NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Jo, att FÅ ett Turbokit i födelsedagspresent
inte tror jag du får några jätteproblem, mer småtjafs. Blev ett Jäkla lyft med nya tunneln och tank/dyna. Mycket mer stilrent och harmoniskt. Ser mycket smäckrare ut. Vägt den? Min våg fastnade i tullen, måste lösa ut den...

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jo, att FÅ ett Turbokit i födelsedagspresent
inte tror jag du får några jätteproblem, mer småtjafs. Blev ett Jäkla lyft med nya tunneln och tank/dyna. Mycket mer stilrent och harmoniskt. Ser mycket smäckrare ut. Vägt den? Min våg fastnade i tullen, måste lösa ut den...
Du får väl smyga ner räkningen i gummans hög, den märks säkert inte bland Lindex, Halens och allt annat :)
Det blev klart snyggare, den förra tunneln var ju hela tiden bara tänkt som nåt att prova ut boggieplaceringar med.
Jag har inte vägt än, jag ska dit med lite mer prylar först ,batteri, luftburk osv.
Oflyt med tullen, är ju inte så vanligt att åka på det.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kolla på pro rmk 2013 och framåt vid det nedre främre dämparfästet. Där har du små boggiehjul.
yamaha med PRO action boggie srx,vmax,sxr.
Sitter i tunneln för främre fästet till bakre dämparen.
Tack för tipsen !

Jag har mixtrat på med tankkåpan i helg.
Provade att bygga upp den med plastbitar och lödkolv så jag har suttit med gasmask i X-antal timmar nu vi får se om det var ett dåligt val men nu har jag provat det iaf.
Grunden är nu klar och vad det blir för finish sen återstår att se.

Sidorna som ska gå efter tanken ska jag plasta som separata delar.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Städade ur garaget lite då det låg plastbitar överallt, sen gjorde jag ett tankstopp så tanken inte kan glida framåt.
moddade en aluvinkel som jag borrade ur lynxkåpan.

Sedan lossade jag boggien och monterade stålbussningarna i dropbracketsen, presspassning med röd loctite blir nog bra.
därefter kunde jag måtta hur lång bakre boggieaxeln ska vara samt hur breda distanserna ska vara. Det blir även nya distanser fram då dom första blev tillverkade efter 20mm axel men min nya arm hade 19mm axel.

I övrigt så fick jag tag på en beggad Shockwave helix som borde dyka upp i veckan.

Last edited:
J

Jona$

Lycka till med Shockwave:n, hjälpte mig mycket för att komma närmare mitt mål :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lycka till med Shockwave:n, hjälpte mig mycket för att komma närmare mitt mål :)
Det blir intressant att prova, den landade idag förresten.

Biltemas Mc-toppväska ska få husera batteriet bakom tanken, gjorde en snabb utprovning och den lilla dödsspaden från Classe får tom. plats i väskan.

Lämnade lite aluämnen samt ritningar på distanser och boggieaxeln på svarvning idag.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Åkte inåt landet i jobbet idag och då blev det naturligtvis läge att besöka NTC/Modshop, som vanligt kanonservice med tips och råd.

Blev "sponsrad" med en kaffemugg och mina brickor till sekundären.
Stort tack !

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Tack !

617:- hemma, från Ali express. (varierar lite beroende på dollarkurs och dagspris.)

Dom påstår 70 minuters batteritid i högsta upplösningen men jag har inte provat än (säkert mindre spec. i kyla).
Jag har på väg 3 extra batterier, en laddare, en mini tripod med flexibla ben, bröstsele och en monopod (ufällbar pinne) för 249:- med frakt.

Det har dock börjat dyka upp kopior på denna kamera som har lite sämre prestande samt ett annat batteri, så extrabatterierna man kan beställa passar inte.

en Review : http://www.youtube.com/watch?v=xnHDu-oW7_Y
Hur vet man om det är en kopia eller ej?

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hur vet man om det är en kopia eller ej?
kolla igenom några olika annonser på dom, vissa visar bilder vad som skiljer orginal och kopia samt välj en säljare med bra feedback.

I övrigt har jag inte haft någon garagetid i veckan så jag hoppas på att få lite gjort i helg.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lite variatorpyssel.

Demontering av sekundären.

Polerade glidytorna på helixen, körde gradvis finare våtslip och avslutade med autosol.

Såg att skruvarna nött gropar i stålbrickan så jag vände på den och polerade av ytan.

Nya glidklackar

Monterad på plats.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Började med "luftburken" idag.
Gjorde en grundform med aluminiumnät.

Plastade i "nätformen"

en början.

Byggde på formen och plastade mer.

Det tar sig.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
rejält händig å uppfinnig! Insug under tanken?
Tack för det !
Luftburken sitter ju faktiskt där på dom flesta maskinerna och jag har inte så mycket val med tanke på min turboplacering.

Har även monterat tändningslås, brytare och dödmansgrepp på kåpan.

Kapade ner "Cobra elbow:en" och gjorde hål i luftburken.

Drog ett varv maskeringstejp runt gummit och spacklade mot den med glasfiberförstärkt spackel för att få sugpassning i anslutningen.

drog på lite mer spackel för att jämna till lite kanter.

I övrigt har jag monterat batteriet och väskan på tunneln.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Idag fick jag axeln samt distanser och brickor till boggien.

Sen fortsatte jag med "luftburken"
Monterade ett stålnät samt gjorde två fästpunkter sen målade jag allt.

Imorgon ska jag montera värmeskydd på baksidan mot turbon och montera dit prefiltermaterialet.