Polaris 2013

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Nej jag försöker inte vara dryg.! Men att biltilverkarna enligt dig väljer kamkedja istället för rem när du pratar utsläpp tror jag inte ett skit på. Men skit samma nu är det ju skotrar vi pratar.

Ren logist borde det bli mer hk på mattan OBS! vad jag tror! Inte vad jag vet.
Men har någon matnyttig fakta om detta vore det bra, så man inte sitter och gissar.
För inte har du gjort en uträkning om detta? eller vad baserar du dina åsikter på?

Mvh
Saxat från wikipedia:" Tandkedjor är en relativt ovanlig typ av kedja som består av tandade element som griper in i ett kedjehjul, ungefär som en kuggstång griper in i ett kugghjul. Tandkedjans fördelar är mycket tyst gång (på engelska kallas den silent chain), lång livslängd eftersom tänderna griper in i kugghjulet nästan friktionsfritt, samt hög verkningsgrad (upp till 98 %). Tandkedjor används främst vid kraftöverföring med särskilda specifikationer om hastighet, ljudnivå eller andra speciella krav."
Alltså 98% verkningsgrad för kedjan då kedjehusets rena miljö och oljebad måste anses som optimalt.

Kuggrem:
Saxat från aratron.se

Mekaniska Egenskaper:
• Formriktiga, konstant längd, synkron drift
• Låg ljudnivå
• Slitstarka och underhållsfria
• Remhastigheter upp till 80 m/s
• Minimal förspänning ger minimal lagerbelastning
• Hög positions- och vinkelnoggrannhet
• Hög verkningsgrad, upp till 98%

Alltså ingen betydande skillnad i verkningsgrad mellan kedja och rem.

Nu ska du inte tro att jag har något emot beltdrive, tvärt om.
Men påståenden om mer effekt på mattan ifrågasätter jag.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Saxat från wikipedia:" Tandkedjor är en relativt ovanlig typ av kedja som består av tandade element som griper in i ett kedjehjul, ungefär som en kuggstång griper in i ett kugghjul. Tandkedjans fördelar är mycket tyst gång (på engelska kallas den silent chain), lång livslängd eftersom tänderna griper in i kugghjulet nästan friktionsfritt, samt hög verkningsgrad (upp till 98 %). Tandkedjor används främst vid kraftöverföring med särskilda specifikationer om hastighet, ljudnivå eller andra speciella krav."
Alltså 98% verkningsgrad för kedjan då kedjehusets rena miljö och oljebad måste anses som optimalt.

Kuggrem:
Saxat från aratron.se

Mekaniska Egenskaper:
• Formriktiga, konstant längd, synkron drift
• Låg ljudnivå
• Slitstarka och underhållsfria
• Remhastigheter upp till 80 m/s
• Minimal förspänning ger minimal lagerbelastning
• Hög positions- och vinkelnoggrannhet
• Hög verkningsgrad, upp till 98%

Alltså ingen betydande skillnad i verkningsgrad mellan kedja och rem.

Nu ska du inte tro att jag har något emot beltdrive, tvärt om.
Men påståenden om mer effekt på mattan ifrågasätter jag.
Tack för den FOX rider!
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
En snutt från lite testkörning , väser mysigt ;)

[video=youtube;x4qlO59Pik8]http://www.youtube.com/watch?v=x4qlO59Pik8[/video]
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
ni som håller på och diskuterar remdriften, har ni tänkt på att hela maskinen är lättare 2013, ni tror inte det spelar in när det gäller tex acceleration? alltså varför den känns mycket piggare, den har ju trots allt mindre vikt att släpa runt på.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nja, jag har svårt att tänka mig att ~4-5 kg(?) totalt ska märkas så djäkla mycket?
Isf ska jag vinna lätt mot en -13 med min -12 om föraren väger som en normal människa -dvs ~100kg- då jag viktar in på 70kg...

Min gissning är att det är många bäckar små-lite mer effekt, lite mindre vikt och hyfsad variatorsetup från fabrik...men jag har inte provat ngn ännu, så eg ska jag inte uttala mig. Jag bara gissar utifrån vad jag läst/hört.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Visst får du mer friktion om du släper ett stenblock efter marken, men drivsystemet släpas ju inte efter marken.
Det sitter på en axel som som i sin tur är lagrat med ett kullager. Om de sitter ett kedjedrev som väger 1.5 kilo eller om det sitter ett remhjul som väger 750gram spelar ingen roll. Skillnaden i friktion i lagret är försumbar.
Kullagren i sig har väldigt lite friktion. Det som stjäl lite effekt är kedjan och remmen.
När kedjan böjer sig runt dreven skapas lite friktion, även remmen skapar lite motstånd när den böjs runt remhjulen.
För den som inte tror att det går tungt att böja gummi, tänk på hur tungt det går att dra runt en matta runt boggin för hand...

Som sagt, vinsten är att det är lättare att varva upp systemet, där har du rätt.
Lite mer av motoreffekten kan användas för att driva maskinen framåt under acceleration.
Okej okej jag ser vad du menar, det egentliga svaret hittar vi nog bara efter ett bromspapper på drivaxeln? men som sagt jag förstår hur du tänker!
mvh
mvh
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
En polare hade en Snow Hawk med kuggrem istället för kedjehus, den gamla modellen med rotax 503. Han byggde om till kedjedrift istället för rem och tjänade massor med effekt i backen. En rem är som mattan, det är en gummi/plastbit som äter effekt genom hysteres. En kedjetransmissions enda förluster är genom friktion och extremt små när det gäller en enstegs växel i oljebad... mycket mindre än förlusterna i en remtransmission. Anledningen till att folk kör med rem istället för kedja är att det är enklare att ha med en reservrem och byta den i skogen när något havererar än att bli stående med spräckt kedjehus vilket ofta händer när en kedja ryker.



Tro vad du vill, det är så det är. Gummi och plast, eller nära nog alla polymera material, uppvisar hysteres d.v.s en energiupptagning när materialet deformeras fort och ofta. I gummits fall finns tröskeln ungefär i området kring 1Hz. Deformeras materialet, (böjs, dras ut, trycks ihop etc) oftare än en gång per sekund börjar materialet "äta" energi och omvandla det till värme även helt utan att friktion är inblandat, (eller nåja, hysteres kan väl till nöds beskrivas som inre friktion mellan molekyler inuti ett material)
Detta. Hysteres. Så med andra ord är det mer ineffektivt med rem. Fast å andra sidan så minskar ju gyrokrafterna när man tar bort lite vikt så den blir mer lättkörd. Vilket är viktigt på en skoter.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.479
385
83
Malå/Adak
Hysteresen lär inte äta upp energi i enorma mängder i denna rem, däremot bör den tillsammans med friktionen när kuggarna ska kliva på dreven definitivt räcka ihop för att motsvara friktionsförlusterna i ett kedjehus. Varför Hawken var så hopplös kan bero på flera saker, längre rem, konstig remdragning kring sträckhjul etc.
Hursomhelst är det kul med all utveckling på snöskotrar, tvingar "motståndet" till utveckling också.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.130
958
113
Stora Blåsjön
Provkörde några polaris 2013 i helgen.
Och kan då säga att jag märkte ingen skillnad överhuvudtaget på pro rmk:n med beltdriven mot för 2012-års modell, så det är väll positivt varken bättre eller sämre..
Men de nya fotstegen är en bra grej.
Nu ska man väll också tillägga att föret var lite hårt men det fanns ställen där det var lite lösare så det gick att testa hyffsat.
Men tycker att årets överraskning ändå är indy 600sp, en kanonmaskin för lite pengar, hade den funnits med 800 så hade man nog bokat en!
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Fick samma uppfattning när jag prova i älvsbyn, dock va det skare då så de var svårt att känna, och att den skulle va rapp tyckte jag inte, min 11a är betydligt rappare med rätt variator prylar.

Tycker att det är grymt bra uppdateringar ändå och jag längtar tills man får den i höst!
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
tycker inte heller jag kände just nån stor skillad då jag provade i älvsbyn dock har jag bokat en pro -13 nu hoppas det är skillad genemot -11 som jag hade :)
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
fy fasiken vilken ågren... måste bestämma mig om jag ska byta min yamaha mot en polaris idag då det är sista dagen man kan få retro designen...
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
En 800 Pro RMK beställd idag... Härligt att vara tillbaka i Poo-stallet :)