NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Alltså pulverlackera utan på den befintliga pulverlacken.
Det funkar säkert men det bästa är ju att få bort den gamla pulverlacken.

CRC Gasket Remover får två tummar upp för borttagning av pulverlack.









Sen slipade jag lite på den underliggande svarta färgen (Pulverlacksgrund ?) den var lättslipad.



Nu har jag ett bra underlag för svetsning sen blir det en blästring innan pulverlacken för att få svetsar och småskrymslen rena.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Du är medveten att detta kommer ta bort en del flex som finns inbyggt i konstruktionen? Tvivlar faktisk att det kommer bli något starkare, bara styvare och något mer "svårvickad", även om det kanske är yterst lite.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Du är medveten att detta kommer ta bort en del flex som finns inbyggt i konstruktionen? Tvivlar faktisk att det kommer bli något starkare, bara styvare och något mer "svårvickad", även om det kanske är yterst lite.
Jag är medveten om det, så vi får se hur och om det blir någon skillnad.
När man har främre armen lös ser man tydligt hur mycket den flexar.
Har lagrat i bakhuvudet hur några har slitit lös rören i främre armen från infästningen mot skenorna så jag ville förstärka detta område.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ett stort tack till Jobe83 här på forumet som lät mig använda deras blästerskåp.
Det innebär att jag kan lämna in armen på pulverlack imorgon, dom sa att dom kör svart färg nästan hela tiden så det borde inta vara så lång lev.tid.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Den pulverlackade armen sitter på plats.



när jag monterat ihop boggien så jag att både främre och bakre armen hade ett spel på drygt 1mm i sidled, det ligger säkert inom fabrikstoleransen men jag tyckte det kändes onödigt så jag sökte igenom garaget efter något lämpligt material att göra schims av.
Hade ingen vettig plåt men måttade bladet på en spackelspade och det var klockrent :)




Med schimsen blev det perfekt, armarna löper lätt men inget spel i sidled.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Du tror inte att shimsen rostar då? Men det kanske är en tillfällig lösning?
Ingen risk för rost när den står i garaget vilket det ser ut som att den kommer göra men det här vädret ;)
Schimsen sitter i ändarna där allt fett tränger ut när man smörjer fettnipplarna så dom är lite skyddade av det men jag ska hålla utkik efter något i bättre material. (20mm hål 0,5mm tjock 4 st, om någon har liggandes).
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Nu är det lite lugnt i garaget.
Mattan är spänd och sen släppte jag lite på BOV:en genom att kapa fjädern litegrann så nu får jag pys vid släpp på gasen, den rubbades inte ens under bänkningen så den var lite för hård.
Väntar in framdämparna sen blir det framvagnsinställning sen är den körklar.
Sen är det lite småpyssel som ska fixas till bla." block off plate" i nosen samt vid fotholkarna, där efterlyser jag tips om något bra plastmaterial gärna svart lite "skrövligt" typ som bukplast.
Just det fläkten skall också monteras.

Sen behöver vi väl lite snö också...
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Så fort jag fått dämparna på plats hade jag tänkt väga maskinen så jag tänkte köra en liten gissningstävling här.
Vad tror ni den kommer väga med full tank ?

Den som kommer närmast kommer att få ett litet pris i form av en T-shirt som jag fått av Mountain Speedshop, Storlek Medium.



Skriv din gissning här i tråden.