Sv: 800 e-tec (freeride)
Nu har min skoter varit på första servicen. 64 mil har mätaren hunnit snurrat fram!
Sprängde första remmen efter 34 mil, andra efter ytterligare 25 mil.
Det är inget fel på min skoter, men jag har tydligen kört för långsamt med den, tror han sa att 42% av det jag kört var under 5000rpm!
Enligt den svenska instruktionsboken 2011 för REV-XP sid 70:
INKÖRNINGSPERIOD
Under stycket
Drivrem:
En ny drivrem kräver en inkörningsperiod på 50 km.
Under inkörningsperioden:
- Undvik kraftig acceleration och inbromsning.
- Undvik körning med släp.
- Undvik höga marschfarter.
Den nämner inget om att man
inte skall köra för sakta (utom under stycket gällande motor, men det har med motorn att göra och inte drivremmen).
Så dom kan inte hävda dina remproblem pga att du har kört för sakta. OM det nu är så att varvtalet ej får vara för lågt under inkörningsperioden av remmen så skall det framgå av manualen. Sen är det ganska uppenbart att man kan förstöra dom flesta remmar även i dom bästa variatorsetuper om man kryper fram i dragläge hela dagen, men det var inte dit jag ville komma. Samtidigt så tror jag ej att dom personer som köper den typen av skoter (Summit & Freeride) är så pass ovetande om hur man framför en skoter att dom ligger och kör på "dragläge" när dom försöker köra in en rem och inte förstår vad som är fel.
Efter att ha lämnat in min till ÅF i veckan pga remproblem (2 remmar på 11 mil) så fick jag det inte helt oväntade beskedet att alla mått på linjeringen stämde enligt BRP. Suck!
Nu var det ju så att jag faktiskt körde in min första rem "bara" 40km och inte 50km som manualen föreskriver. Måhända att jag har gjort fel i det hänseendet, men jag har väldigt svårt att tro att 10km ska spela roll. Är det så små marginaler på inkörning? Kanske, jag vet då i alla fall inte.
Nu ger jag inte upp för det, utan jag tror och hoppas på att min ÅF kan hitta en orsak till att det går så mycket rem oavsett vad orsaken må vara. Är det förar fel så skulle jag bli glad om dom kan peka på att pga att jag har gjort si eller så. För då vet jag vad det beror på och har en chans att rätta till "mitt" fel. Skulle det visa sig vara maskinellt fel så kommer jag ur det hela med hedern i behåll.
För i slutändan så vill jag bara att det skall fungera och att man har en maskin som man kan lita på. Det är ju inte så att jag förstör remmar med flit så att jag kan åka till ÅF och klaga. Hade hellre lagt den tiden på att köra.
Undra hur ett liknande problem skulle te sig i tex bil branschen?