alla inför olika beslut, då blir det inga beslut.

men att skriva på det sätt man gjort är ju fullständigt emot alla jag känners vilja och det främjar ju inte snöskoter folkets intressen vilket jag trodde snofed var till för .:eek:

hur många mäniskor har klarat livhanken pga högakammar o starkmotor ?
bla jag ,man kör inte fast i ovanvatten mitt ute på en stor sjöis lika lätt,
händer det vid fel väderlek kan det innebära stora problem för den som ankrat.
problemen de lyfter fram är problem som ingen lag kan göra något åt, laglydiga mäniskor ska inte straffas för det en liten klick ställer till med (spinna högar på led ,köra för fort etc kan man göra med en 5-9 om man vill):D

en attityd förändring måste till inte genom lagar o krav (finns tillräkligt med sådana)utan genom att vi skoter åkare visar varandra och alla andra mäniskor o djur vi möter hänsyn:)

men det var den lilla klicken man valde att lyfta fram för mäniskor i regeringen som inte kan vara mindre intresserade av skoterfolkets intressen :mad: