Saxat från wikipedia:" Tandkedjor är en relativt ovanlig typ av kedja som består av tandade element som griper in i ett kedjehjul, ungefär som en kuggstång griper in i ett kugghjul. Tandkedjans fördelar är mycket tyst gång (på engelska kallas den silent chain), lång livslängd eftersom tänderna griper in i kugghjulet nästan friktionsfritt, samt hög verkningsgrad (upp till 98 %). Tandkedjor används främst vid kraftöverföring med särskilda specifikationer om hastighet, ljudnivå eller andra speciella krav."Nej jag försöker inte vara dryg.! Men att biltilverkarna enligt dig väljer kamkedja istället för rem när du pratar utsläpp tror jag inte ett skit på. Men skit samma nu är det ju skotrar vi pratar.
Ren logist borde det bli mer hk på mattan OBS! vad jag tror! Inte vad jag vet.
Men har någon matnyttig fakta om detta vore det bra, så man inte sitter och gissar.
För inte har du gjort en uträkning om detta? eller vad baserar du dina åsikter på?
Mvh
Alltså 98% verkningsgrad för kedjan då kedjehusets rena miljö och oljebad måste anses som optimalt.
Kuggrem:
Saxat från aratron.se
Mekaniska Egenskaper:
• Formriktiga, konstant längd, synkron drift
• Låg ljudnivå
• Slitstarka och underhållsfria
• Remhastigheter upp till 80 m/s
• Minimal förspänning ger minimal lagerbelastning
• Hög positions- och vinkelnoggrannhet
• Hög verkningsgrad, upp till 98%
Alltså ingen betydande skillnad i verkningsgrad mellan kedja och rem.
Nu ska du inte tro att jag har något emot beltdrive, tvärt om.
Men påståenden om mer effekt på mattan ifrågasätter jag.