Här ser man skillnaden mellan Yamaha och Arctic sekundärfjäder.
Ändarna på fjädrarna har olika ingrepp därför stämmer inte riktigt siffrorna på variatorn där man adderar ihop siffrorna för vridningen i grader. Med Yammafjädern körde jag 90 grader med den nya fjädern ska jag börja med att prova i hålen 0 och 1 (10 grader)
Bussningar och glidklackar till sekundären.
Bussningar och nya mindre rullar (14,5 istället för 16.5mm) samt glidklackar till primären.
Skruvarna som man justerar in höjde på remmen i sekundären har börjat nötas ner så dom skall bytas ut.
Glidklackarna i sekundären har nötts ner en del, Shockwave helixen har ganska smal anliggningsyta mot för orginalhelixen.
Det har blivit en nötning i skivan i bottenläget som jag ska prova svarva bort. Man känner ett litet spår i skivan högre upp också.
När jag ändå skall riva primären och svarva den är det lika att modda den för "overdrive".
På bilden är variatorn i fullt utväxlat läge, skivorna tar i varandra i botten mot axeln och remmen har en bit kvar för att nyttja hela skivorna, man svarvar skivorna längst ner så variatorn kan stänga lite mer.
Sedan blir det att justera "belt to sheave clearance", i dagsläget uppmätte jag 3.2mm med en hyffsat fräsch rem och omkring 0.4mm är lämpligt, den har varit lite ryckig vid tillslag.
Helixen skall också moddas för att kunna öppna sekundären mer.