Dra du fullt axxar skotern för 150 hästar, skulle remmen slira till en bråkdels sekund slutar skotern axxa och kraften av 150 hästar "läcker" ut mellan remmen o skivan så är det färdigåkt.
Svaret varför just dessa skotrar hade fruktansvärda problem med remmen var givet redan samma år, med en fjäder på bara 100 i starttryck gjorde att motorn fick kämpa som den hade en timmerkälke bakom sig, variatorn blev glödhet, likaså remmen.
Korta maskinerna med 130 i starttryck hade inga större problem.
En ny fjäder kostar ca 250:-, en ny rem närmare 2000:- o likväl köper dom nya remmar istället för en ny fjäder.
Att den högtekniska benämningen remslir kom just 2011 finns det oxå svar på, etec 800 har ett mycket lättare svänghjul. Ta av variatorn och dra igång den,om du kan. Varje kolvslag öppnar fingrarna på dig. Detta pga den så mkt lättare rotationsmassa än tidigare skotermotorer,
Detta gör motorn så lätt att varva upp snabbt.
Att den gör det är naturligt vis negativt för axx o prestanda, motorn tar en rast skulle man kunna säga istället för att slava o prestera max.
Varför långa std maskiner har mer av detta problem än korta är ju oxå enkelt att se på sprängskisserna, där du ser variator best och drevning.
Lite helix grader i början eller låg drevning gör att motorn tar en "rast" under axx.
Tar man inte fakta på dom orden är det bättre att vrida ur en 600 allt den orkar än att rasta en 800 i tomman.