Projekt Exciter goes mountian

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Efter ett tag insåg jag att det behövdes ett bredare styre så jag ordnade ett fatbarstyre och en 6" styrhöjare men behöll "starwars" kåpan (i allafall tillsvidare). Förmodligen kommer denna så småningom att modifieras en del så att den blir mer streetfighter liknande. Nya handtagsvärmare monterades också så att man slipper frysa fingrarna av sig resten av säsongen:

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
intresant det hära! tror det blir bra. men fimpa starwars kåpan! snälla. varför ska du ha kvar den? för att se mätarna och det förstår jag att man vill men går det inte att flytta ner dem till huven?

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Haha, ja den är liksom älskad och hatad den där kåpan, ska kolla imorrn vad jag ska hitta på med den, tänkte mig något mer motorcykelaktigt alternativt göra som du föreslår att hitta en lösning på huven. Kanske kapar man ner den och plastar om den så att den bara täcker lyset och sätter handtagsskydd. Kanske bygger jag en helt ny typ av kåpa och sätter dubbla små strålkastare a´la streetfighter typ... Inte vet jag, det är ju det som är så kul när man får leka fritt eller hur?

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
helt klart så man måste tänka! det med dubbla lysen låter som den bästa/snyggaste idén, vet inte om du tänkte ha lysena på styret eller på huven (på vardera sida) det gillar jag mest. men smaken är som baken. det går ju alltid att bygga en liten kåpa på huven till mätaren, det jag menar är att man kan göra som det är på det "nyare" maskinerna. kåpan kan man göra av tex plåt eller liknande.

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ja, måste tänka vidare på vad som blir bästa lösningen, vill ju gärna ha mätarna kvar.... Tack för dina synpunkter, det är alltid bra att kunna bolla ideér med andra. Detta inlägg kommer dock att handla om avgasbandage. Herrejävlar vilket elakt material! Alla ni som provat klä en pipa med detta vet nog vad jag syftar på. Kliande händer, galna nysatacker och ett sjujäkla slit, men nu sitter den på plats i allafall. Resten av dagen gick åt till att förlänga alla kablar som plötsligt blivit för korta när styret råkade bli bredare.

nu måste jag bara skaffa en gasvajer förlängning och sen måste jag dessvärre hitta en förlängning för bromsvajern med. Skulle nog helst ha hydralisk men det är ju lite pyssel med det med och nu måste man ju hinna köra lite också. I morgon jobbar jag vidare med förlängning av kablar sen är det check på all el.

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Gasvajer förlängare och unifilter är beställda, i morgon ska jag starta upp och se om all el fungerar som den ska och höra ljudet av min renoverade pipa:) Bifogar en bild på det senaste som gjorts:

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Ja du då lyckades jaqg lura dig att riva boggien och konvertera den... hade ju varit färdig om inte en av axlarna var krokig... men som sagt du har en snäll bror som svarvar en ny :)

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Haha ja nu jäklar är projekt boggieförlängning igång på allvar! Får passa på att tacka herr Gezelius för all hjälp! Den här dagen började med lite smått med förgasarpyssel men plötsligt blev det dags att testa en ny teori. Dämparna har fortfarande inte kommit och det känns osäkert att de någonsin kommer att göra det. Dags att köra plan B, nämligen att para ihop skenorna från st boggien med original dämpare och fjädrar. Efter att ha rivit ur boggien och monterat isär den upptäckte vi att den fått sig en knäck lite här och var. En av axlarna var ordentligt krokig och lagren var av varierande karaktär och det var inte bara att flytta över grejerna till v-max skenorna. Tur som fasen har man en bror som kan det där med svarvning, vilket underlättar en hel del:)

Fördelen med att flytta över originaldämpare och fjädrar är också att jag kan behålla min ställbara Öhlindämpare! Huruvida allt detta är möjligt i praktiken återstår att se när brorsan ordnat den krokiga axleln och dessutom fixat nån som kunde se över skicket på Öhlinaren! Av det vi hittils sett så verkar det i alla fall vara fullt möjligt att förlänga på detta sätt, nu gäller det bara att hitta en 345 matta med minimum kamhöjd 32. Bifogar bild nedan nu när jag förstått hur man lägger in bilder i tråden, tips och kommentarer mottages gärna:)

Last edited:

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Hehe, ja igår var det smärre kaos, men i morse gick reveljen 06 och därefter bar det iväg till garaget för att se över lager och boggiehjul. Det var ingen rolig syn vill jag lova. Vissa drivhjul var helt uppnötta på sina ställen och ett flertal av lagren fick förpassas till sopkorgen.

Ett par timmar senare var dock alla slitna delar utbytta, rengjorda och redo för montering. Passade till och med på att polera skenorna för att få lite ny shine på dem:)

Min käre bror har svarvat ett nytt stag och sett till att boggiedämparen har blivit renoverad, nu gäller det bara att hitta bra sprängskisser för att man ska ha en rimlig chans att få ihop allt igen.... Såna här gånger tänker man liksom, vad har jag gjort!;)

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Hahaha låter som en god ide´ Ur kaos kommer klarhet inte sant? Jag har i alla fall hittat sprängskisser nu. Tror inte det ska bli några problem att få ihop det hela nu.

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Tackar! Alltid trevligt med positiv feedback. Nu är det dags för fortsättningen av den glade amatörens försök att para v-max skenor med exciter fjädring. Det gick rätt bra att mixa ihop olika delar från båda boggisarna för att skapa en hybrid som nu är nästan klar. MEN.. Ni har alla hört talas om Murphys lag eller hur? Jo men inte ska ni väl tro att allt bara flöt på utan bekymmer, det händer ju aldrig i vår värld eller hur? Nej upptäckte vid provmonteringen att något som jag helt missat tidigare. Observera denna och hur krokig den är

Den behöver så klart riktas ordentligt, tur som fasen så har man en komps som har tillgång till en press:) Detta kan också vara orsaken till att axeln var krökt tidigare...Bilden nedan visar provmonteringen, det mesta är bara bolt on faktiskt. Kommer förmodligen att använda v-maxens större övre hjul istället för de små på bilden.

Mina uni filter har äntligen dykt upp tillsammans med gasvajerförlängaren. Nu saknar jag bara en förlängare till bromsvajern, vart man nu ska hitta det?

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Är det inte lite gay med mintgröna filter...? De skulle vara "Tuborg Gröna" istället!!!! Hade nog gått att fixa till några ölburkar som man perforerade i botten och sedan tryckt in lite diskunderlägg och montera detta med ett rejält klammer ;) Nå har du riktat bryggan ännu? Har lite skruva skoter abstinens eftersom jag inte får skruva i min egen ännu??

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Hehe, grönt är skönt:) Ja bryggan bör vara rak och fin nu, hoppas på att få den i eftermiddag. Du är välkommen att droppa in närhelst du behagar, kommer tillbringa hela kvällen i garaget och förmodligen också hela lördagen. Siktar på att testköra i helgen:)