Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?
Hej !
Jag tycker att det vore bättre om vi som fortfarande orkar engagera oss i skoterfrågor rörande icke tävlingdelen kunde samlas under en organisation.
Varför det bildas en ny organisation är i mina ögon är för att man antagligen inte anser sig ha någon eller alltför liten påverkan på hur en skoterorganisation skall arbete och med vad. Därför startar man en egen ny organisation. Men om nu den nya organisationen nu visar sig bli den starkaste och den gamla läggs ned, så med en normal demokratisk beslutsprocess så blir väl snart den nya organisationen en avbild av den gamla efter några år. För det blir väl samma skoterfolk som i slutändan söker sig till den nya ?
Istället så anser jag att man måste acceptera att man som enskild klubb i en stor organisation inte kan ha exakt samma åsikt i precis allting. Därför anser jag att även om man har ett i sina egna ögon bra förslag, men som inte majoriten "köper" så kan man inte bli sur och fortsättningsvis bara leka i sin egen "Sandlåda".
Men givetvis så ska det vara så högt i tak i en organisation, så att man skall kunna framföra sina åsikter sakligt och våga framträda med sitt namn utan att behöva anses som en dumskalle bara för att man inte har samma åsikt som majoriteten av medlemarna i en organisation.
Tyvärr så har det väl funnits tendenser av detta hos en del personer inom skoterrörelsen, både inom Snofed och Svemo. Men jag tycker att man borde kunna se framåt och skippa allt gammalt groll och se framåt för att tillsammans kan lösa dom problem, men även se dom möjligheter som det finns för vi som gillar att använda oss av snöskotrar när vi idkar friluftsliv.
Sen så kan man ju ha åsikter om "Brevet" som är inskickat av Snofeds styrelse till statsmakten.
Buller
Miljöpåverkan och få framförallt buller är ett argument som vi som arbetar med att få snöskotern accepterad av dom styrande runt om i Sverige, ständigt måste argumentera för och emot. Många icke skoteråkande friluftsmänniskor vill ju som bekant ha bort snöskotern som ett naturligt inslag i naturen. Buller är därför ett väldigt populärt argument för att styra bort vi skoteråkare från i våra ögon attraktiva platser (=Fjällen).
I min egen kommun så arbetar vår klubb bland annat med att få tillstånd att nyttja kommunens gator för att kunna komma ut till närmaste skoterled. Bullerstörningar är väl det enda egentliga problem som vi har att argumentera emot. Detta problem har sin antagligen grund i att en liten klick skoteråkare har monterat effektpipor odyl. på sina skotrar och kör kvällar och nätter runt på samhällets skoterleder. Tänk om vi alla skoteråkare som kör skoter bland folk som inte vill kännas vid snöskotrar, istället kunde visa största möjliga hänsyn och förstå att det finns folk som retar upp sig på vi snöskoteråkare och drar oss alla skoteråkare över samma "kam", kunde skipa att köra med onödigt bullrande snöskotrar. För många icke insatta människor tror att alla skotrarna lever om så här.
Så det är väl med bakgrund av bland annat detta som disskusionen kommit igång med dom styrande i Stockholm, att man vill belysa att om alla som kör snöskoter använder sig av lagliga original grejor, så är det inget problem med bullret i alla fall.
Effekt
Jag personligen anser att detta är i högsta grad en högst överdriven orsak till skoterolyckorna med svåra personskador och dödsfall.
Men observa att det är min egen högst egen personliga åsikt. Men jag har faktiskt aldrig sett att någon myndighet eller organisation tagit fram ett fullständigt statistiskt säkerställt mtrl. om hur dom svåra snöskoterolyckor i detta land, och då menar jag inte bara ålder, nykterhet och dödsorsaken bland skadade och omkomna. Utan jag anser att man även måste ta fram mer fakta än den som hitintills tagits fram, om hur olyckorna uppkommit.
Som exempelvis utbildning och skoterbakgrund på föraren, Väder betingelser vid olyckorna, är verkligen effektstinna skotrar över representerade i dom svåra skoterolyckorna ?
Är det ett stort problem att 16-åringar kör omkring på effekstinna 130+ snöskotrar ?
Personligen så tror jag inte att det är att begränsa effekten som är lösningen på att minska skoterolyckorna.
Vad som sagt behövs är en någon slags övergripande "Haveriutredning" som visar en mer klar orsak till skoterolyckorna, innan vi kan ta beslut om vad som behöver göras för att förhindra olyckorna. Nu är det mest personliga tyckanden och egna slutsatser som ska lösa problemet.
Kan bara inte låta bli att dra parallen med dödsolyckorna som uppkom på sjön i mitten på 80-talet som motorskribenten Collin drog upp i Aftonbladet för någon vecka sedan.
Vid 80-talet så blev båtlivet allt mer populärt och många skaffade sig båt för första gången. Givetvis så ökade då även olyckorna på sjön.
Effektstinna båtar blev också mycket populära även bland dessa nybörjare och det var många som inte följde dom fartgränser som fanns. Myndigheterna såg med oro på hur dödstalen ökade på sjön och något måste göras. Nu skulle bevakning och efterlevnad av bland annat hastighet och sjövett dras igång. Men man insåg snabbt det omöjliga att kunna vara överallt med dom knappa resurser som sjöpolis och kustbevakning hade. Istället så inrättade man Sjösäkerhetsrådet som fick till uppgift att förutom sprida info. om säkert båtliv, även började se över hur olyckorna uppstod och vilka som var speciellt olycksdrabbade.
Vart tror ni att dom flesta på sjön dog ?
Ja inte var det ute på havet, bland dom som man hade tänkt bevaka, "Fartdårarna" som dom flesta dödsolyckorna inträffade.
Utan det var bland folk som rörde sig på insjöar i småbåtar och roddekor utan flytväst och med en styrketår innanför västen som dödsfallen inträffade, detta förvånade storligen dom styrande, som trodde sig ha lösningen på problemen innan man hade samlat in fakta.
Känns problemet igen ?
Högkammattor
Jag har personligen kört snöskoter i 30 år. Har därför upplevt utvecklingen från 14 mm kamhöjd till dagens 70 mm.
Problemet, om det nu egentligen är ett problem ? med körning uppefter fjällsidor fanns faktiskt redan på mitten av 70-talet.
Jag anser att det största problemet med skoterspår uppefter fjällsidorna är att många inte tycker att dessa spår hör hemma här, för det visar på att det är alltför lätt att komma uppå en fjälltopp. Men ett skidspår är däremot inte är något problem. Så den som tror att om vi begränsar kamhöjden till 35 mm. så är problemet löst. Men har man inte skjutit sig i foten då ?
Som det nu känns så är det inte rumsrent, i en del finare kretsar att köra upp på ett fjäll med snöskoter för att beundra utsikten, men åka skidor uppför är en annan sak. Därför känner man sig nästan som jagat villebråd ibland, även om man inte tävlar uppefter fjällsidorna.
Visst så kan en hormonstinn yngling på en 1oo hk+ maskin med 70 mm. kamhöjd köra sönder en skoterled fullständigt. Men detta gäller väl i högsta grad även en gammal gubbe på en tungt lastad Widetrack på 70 hästar och 25 mm. kamhöjd med en fullpackad skoterpulka innehållande familjen kopplad baktill, och körandes på en skoterled uppför ett berg ?
Brukar det inte bli djupa kratrar även bakefter dessa ekipage ?
Ska vi även förbjuda dessa ekipage ?
Men i övrigt så är det väl bra att Snofed jobbar med att få statsmakterna att satsa på en skoterpolitik som bland annat ger pengar till underhåll av vårt skoterledsnät.
Sedan så är det faktiskt mycket som Snofeds styrelse och kansli jobbar med, och som kanske inte alltid kommer fram till den enskilde skoteråkaren kännedom. Därför hoppas jag att vi får se många nya ansikten som har frågor att ställa på Skoterriksdagen, men som även kommer med nya fräscha tankar och ideer på hur saker och ting kan lösas och framförallt har möjlighet och är villiga att ställa upp och jobba för att föra utvecklingen framåt. Och inte bara en massa anonyma negativa skriverier och klagolåtar på internet hur värdelös Snofed är.
Jag tycker också att alla skall ställa sig frågan, vad är Snofed ?
Mitt svar är, egentligen en mängd skoterintresserade föreningsmänniskor av oss vanliga snöskoteråkare som har orkat organiserat sig i en skoterklubb, som har valt en styrelse för att bevaka sina intressen framförallt lokalt, men som även gett i uppdrag åt sin klubbs styrelse att även vara med och arbeta för att skoterfrågorna lyfts fram på en högre nivå.
Därför skickar olika skoterklubbar runt om i Sverige folk till Snöskoterriksdagen och Snofeds årsmöte för att diskutera skoterfrågor och välja en styrelse för Snofed.
Tyvärr så väljs det en styrelse här som inte har en åldersstruktur som motsvarar landets ålderstruktur på oss snöskoteråkare.
Så det väljs alltså en styrelse bestående av framförallt många äldre personer. Men vad beror detta på ?
Jag tror jag vet svaret, och det tror jag alla ni andra också vet.
Går detta att ändra på ?
Visst går det, men hur ?
Givetvis om även dom yngre skoteråkarna engagerar sig, första hand i dom lokala klubbarnas styrelsearbete, vilka som i förlängningen är dom som skickar folk till Skoterriksdagarna och Snofeds årsmöte.
Då först har vi en lämplig blandning av gammalt och ungt även i Snofeds styrelse. Och detta gäller väl oavsett vad namnet på organisationen är.
mvh. Stig Larsson
(Ålder : Gubbe med bred marginal)
Ordf. Arvidsjaur SSF
(Snofed ansluten klubb)
Ägare av :
Sno-Tric SC4 -74 14 mm kamhöjd
Arctic Cat F7 Ext -04 34 mm kamhöjd
Nilapulka tungt lastad ibland!
PS. Allt som jag skrivit är alltså min egna tankar, dom är inget officiellet uttalande från vår klubb.