Projekt Arctic Cat F6 SnoPro -06

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Problemen bara kommer efter varandra hela tiden. Så fort ett är avklarat så kommer nästa. Har nu fått lös DDn och bromsskivan. Boggien ligger på gården och samma gör mattan.
MEN drivaxeln sitter kvar. Den sitter ju fast i halva bromsoket. Hur i h-vete får man lös den ^^
Hittar ingen låsring eller nånting. Kollar på sprängskisserna och dom gör mig inte nå klokare.

Bilder kommer upp ikv på hur mekandet har gått och hur skotern ser ut just nu.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Problemen bara kommer efter varandra hela tiden. Så fort ett är avklarat så kommer nästa. Har nu fått lös DDn och bromsskivan. Boggien ligger på gården och samma gör mattan.
MEN drivaxeln sitter kvar. Den sitter ju fast i halva bromsoket. Hur i h-vete får man lös den ^^
Hittar ingen låsring eller nånting. Kollar på sprängskisserna och dom gör mig inte nå klokare.

Bilder kommer upp ikv på hur mekandet har gått och hur skotern ser ut just nu.
lite oft. men de är bäst å låta grejjerna vara i vissa fall annars blir man bara förbannad;)

Snygg f6a !

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
NylandeR: Haha joo. Därför tar jag en paus nu tills ja har fått nå tips på hur man får lös drivaxeln :D

On Topic

Här kommer bilderna jag lovade.

Liten överblick på hur skotern ser ut just nu

Liten överblick på hur skotern ser ut just nu + boggien

DDn borta

DD, sekundär och bromsskiva

Lite sämre bild på skotern fram ifrån

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Är det ingen som vet hur man får lös drivaxeln ?!?!

Iden om att flytta in vändhjulena skippar jag då matt spänningen kommer ta i stopp klossarn. Om jag inte fixar så att det ser ut som på F-serie 03-04 men tror ja skippar det.

Bild på hur det ser ut vid vändhjulena.

Sen har jag nog fixat ett par M-serie skidor.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Så där. Då var drivaxeln ute. Tack för hjälpen Camata !!
Så imorn blir det att fara runt och kolla om nån kan byta drivhjul.

Haha sen får man springa mellan hallen och garaget då vi håller på att ska renovera den.
Lägger in en bild på hur den ser ut för tillfället ;)

Riva tapeter är nog det värsta som finns.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Älvhöjdingen: Tackar ! Jo har man inge jobb så får man sysselsätta sig på annat vis ;)

Update: M-serie skidorna jag hade på G blev sålda imorse så dom får vänta. Sen har jag updaterat inköps listan hos Bengans.

Gröna huvgaller
Olja till DDn
Drivaxel lager
Tändstiftshållare.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Haha var till ÅF idag och tänkte köpa lager till drivaxeln. Dom som är på höger sida.

Han har aldrig sålt några såna lager så han tror dom håller ett tag till. Sen så kostade dom 675kr/st och jag ska ha två stycken. Så jag får verkligen hoppas på att dom håller. Skotern har gått 440mil.

Nu har jag fått drivhjulena pressade och fick olja till DDn av ÅF. Så nu ska jag sätta ihop skotern igen.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Blev inget mekande idag förutom att ja böt olja i DDn. For och köpte en lexan skiva för att göra en egen ruta alá Metso som han har gjort till M7an.

Så här ser den ut på original huven. Skydds plasten sitter kvar. (Jag vet toppen på den är lite skev men det är rättat till)

Under lackning. Lackar på insidan. Får se hur det håller till vintern. Ska på med en vit list på den sen.

Imorn ska jag börja montera ihop skotern så då kommer de bilder på de.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det blev bra med den nya rutan. Har tyvärr inte någon bild då jag glömde ta bild.
Och det blev lite mekande idag. DDn tjurades lite så det tog lite tid och sen vill boggien också på att tjuras lite men vi fick in den iaf. Sen efter en kort provtur så konstatera jag att drivhjulena tog i klossarna längst fram på boggie skenorna så dom ska slipas ner.

Här kommer den enda bilden ja tog på skotern och det var när boggien var inne efter provturen.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ska se hur det blir med listen. Tror det kommer bli bra. Metso ska bara skicka listen. Var till glasmästarna i stan och ingen hade nånsin haft nån vit list. Hade bara svart och grå.

Nu är skotern ihop monterad helt och hållet. Provkörd och allt verkar funka. Men vet inte om det är att den kuggar över eller om det är att drivhjulena tar i klossarna längst fram på skenorna. Har slipat i dom för att det tog tidigare. Det får kollas lite senare för nu ska jag städa garaget och sen börja med bilen.

Här kommer lite bilder på maskinen.

Polerade lite då jag inte hade nått att göra

Huv och ruta på plats

På väg upp till "parkeringen"

Helhets bild med dyna och allt

HUR ska det här tolkas ?!?!?!

BTW så är hallen halvt klar den också ;)

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Du borde ta bort gamla dekalerna från buken, tror det skulle se snyggare ut.
Vit framvagn skulle nog vara sjukt snyggt också.. :rolleyes:

Men riktigt snyggt annars, få Arctic,s jag gillar. Men denna är helt ok! ;)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tackar tackar. Det värmer att höra från nån som inte gillar Arctic ;)

Deklerna blir kvar till man säljer maskinen. Men om man har pengar över och hittar nå svarta buksidor och noskon kanske man lägger vantarna på dom. ;) Men maskinen skall användas och inte ställas ut så nå små pill spelar ingen roll ;)

Har lite planer på att börja på en egen stänka. En lite längre då min har en tendens till att gå varm i början av vintern. Ska se, kompisen hade nån dunk han skulle göra en av till sin skoter och får väll fara och köpa en sån dunk då om det funkar ;)
Mer om det senare.

Last edited:

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Klart att du ska ha vit list på rutan, kommer ju bli kanon fränt de!
(Sponsrar med den ja ;)) :beer: