Polaris 2012

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jajo jag såg att det var tal om det, var bara lite osäker på om det var precis samma motoreffekt i Assaulten och Pro:n!

För mig spelar det inte heller någon vidare stor roll med just effekten, om det skulle vara 130hk så är det ju inte vidare lite ändå. Det jag tycker är konstigt är bara det att dom ligger runt 30hk under vad Skidoo skriver att dom har i sina maskiner (det är väl 158hk i årets 800 etec?)

Sen har jag inte sett att Polaris har skrivit något om effekten i motorn på sina maskiner i år heller, men i senaste tidningen av SnöSkoter så stod det iallafall 105kw (143 kusar) @ 8100v/min på Assaulten.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
För dem som är intresserade om detta med effekt så finns det något klipp på youtube där dem bromsar en Pro, -11 el. -12 vet jag inte.

Någon som gjort några ändringar på sin maskin, tänker bytt till team tied, matta osv?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
92
48
Örnsköldsvik
Jo men alla japs "värstingar" hade ju 280hk i typ 20år trotts att Varken EVO, Impreza eller Mazda MPS legat under 300hk på bromsningar de senaste 10åren..

Är helt enkelt nå fuffens av polaris, tror knappast dem bytte tillverkare på spridare och vips har man 20hk mindre?
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Jag både hoppas och tror att det är mygel med effekten enligt regbeviset. Men varför mygla med det om försäkringen blir densamma? Fick en fundering:

Någon som vet vad som händer om regbeviset utlovar mer effekt än vad som egentligen finns i maskinen? Om man kommer där med ett bänkpapper som visar t.ex. 99kw gentemot regbevisets 115kw.

Kan det ha något med detta att göra?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
[video=youtube;_Z-3_M12GAI]http://www.youtube.com/watch?v=_Z-3_M12GAI&feature=related[/video]

Där är videon du pratar om va? 150hk på en 2011, jag har väldigt svårt att tro att dom har dragit ned effekten 20hk medans alla andra tillverkare jagar hästar.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
150hk på en 2011, jag har väldigt svårt att tro att dom har dragit ned effekten 20hk medans alla andra tillverkare jagar hästar.
Håller med där! Det är väl högst otroligt, om inte t.o.m omöjligt att dom minskat 20hk? Varför skulle dom inte ha kvar samma effekt som i fjolårets 800-motor?
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Håller med där! Det är väl högst otroligt, om inte t.o.m omöjligt att dom minskat 20hk? Varför skulle dom inte ha kvar samma effekt som i fjolårets 800-motor?
det står även i klippet : Stock run on dyno with 89 octane and ethanol resiter.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
"Ja alltså vi hade ju 150 hk i förra årets motor.. så grabbar.. jag tycker att vi byter till en motor med 20 hästar mindre, det borde gå hem hos köparna!"

Känns inte som att dom resonerar så ;)
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Teorier kan man ha, men är det någon som vet lite mer om detta med effekten?

Jag själv resonerar så att en effektskillnad på 20-30hk är mycket och man märker skillnad på om man har 130hk eller 150hk.

Om det är 99kw på riktigt i maskinerna kunde man lika gärna köpt något annat med mer krut i! Var ju ca 120-130hk i en Crossfire 6 från -06 liksom.

Drabbades Polaris 800 -11 med otroligt mycket motorhaverier eller?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
I klippet "flashar"140hk förbi i slutet, säger så här, den Assault jag körde ifjol hade väll enligt bänkining 138hk om jag ine minns helt galet. Den kändes underbar i gassvaret och gick inte något nämvärt sämre än min M:8a 2010 som jag hade. Summa summarun, är nöjd om min Pro går som fjolårets gick, inte så man märke där att det fattades ca:20hk mellan maskinerna. Gott så.

Förr om tider när Poo jagat hästar så har väll motorn varit riktigt dålig rent driftmässigt sett, så bara den går och är i närheten av vad konkurrenterna har är jag nöjd.
Tror att allt för mycket folk stirrar sig blind på hk på ett papper...
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Det står 99kw i årets regbevis, ni kan ju gissa varför, kan meddela att det inte har något med prestandan att göra...



(Hint: 100kw gränsen hos försäkringsbolagen..)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det står 99kw i årets regbevis, ni kan ju gissa varför, kan meddela att det inte har något med prestandan att göra...



(Hint: 100kw gränsen hos försäkringsbolagen..)
Är det alltså försäkringsbolagen som skriver så eller är det Polaris som ljuger om effekten för försäkringsbolagen?

Jag har svårt att tro att någon blir besviken på effekten än hur mycket hästar det är iaf. Har ju inte kört skotern på snö än såklart men bara när jag körde in den i garaget så märkte jag ju direkt att den var riktigt pigg på gasen, svarade direkt - väldigt stor skillnad från min Rave 800 -05 som hade runt 140 kusar.

Aja, det blir nog en grym vinter iallafall!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Gränsen för vadå? Och är det alltså nån allmän gräns hos samtliga bolag menar du?
Det är väl inte riktigt en gräns, men över 100kw är det färre bolag som vill försäkra den, och sen blir det väldigt mycket dyrare. Känns ju lite suspekt att Polaris har lagt sig PRECIS under den gränsen då.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Om det nu finns en gräns, är det då OK från Polaris sida att uppge falska uppgifter om effekten?

Tycker allt detta verkar konstigt...
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Exakt, var ganska mycket tal om detta förr då effekten började stiga mot 130+, hur endel bolag då tom tvärvägrade försäkra maskiner eller tog ut helt sinnesjuka priser samt höjde självriksen.

Hurvida Polaris gör rätt eller fel i detta är svårt att utala sig om då de inte uppger något effektsiffra i deras specifikationer.

Förra årets Assault hade väl 113kw på pappret (?)
Och enligt provkörning och presentationen över 12orna som hölls för ÅF och utvalda konsumenter tidigare i vintras så skulle det ligga mer effekt både i 6 och 800an till 1012.

Men hallå, dumt att klaga!