Projekt Exciter goes mountian

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Dr Gezelius Har varit i antik branchen och gästspelat hela dagen för att hjälpa "Antikt och Unikt" i Mörön .... Men jag kanske hör av mig ....
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Det blev en liten sväng till garaget ikväll med, Nu är det mesta på plats utom främre bryggan som fortfarande är på riktning. Förhoppningsvis får jag den imorgon. Börjar bli sugen på att provmontera. Vad tror ni kan detta funka?



 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Nej fasen heller, förmodligen sätter jag dit en original kort dyna som kommer att höjas med en kil, liknande en del andra som vi sett på detta forum. Till sommaren ska jag dock försöka mig på att göra egen dyna, (se photoshop bilden).
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Gjorde en heldag tillsammans med dr. Gezelius och brorsan. Fokus för dagen var att lossa drivhjulen för att byta ut mattan, tyvärr har jag ännu inte fått tag i någon högkams matta, utan fick nöja mig med en tok sliten v-max original... För att det hela skulle kännas något bättre försågs den i allafall med dubbar. Efter detta var det dags att lägga sista handen vid boggien, döm om min frustration när jag insåg att det skulle bli pyssel med att få till fjädringen! Vi slog våra kloka huvuden ihop och har nog kommit på en ide´som kan funka men det återstår att se. I värsta fall får man väl söka vidare efter dom rätta dämparna.

Blir också tvungen att byta rem igen, den tyckte inte om gashäng med fastfrusen boggie....



Sliten gammal v-max originalmatta, men med rediga dubbar så lite kul kanske den kan bli iaf:)



Som synes blev det ganska tight att få plats med allting i framdelen. Måste nog korta länken till framdämparen, samt förlänga fjädrarna så att de når över bryggan.



to be continued.... kommentera gärna:)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Boggie problem solved! Brorsan och Fredrik vägrade ge upp efter det att jag dragit och lyckades lösa problemet med främre bryggan! Nu är det bara att börja spåna på en förlängning och dropbrackets. Ska sänka ner boggien minst 2 - 3". Tack så jävla mycket grabbar! Provkörningen närmar sig fortare än vad jag trodde:)
 

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Ja nederlag finns inte i min tankesvär.... Nå provkörning tar nog inte länge, men innan allt är klart och snyggt installerat med kylslangar och förlängning av tunneln ... måste göra en mall och ta mått på förlängningen och åka till "Farbror Lejon" och knäcka till den bland annat. sedan så skall ju nytt baklyse mm... det finns alltid småpyssel att göra....
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Det blev ett kort men effektivt pass idag, brorsan och Fredrik hade gjort ett kanonjobb med främre bryggans inpassning och nu funkar allt som det ska. Dagens jobb började med att ta lös dynan och börja kapa lös bakre boggiefästet.



När fästena väl lossnat förpassades de vidare till den gode dr.gezelius för att förvandlas till ett par snygga dropbrackets som ger ca. 6 cm sänkning.



Under tiden filade jag och brorsan på en mall till tunnelförlängningen, längden på denna är inte ännu utprovad då boggien inte är på plats. Måste också gardera så att den räcker till ifall jag vill köra förlängning till 365 framöver. (lättare att hitta billiga mattor).



Problemområdet just nu kretsar kring bakre kylarens placering, vill helst inte ha några slangar uppstickandes på förlängningen, men risken om jag inte flyttar den är en redig smäll vid ett ordentligt gupp. Vad tycker ni? Tack för idag brorsan och dr. gezelius beväringarnas okrönte betvingare;)

Garagekvällar är honung för själen, eller hur brorsan (utan hans garage hade detta projekt aldrig kommit till skott)

 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Bra jobbat grabbar! Skönt att ni fick till boggiegeometrin, blir spännande att se fortsättningen!

Jag har GLS'en igång nu igen, väntar på att få köra 8: or runt dig i pudret... ;) Kom ihåg att göra ett ordentlig fäste för spaden, för spade behöver du... hehe... ;)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Hahaha ja inte fasen blev det mkt mountian med en sketen original v-max matta inte.... Lovar dock bot och bättring på detta till nästa år. Fram till dess ska jag stå och heja på dig när du gör dina åttor och ler, medans jag gräver så att svetten lackar;) Vill mest få ihop allt nu så att man hinner gräva ner sig ett par ggr. till innan säsongen är över. Sen planerar jag vidare inför nästa.. Kul som fasen att du fått fart på gls:en! Vore kul att se den live nångång
 

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Ja du ... jag är då svetsbränd i ansiktet som att man skulle somnat på en strand i medelhavet..kräftröd... rejäl kontrast till kylan som är ute idag :) Om du skall till garaget i kväll så får du nog komma och hämta upp mig för min diesel doris har fryst ihop... går ej att få den över 2500 varv....
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Idag blir det inget skruvande, skulle vara ett stort minus att åka till garaget på alla hjärtans dag hehe. (Tror inte att det får ok av lilla frugan;) I morgon däremot ska jag ut i bygden, bara säga till om du vill haka på så plockar jag upp dig.
 

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Jo jag förstod att det inte skulle vara bra att åka ikväll ;) Jo men hör av dig innan du åker i morgon så åker jag med!
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Tillbaks på ruta ett! Ja mina vänner inte ska man ha bråttom eller vara otålig när man ger sig på att "para" olika modeller med varandra.... Efter monteringen blev det tydligt att bakfjädringen inte fjädrade fullt ut, detta beror förmodligen på att bryggornas placering inte kom helt exakt där de skulle. Vi kom således till ett vägskäl, antingen svetsa ett nytt öra på skenorna till främre bryggan eller helt enkelt skippa kombinationen med ex fjädring och köra på v-max grejer fullt ut.



Efter en tids funderande så valde jag det sistnämnda alernativet. Plockade snabbt ihop ex original boggien för att sätta ut den på blocket tillsammans med mattan. Dags att åter söka v-max dämpare *suck*, förhoppningsvis leder detta också till att lite pengar rasslar in, alltid något positivt med det negativa i allafall:)
 
Last edited:

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Tyvärr visade det sig att de v-max dämpare jag beställt för en evighet sedan inte kommer att dyka upp i brevlådan trots allt! (inte helt otippat) Var ju en av anledningarna till att jag tog en chansning med att använda ex fjädring i första läget. Säljaren har dock betalat tillbaka pengarna så nu är det bara leta vidare.... och dom är inte helt lätta att finna suck....

Dags för steg 2

*komplett v-max boggie
*ev. skenförlängare
*ev. 365x38x32 matta
*tunnelförlängning
*kortare dyna
*byte av rem
*byte av startsnöre
*se över variatorn
*övrig uppfräschning och puts
 
Last edited:

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Jaha men, dubbeldynan är ett minne blott, finns numera till försäljning tillsammans med originalboggien och mattan;) Fick äntligen tag i en originaldyna som för övrigt visade sig vara i mycket gott skick. Har också gjort ett nytt försök att finna dämpare till v-max boggien via ebay, förhoppningsvis går det bättre denna gång.



Under tiden har jag rengjort gasarna och pysslat med lite nödvändigt underhåll. Bytte remmen till vattenpumpen (Var nästan av!) och startsnöret samt alla slangar till förgasarna.

 
Last edited:

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Fortsatte pyssla lite med allt runt i kring medan jag inväntar dämparna, upptäcke att en kylarslang läckte samt att skotern saknade termostat och hade någon sorts gråakig smegma i kylarvattnet. Blåste ur kylarslangarna och började se över varför gasen hängt sig så ofta på sista tiden, trots förvärmning. Det visade sig att gasvajern sett bättre dagar samt att justeringen till den ena förgasaren lider av svårgängtorsk. Lade snabbt in en beställning till skoterdelen, passadeockså på att köpa isrivare, lagom tillvårens skare:) Fick sålt både matta och original boggien idag:) Nu kanske det är läge att gå på förlängningsskenor och 365.... Känns skönt att i ha gått igenom i stort sett hela skotern innan det bär iväg ut i snön igen!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Yamahacenter i kiruna har ripsaw-mattor, sprillans nya, för 1200:-. Om du skulle råka vara sugen på en sån...
Delning 2,52, mått 32x380x3650mm. Tyvärr är ju inte Ripsaw det bästa i lössnö.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ahh tack för tipset! Det jävliga är ju att man behöver byta drivhjul med dyyyyrt... Vad tror du 1 eller två kugg mindre?