Får bli lite snabbsvar i stressen före skoterns dag.
Uppdateringar är väl oftast till det bättre, men att åka 30 mil bil o släp enbart för detta är väl inte skäligt. Ta det när det passar dig i samband med service lr nåt.
Handlaren får inte betalt av generalagenten för att göra uppdateringen. Sen är det upp till varje verkstad att avgöra hur dom vill göra.
Köp Aaen Clutch Tuning Handbook, allt du behöver veta om variatorer står i den, jag köpte min -87!
Genom den och erfarenheter i arbetet så är grundstenarna ganska enkla.
Drevningen, hur sakta behöver du åka utan remslir? Om du rullar nerför en brant backe på tomgång så vet du hur det låter whiii från variatorn, gasar du upp varvet lite tills du når tillslagsvarv försvinner ljudet direkt, den hastigheten du har då är det som det handlar om. Låt säga c.a 20kmt med 24/45 drevning. Vi vänder på det, du har en timmerkälke eller tung pulka bakom och nu ska du uppför det där hemska berget med kurvig led. Lika igen, allt under 20kmt är rem slir. Ska det inte lukta bränd rem måste du åka fortare än 20kmt.
0-19.9 kmt på "hastighets mätaren" är remslir. (värt att tänka på, hastighetsmätaren visar fart i snön, en GPS visar fart över snön).
Utan att ha uträknat o klart så kanske 20/45 drevning är 16kmt. Så ser du att det är ingen big deal i skillnad från start. Variatorn är ju steglös i växlingen så du vinner inget där på att dreva ner.
Sunt förnuft säger att man ska ha en drevning som motsvarar effekten på motorn, inte ska man ha en drevning från en 550 fläkt till en 800 motor! Farten reglerar man på gashandtaget.
20kmt som jag nämner, måste du ha en lägre hastighet för "direktdrift" som vi kan kalla det, byt fjäder istället, får du ner startvarvet 2-300 varv påverkar det mer än att dreva ner.
Sen har vi motorbromsen, som exempel, är du van med 23 drev och byter till 25. Åk 100kmt och släpp gasen så känns det som skotern rullar av sig själv.
Har vi en skoter med extra smal framvagn, 19-20 / 45 drev som ger en makalös motorbroms när du släpper gasen och lägger trycket på skidorna så det känns som du ska ramla av varje gång du släpper gasen. Nej, det blir bara fel!!
Du kan hitta 200 olika inställningar som ger 8000 varv på fullgas med clicker 3, men kanske bara en 5 olika som ger dig en kombination av gassvar och att hastighetsmätaren rör på sig.
Lika här finns logik att gå efter. En 440 med orkeslös lågvarvseffekt har lätta vikter och en stark men lågvarvig 1000 cc utan gassvar har tunga vikter. Har du målat in dig i ett hörn med för tunga vikter, så måste du kompensera det med en hårdare fjäder för att den ska hålla sig på 8000varv. Nackdelen med tyngre vikter är sämre gassvar, nackdelen med hårdare fjäder är att mellan o toppfart blir sämre.
Övervarv under axx. var ett jätte problem på -80 talet, men -92 uppfanns dubbel gradiga helixen och den använder du än idag för att lösa detta problem på rätt sätt. 2 grader mer i början på Helixen och du får aldrig en till over rev limit varning, samtidigt som skotern axxar en skoterlängd snabbare.
Fick lov att korta ner detta lite, men jag hoppas att det gav en tanke åt rätt håll.
Jag rekommenderar att du tar den variator bestyckning som Lynx Rave 2012 har, och ha det som bas bestyckning. Bor du på havsnivå upp till 300 met. tar du 46-42 helixen istället.