Problem med 800 e-tec (freeride/Summit)

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Hade undvikit om den inte har garanti. Med de milen på en rotax ;)
Samt remproblemen som även ställer till det för veven.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Hade undvikit om den inte har garanti. Med de milen på en rotax ;)
Samt remproblemen som även ställer till det för veven.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Hmm,har även hittat en hos en handlare som har gått ca 300 mil men ska göras kolvbyte på garanti åtgärd då den gått ca 500 mil den kanske är bättre att satsa på då?

Har fastnat lite för freeriden men inte så pass att jag vill ha något som racklar det finns ju andra märken.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Hmm,har även hittat en hos en handlare som har gått ca 300 mil men ska göras kolvbyte på garanti åtgärd då den gått ca 500 mil den kanske är bättre att satsa på då?

Har fastnat lite för freeriden men inte så pass att jag vill ha något som racklar det finns ju andra märken.
Är kolvbytet gjort vid 500 mil så har man även kontrollerat vevaxeln. Hos handlare har du väl minst 3 månaders garanti vid köp? Är skicket bra i övrigt så skulle jag inte oroa mig allt för mycket.
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Någon som vet vad det gäller för garantier på garanti åtgärder ex kolvar bytta på service åtgärd och efter 100 mil händer det nåt med kolv/vevaxel,
vad gäller då ,huvudgarantin har väl redan gått ut.

Remmar smäller efter att det är gjort åtgärder som finns som jag kunnat läsa mig till.
Vad har brp stått för då det egentligen är ett ursprungs fel ,vid köp privat
En handlare har väl 3 mån garanti som ni skrivit
 

ranken123

Medlem
3 jul 2012
28
0
1
piteå
Tjenare, om det är någon som har haft problem med övervarvning/motorskydd så har det kommit en ny uppdate så att du slipper detta, var och programmera om min 13 freeride idag!:)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
ja de har jag t.o.m. På klicker 1, men de beror nog mer på för lite vikt i primären och kanske lite remslir, har dock ingen svärta på skivorna så. Man blir ju lite fundersam på en update på just det med programvara, vad gör uppdateringen sänker motoreffekten eller höjer varvstoppet?
Finns ju även någon funktion som slår i varvskyddet om motorn varvar upp till max för snabbt vid remslir tex. Tas även denna spärr bort?
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Finns ju även någon funktion som slår i varvskyddet om motorn varvar upp till max för snabbt vid remslir tex. Tas även denna spärr bort?
Det är oftast det det som är övervarvningarna som ni känner.
Jag kunde inte se att varvräknaren passerar 8300 men klipper för övervarv gör den ändå.
Men största problemet är att variatorerna är fel kalibrerade. så motorn gör rätt att klippa men variatorerna gör fel som tillåter remmen att slira.

Och nej behöver inte synas alls på skivorna att remmen slirar.

Körde sedan med ett Team Tied kitt från snoperformance och har aldrig haft problem igen med övervarv trotts att jag viktade den för att ligga på 8100-8200 alltså väldigt nära gränsen.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Remslir har man upp till 15-22 kmt beroende på drevning, vid fullgas och 4000 varv har du 45hästar, står du stilla o ger fullt så spinner mattan. Remslir kan du ha om du smyger iväg på 10% gas med en nyare maskin. Remslir kunde gårdagens skotrar med maxeffekter på 25hk ha uppför backar och familjekälken bakom. Remslir med 10-25 hästar luktade rem bra nog.
Dvs kan man få remslir om rådande situation kräver mer hästkrafter är motorn levererar. (Woop hade vi haft växellåda hade varvet sjunkit, vi har variator nu)
Vad händer med 150 hästar och 8000 varv mot en gummirem på 34mm bred om du skulle få remslir?
8000 varv! Skulle se ut som en topfuel på tierps arena med ett bakdäck i bredd som ett mopeddäck.
Tror nån verkligen på sånt, att man kan åka vidare efter ett remslir på fullgas?
Remmen skulle förintas på bråkdelen av en sekund och variatorn bli skräp.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Konstigt att jag lyckades få min att klippa för övervar så det står varvtalsbegränsning i displayen utan att varvräknaren passerade 8000 varv?
Kände av problemet flera gånger med std variatroerna men med andra variator grejjer så övervarvar den aldrig trotts att den är viktad för samma varv.

Nu menar jag inte att den bokstavligen slirar men att den tappar remmen för en bråkdels sekund. Jag kan inte se någon annan anledning i alla fall. Och 391 remmarna har stenhårda slit ytor så tvivlar inte alls att dom kan tappa fästet ibland utan att lämna några spår.

Fick en felande primärfjäder som jag lyckades vikta in så den håller varven rätt men vid stillastående/låg fart till fullgas så klippte den varenda gång vid ca 7500-7800 varv. viktade på den 25g/pinne utan att lyckas få den sluta klippa. Och då klipper den inte direkt när jag klämmer på då du har inkopplingssliret utan jag drar iväg med skidorna i luften ca 50m sen slår den av. Inga spår av gummi på skivorna.

Det är min åsikt eller vad är det annars som får den att varna för övervarv?

Kolla på summit/freeride hur dom var 2011 när variatorskivorna var svarta å remmarna höll några mil. det är vad jag kallar rem slir men remmen gick inte sönder direkt utan höll i alla fall några mil och variatorerna gick ej sönder
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Dra du fullt axxar skotern för 150 hästar, skulle remmen slira till en bråkdels sekund slutar skotern axxa och kraften av 150 hästar "läcker" ut mellan remmen o skivan så är det färdigåkt.

Svaret varför just dessa skotrar hade fruktansvärda problem med remmen var givet redan samma år, med en fjäder på bara 100 i starttryck gjorde att motorn fick kämpa som den hade en timmerkälke bakom sig, variatorn blev glödhet, likaså remmen.

Korta maskinerna med 130 i starttryck hade inga större problem.
En ny fjäder kostar ca 250:-, en ny rem närmare 2000:- o likväl köper dom nya remmar istället för en ny fjäder.

Att den högtekniska benämningen remslir kom just 2011 finns det oxå svar på, etec 800 har ett mycket lättare svänghjul. Ta av variatorn och dra igång den,om du kan. Varje kolvslag öppnar fingrarna på dig. Detta pga den så mkt lättare rotationsmassa än tidigare skotermotorer,
Detta gör motorn så lätt att varva upp snabbt.
Att den gör det är naturligt vis negativt för axx o prestanda, motorn tar en rast skulle man kunna säga istället för att slava o prestera max.
Varför långa std maskiner har mer av detta problem än korta är ju oxå enkelt att se på sprängskisserna, där du ser variator best och drevning.
Lite helix grader i början eller låg drevning gör att motorn tar en "rast" under axx.
Tar man inte fakta på dom orden är det bättre att vrida ur en 600 allt den orkar än att rasta en 800 i tomman.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Varningen i displayen för over rev limit är inte för att du övervarvat motorn, det är en inbyggd "app" som ska skona motorn om du skjuter av remmen. Denna "app" är finjusterad nu i senaste uppdateringen.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja precis det är jag helt med på och kan säkert vara lite väl "stor" Säkerhetsmarginal i programvaran som gör att den varnar i onödan ibland.
Men känns som dom höjer toleransen för vad den tillåter istället för att fixa anledningen till att den varnar.
Är presis samma i bil värden. Är det vissa problem med någon funktion i en bil så kommer det en ny programvara som tillåter en större fel marginal. Mycket enklare än att lösa det faktiska problemet

Men varför varnar den utan att jag sjuter remmen. och varför varnar den inte när jag byter variator bestyckning och ligger på samma varv med båda?
Måste enligt mej bero på att den tappar remmen. eller?

Funderade lite mer på det där med rem slir och Topfuel på Tierp. Skulle bilen ha anti spinn system som klipper effekten när hjulen slirar skulle han knappt få svarta streck på marken med moped hjulen och är väl samma sak som händer i skotern.
När remmen slirar eller kanske bara precis tappat fästet så klipper den direkt och därav kan du köra vidare utan att remmen/variatorerna tar skada.

Vill inte säga att du har fel för jag är helt med på hur du menar och det stämmer helt korekt det du skriver men man kan se på det på olika sätt.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
2011 har enligt gamla trådar här på forumet och BRP Parts Catalog en primärfjäder som heter 414817800 130/320
Och 2012-2014 har en 414742100 100/260

Jo du att dom sliter fingrarna av dej kan jag intyga sedan jag försökte få igång skotern i bromsbänken hos dej. Hade blåmärken i händerna dagarna efter. =)
 
Last edited:

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Det är inte tal om nån säkerhetsmarginal, det är definition av "har remmen gått av eller varför tom varvar motorn så snabbt upp i varv".
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Det är lite synd att funktionen dämpas efter uppdateringen. Det var bättre om den fanns kvar dock med annan text, som "Du utnyttjar inte max prestanda, din inställning av variator setup och drevning får motorn att tro du kör utan rem" !
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det är lite synd att funktionen dämpas efter uppdateringen. Det var bättre om den fanns kvar dock med annan text, som "Du utnyttjar inte max prestanda, din inställning av variator setup och drevning får motorn att tro du kör utan rem" !
Har funderat mycket på sistone på drevningen.
Vad har jag igentligen för fördelar med högre drevning?

Att bara dreva upp utan att kompensera i variatorerna kan jag skriva under att det inte fungerar utanför skoter leden. Fick sämre gassvar men matade på hårdare så den höll skidorna i luften längre. Men det går inte låta den mata på för mycket när det är en meter snö och brant uppför mellan träden.
Så om jag kompenserar upp drevningen i variatorerna med t.ex hårdare sekundärfjäder/snällare helix. Kommer inte skotern bete sej ungefär lika som med std drevningen?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Det är lite synd att funktionen dämpas efter uppdateringen. Det var bättre om den fanns kvar dock med annan text, som "Du utnyttjar inte max prestanda, din inställning av variator setup och drevning får motorn att tro du kör utan rem" !
Är då uppdateringen bra eller anus?

Vad är då rätt åtgärd enligt dig tro, tänkte om du pulat me nån förra säsongen (drevning/variator) ?
Tänkte eftersom jag kör clicker 1, behövs mer vikt? Vill ju helst ligga på cl3 !
På en Summit X 146" -13 !
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Har monterat i Diablo Racing variator kit i min nu och jag tror att det tillsammans med nya uppdateringen kommer bli kanoners!

Jag hade också problem med övervarv i min förra vintern, direkt inkörningsprogrammet gick ur övervarvade den ordentligt. Viktade då på den så jag kunde köra på C3, men eftersom variatorerna inte hänger med när det går lite fortare så beslutade jag mig för att göra någonting åt det.