Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ge mina länkar en chans! Där finns allt du behöver veta..
Jo det står mycket bra där. har läst en del där tidigare men har inte läst igenom allt på hela sidan.
Men står ganska grova drag vad jag hittar där och det är fin lir jag vill veta mer av.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Dom flesta i tråden angående variator verkar ha grundkit istoppad och sen labbat sig framåt, själv nöjer jag mig med om jag kan hamna på cl3 istället för cl1 där jag är nu, men undrar mest vad som är bäst väg att gå?
Någon som provat primärfjäder med lägre slutryck eller enbart viktat på (summit x -13)?
Har varken tid eller ork att skruva dagarna i ända för att nå optimalt resultat, när jag är ledig vill jag köra skoter.
Något aggressivare gång hade man ju dock inte tackat nej till !

Några tips och erfarenheter ???
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sitter ju väldigt mjuk fjäder i din maskin redan, 100-260 om jag minns rätt, billigast är väl att testa en med 230 i sluttryck alt kanske dreva upp nån kugg.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Nu var det så länge sedan jag körde std variatorer men visst sjunker varvet när dom du börjar komma upp i fart så variatorerna växlat ut? Om det är så ska du absolut inte ha lägre sluttryck eller dreva upp för då kommer den troligen inte orka när det går tungt och du har bra snurr på mattan.

Men som sagt minns inte ricktigt hur varven beter sej. och kanske annorlunda på Summit som har lägre drevning än vad min Freeride hadde.

Men för att få bort att dom klipper i läggre hastigheter vid gaspådrag kanske skule gå att lösa med en helix med högre start vinkel. Då kommer den både ligga lägre i varv i början förmodligen svara bättre på gasen.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det finns ny programvara till 2012 och 2013 som tar bort revlimit bekymret som många haft.

Problemet ligger väl lit i rampens natur. Redan från början sitter det rätt tunga vikter i. sätter man in en fjäder med mjukare sluttryck så kan den få svårt att orka på toppvarv och den kommer bli allmänt ännu segare. Själv har jag verkligen ingen tid att testa men som det känns så skulle man villja köra med lättare vikter och en fjäder med högre springrate(hårdare) men inte nödvändigtvis hårdare sluttryck.

Lynx rekomenderar
441 ramp
160-350 spring rate146lbs/"
short solid pin... gissar på att de är de som sitter i 600, har för mig att de är 16.6gram
Ramps on #4 or #5 (0 C)
Ramps on #1 or #2 (-20 Celsius)
Knepigt om det ska behövas klickas så mycket.
Denna setup i primären rekomenderas bara för 600meter och uppåt och bara skogskörning så jag är skeptisk till att den kommer funka för mig men jag ska testa iaf vid tillfälle på boondockern.

en 100 - 260 har 123lbs" i springrate den är alltså mjukare och har även mjukare startoch sluttryck

Personligen skulle jag nog bara satsat på ett DJ kit eller möjligtvis Diablos dyrare grejjer.
Det bränns fort pengar om man ska laborera själv.

Den blå sekundärfjädern verkar kunna slitas rätt fort då många maskiner efter en 200 mil inte riktigt har samma ork som tidigare. Maskinerna börjar vara så lågt drevade så det sliter hårt på fjädrarna.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Lynxens uppsättning låter vettig, men 16,6 g pinnar låter som tomvarv i mina öron. Vad för helix sitter det i boondockern?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
När började lynx med den setupen? Och vad rekomenderar dom i sekundären 44/42 helix med grön fjäder som tidigare eller?

Jag personligen kör samma grejjer i min men lite tyngre vikter och team sekundär. Satt även i dom grejjerna i en annan summit med std sekundär och han tyckte den blev mycket roligare men klipper lite väl ofta. men kan tillägga att han inte har sjusterbara vikter så den är lite fel viktat nu och motorlampan lyser på den. Så tror det kommer fungera ricktigt bra när motorlampan är fixad och ett par sjusterbara pinnar.

Är även den setupen som alla summit levereras med på andra sidan.

Och ja 413 ramperna som sitter original vill bara tom varva. Förstår inte varför dom försöker uppnå en skoter med 150 hk som ska vara snällare än en 550 Fläkt? Måste i med andra variator delar om man ska känna av dom hästarna
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
De har inte den setupen utan den står i deras racingtips till 3900an

Vet inte om short solid är 16.6gram men jag gissar på det. Orginal 18.8 heter väl Long solid pin
Står inget om annan sekundärsetup.
Orginal har de väl samma 413 ramp
Det sitter väl samma rak 40 med blå fjäder som i summiten har jag för mig.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Fick specen på facebook nu
Orginal sitter precis som jag trodde Yellow/Green och 413ramp
40grader och blå fjäder
21/49drevning
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Ja dom nyare har rak 40 med blå fjäder om jag inte är ute å cyklar. Men t.ex en 2012 Boondocker har 414 ramper med 44/42 helix med grön fjäder.
Känns ju lite att gå åt fel håll att ta efter summitens setup...

Men skulle varit väldigt interesant att endast byta helix till t.ex en 42/40 bara för att försöka få till lite mer knuff utan att byta allt och kanske slippa övervarven om inte programvaran tar bort allt.
Jag har en tem sekundär så berör inte mej men vore interesant att testa ändå. Men har några kompisar som kör standard som jag kanske får testa lite på deras =)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Finns 42/40? 44/42 har jag liggande i gömmorna. Svart QRS fjäder har jag för mig ligger ganska nära Blå i verkligheten, närmare än siffrorna säger.
Har ju även beställt en Powerbloc.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Svårt att få till en setup med 413 ramper.
414 ramper skulle kunna vara lösningen då den matar på bra mycket mer i början.
Jag har laborerat ganska mycket och med nuvarande setup och Mulles program så klipper den aldrig av.
Drar dock ner effekten över 70graders motortemp.(har bara hänt på sommardragracing)
Variatorsetup primär: 441 ramper, 160/380, 20,2gr pinne.
Sekundär: CR 8 helix, 231/303 fjäder.
Visst hårda fjädrar och aggressiv ramp och helix men då matar den bra och har en riktigt bra backshift.
Känns verkligen som att tummen är kopplad till mattan och svarar direkt på minsta lilla rörelse.
Har även haft ett Diablo kit som fungerade riktigt bra, det matade bättre och hade lägre remtemp än min nuvarande setup.dock inte riktigt samma gasrespons som nu
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Variatorsetup primär: 441 ramper, 160/380, 20,2gr pinne.
Sekundär: CR 8 helix, 231/303 fjäder.
Låter precis som mitt DJ-kit, förutom helixen då som är Joes egen.
Men jag körde nog lite mindre pin-vikt, runt 19g

Var hyfsat nöjd med det, men det funkade inte 100% i skogen.
Få se om man ska labba vidare i år.
Blir flytande sek för att om det hjälper mot remtörsten...
Även mer ventilering av kåporna.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: Re: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Men skulle varit väldigt interesant att endast byta helix till t.ex en 42/40 bara för att försöka få till lite mer knuff utan att byta allt och kanske slippa övervarven om inte programvaran tar bort allt.
Jag har en tem sekundär så berör inte mej men vore interesant att testa ändå. Men har några kompisar som kör standard som jag kanske får testa lite på deras =)
Så du tror på helix !
Tror faktiskt jag ska fixa uppdateringen och då se om man kan gå upp till cl2. kanske?
För som det är nu så varvar den 8050-8100 på cl.1 å går jag upp på cl2 så varvar den 8300 men då klipper den. skall tilläggas att 8300 på cl2 är enbart vid lätt före (fluffsnö) men blir de mer än 1m snö så går de på cl2 men man kan få enstaka klipp om man får skidorna i luften och mattan snurrar lättare så därför funkar det inte, men får man bort rev limit så kanske cl2 skulle funka ?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Låter precis som mitt DJ-kit, förutom helixen då som är Joes egen.
Men jag körde nog lite mindre pin-vikt, runt 19g

Var hyfsat nöjd med det, men det funkade inte 100% i skogen.
Få se om man ska labba vidare i år.
Blir flytande sek för att om det hjälper mot remtörsten...
Även mer ventilering av kåporna.
Det är i princip ett DJ, helixen är en Cudney.
Har köpt en flytande QRS till i år. Har inga stora problem med remmarna, men gick lite varmt i Jorm i våras. En meter dyngsur snö och plusgrader satte verkligen grejerna på prov
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Så du tror på helix !
Tror faktiskt jag ska fixa uppdateringen och då se om man kan gå upp till cl2. kanske?
För som det är nu så varvar den 8050-8100 på cl.1 å går jag upp på cl2 så varvar den 8300 men då klipper den. skall tilläggas att 8300 på cl2 är enbart vid lätt före (fluffsnö) men blir de mer än 1m snö så går de på cl2 men man kan få enstaka klipp om man får skidorna i luften och mattan snurrar lättare så därför funkar det inte, men får man bort rev limit så kanske cl2 skulle funka ?
Flervinklade helixar utvecklades just för att hålla växlingsvarvet konstant.
Känns konstigt att skidoo sätter en rak helix på en ny maskin. Är ju som gjort för övervarv, speciellt med en ramp som 413.
En 800 e-tec ska inte varva över 8000
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: Re: Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

Flervinklade helixar utvecklades just för att hålla växlingsvarvet konstant.
Känns konstigt att skidoo sätter en rak helix på en ny maskin. Är ju som gjort för övervarv, speciellt med en ramp som 413.
En 800 e-tec ska inte varva över 8000
Ok, nej vet att de inte ska över 8000 men kör man i 1m snö eller mer så går den ibland ner på 7850 på cl1 lite beroende på före men som jag skrev tidigare att vid tillfällen då mattan får lättare driv som exempelvis mattres så blir de ändå för högt varv om man då clickar upp till cl2 även i dessa förhållande !

Min ÅF har nu dialog med Peder på BRP om just att jag enbart kan ligga på cl1 och inte ha någon justermöjlighet beroende på olika körförhållande, jag menar att en originalmaskin bör ligga på cl3 så man har just justermöjlighet vad ska man annars med clicker till ? cl3 har funkat på alla tidigare ski-doo jag ägt, sen har man ändrat till 4 och 2 beroende på förhållanden och m.ö.h. !
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Uppdateringar är väl oftast till det bättre, men att åka 30 mil bil o släp enbart för detta är väl inte skäligt. Ta det när det passar dig i samband med service lr nåt.
Handlaren får inte betalt av generalagenten för att göra uppdateringen. Sen är det upp till varje verkstad att avgöra hur dom vill göra.
Det är alltså ingen bulletin ?
Eftersom den inte bekostas av BRP !
Är inte det konstigt när det är problem med rev limit på dom flesta maskiner med originalvariatorer, borde ju då vara kostnadsfritt ?

Kan du göra uppdateringen eller Mulle ?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Uppdateringen är nog bara nått som läggs in på nästa service eller om kunderna bara kommer förbi.
Tror inte att ditt problem med revlimit är samma som uppdateringen är till för.
jag testade med för lite vikt i vintras och då slog varvstoppet till på 8300 och det stog rev limit i mätaren vid typ 80-90 under full acceleration. I med mer vikt så hände det inte mer. Men såfort det gick lite fortare så pep det till och det står rev-limit i mätaren vid kanske 6500-7000 varv och det är det som uppdateringen är till för att få bort. Rev limit varning när den inte övervarvar.