Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Sv: 800 e-tec (freeride)

Så man kan säga att alla som förvarar sin extra rem under huven (där värme, skit, snö, remdamm samlas) har problem med den remmen innan dom ens sätter dit den?
 
R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

Frogskinz kan ju avhjälpa det gankska lätt.
 
R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

46/42 helixen verkar ju vara en högoddsare. den ska jag testa om inte BRP kommer med nått annat
 
R

RevMan

Sv: 800 e-tec (freeride)

Så man kan säga att alla som förvarar sin extra rem under huven (där värme, skit, snö, remdamm samlas) har problem med den remmen innan dom ens sätter dit den?
värmen tror jag bara gör gott för då är remmen varm och följsam när man byter.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Sv: 800 e-tec (freeride)

Så man kan säga att alla som förvarar sin extra rem under huven (där värme, skit, snö, remdamm samlas) har problem med den remmen innan dom ens sätter dit den?
Remhållaren var bland deT första jag tog bort. Remmen var full av is och hade inte gått att montera utan att värma den under jackan eller på pipan.
Har beställt SD egna nossnöskydd, får se hur de funkar. Diska remmen, det tror jag gör skillnad. Mycket skit på dem när man får dem.

Jag körde in min 800 E-tec med en gammal gammal 166 rem. Ville köra hyfsat hårt de första 3-6 milen och det är ju inte ett bra sätt att köra in en rem.
Den fungerade bra även om det var bara skogsvägskörning så det kanske inte säger så mycket.
Sen satte jag dit 377:an och tog det rysligt lugnt 4-5 mil.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Sv: 800 e-tec (freeride)

Slänger in en bild på det egenhopknåpade variatorstaget utifall någon är nyfiken.

DSC00335.jpg

Det är laserskuret ur 6mm Weldox 700.
Har gjort två till som delats ut bland hugade polare, ska bli skoj att se vad skillnad det gör på deras maskiner.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
*Bild*

Det är laserskuret ur 6mm Weldox 700.
Har gjort två till som delats ut bland hugade polare, ska bli skoj att se vad skillnad det gör på deras maskiner.
Snyggt! Du har inte lust att dela med dig av dxf/dwg-filen? ;)




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag närmar mej 40 mil nu och remmen håller då än....... har haft stagat, "Teamat" och ventilerat hela tiden i princip så vad som gjort det, (om det nu blivit nån skillnad), vet jag inte.

Jag kan maila skärkontur till intresserade. samt ritningar på de två fästklossarna.
 

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Sv: 800 e-tec (freeride)

Har lagt frogskins längst fram på min 163" och öppna vents på sidokåporna samt borrat hål på knäsidorna ( man känner verkligen värmen strömma ut) har även lagt ett motorstag, 70+ å inte behövt byta rem ännu så de verkar lovande.
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Jag tror att det är varken linjeringen (även om det blir lite varmare) eller att variatorerna rör sig mot varandra som är det största problemet.. utan det är värmen..

Skulle vara kul och veta om någon som har monterat vent kåpor och tagit bort plast kring skyddet har samma remslitage, någon på forumet kanske??
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Sv: 800 e-tec (freeride)

Att de är värmen så gör att remmen går sönder håller vi nog alla med om.
Men varför blir det så varmt ?
Kommer den från motorn ?
Kommer den pga dålig vent ?
Kommer den pga dålig linjering ?
Kommer den pga att remmen slirar ?
Kommer den pga av chassit flexar ?

Några av mina polare kör med vent kit, hjälper inte så mycket.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: 800 e-tec (freeride)

Vi kommer kontakta BRP angående detta och höra vad de har att säga om det.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: 800 e-tec (freeride)

Är det nån på forumet som provat en Polaris P-85 primär på sin 800 e-tec?

Sett att det sitter såna på en del turbo-doo's i USA, och det verkar funka bra.

Läs denna artikel, tydligen så är P-85 snällare mot remmen under hårda starter, fram tills den har kommit upp i varv. (Detta "beteende" från variatorn kan möjligen kräva att man har progressiv helix, för att få ut max ur sin maskin.)
Därför anses P-85 passa bättre för långa fullgaskörningar, typ lössnö, och TRA passar bättre för dragracingförarna då den ger mycket högre remtryck i starten. Sen har P-85 en annan vinkel på skivorna, vilket också kan spela in.

http://www.sledgear.com/TRAtech.htm (Jo, jag vet att artikeln är gammal, men både P85 och TRA funkar fortfarande på samma sätt.)

Hade varit kul att testa en P-85 på en remätande maskin, och se om det blir nån skillnad.

Här är ett diagram från artikeln, dom två prickade linjerna visar TRA med inställning "1" och "6", och dom två andra visar P-85 med 60 och 67 grams vikter.
TRA ger DUBBLA remtrycket i start.

 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: 800 e-tec (freeride)

Här är ett diagram från artikeln, dom två prickade linjerna visar TRA med inställning "1" och "6", och dom två andra visar P-85 med 60 och 67 grams vikter.
TRA ger DUBBLA remtrycket i start.
Då fick man ännu en teori bekräftad, att TRA tappar mer remtryck mot slutet jämfört med den andra typen av primärvariatorer.
Inte konstigt att det blir varmt...

Passar arctics primär på Rotax kona?
Den primären är ju snarlik mot Polaris P85, och det finns möjlighet för mig att testa med en sån...
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Sv: 800 e-tec (freeride)

Slänger in en bild på det egenhopknåpade variatorstaget utifall någon är nyfiken.

Visa bifogad bild 9303

Det är laserskuret ur 6mm Weldox 700.
Har gjort två till som delats ut bland hugade polare, ska bli skoj att se vad skillnad det gör på deras maskiner.
Sitter bägge "fästena" på motorsidan?

Förövrigt tar det 59 sekunder att skära ut ett sånt stag i 5mm svartstål ;P
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: 800 e-tec (freeride)

Nu är vi där igen, att konsumenterna skall behöva ens diskutera detta är anmärkningsvärt, och kanske också orsaken till att det inte blir någon förändring.
Jag kan köpa att man moddar sin skoter för att få det där lilla xtra, men aldrig att det ska krävas för att det ska fungera.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Sv: 800 e-tec (freeride)

BRP kanske ska skicka med en byggsats till sina Freerides, lite plåt & skruv som man får modifiera själv, och skruva fast där det behövs..
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: 800 e-tec (freeride)

Det gäller alla märken i någon form, just i detta fall är det BRP.