Projekt Exciter goes mountian

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ligger hemma sjuk och passar på att uppdatera tråden lite. Mallen till förlängningen är klar och har skickats till plåtslagaren för att förverkligas. När det gäller kylarens placering så fården i nuläget sitta kvar på originalplatsen. Förhoppningsvis kommer den att gå fri, om inte så lär det bli en sjuhelsikes aluminium sallad i skoterspåret om den skulle slå igenom med tanke på dubben. Har dock hört mig för och det borde funka att göra ett skydd runt den av typ plattjärn utifall att...



Dämparna är äntligen på väg och det ser ut som om den tunga biten nu är avklarad. Det visade sig dock att v-maxens främre sving var ett par cm bredare än ex tunneln. Detta löstes genom ett besök på skoter skroten för att inhandla en framsving från en ex2, bolt on! Nu gäller det bara att hitta på en snygg lösning för lyfthandtaget...

 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Behöver dock fortfarande er hjälp med cc-måtten för v-max st 94-96. Om ni ser någon eller på annat sätt har tillgång till denna modell skulle jag vara grymt tacksam om någon kunde mäta hålen för infästningarna och lägga upp dem här.
 
Last edited:

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Jag skulle välja att ta fyrkantsprofil som man bockar till lämplig form eller gerar i 45 grader och svetsar en ram. sedan kan man fästa lämpliga lyfthantag/punkter. blir nog enklast och snyggast fortsättning på orginalbågen samtidigt som man stabiliserar förlängningen....
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Sv: Projekt Exciter Goes Mountian

Ja det lutar åt att det nog blir den bästa och mest estetiska lösningen. Har efter lite snokande äntligen fått tag i två vänliga själar som åtagit sig att mäta det korrekta cc-måttet för v-max boggien. Snart är det äntligen dags för montering (förhoppningsvis med ett bättre resultat än förra gången). Kvar att göra innan dess är att kapa boggieaxlarna så att de ryms i exciterns 4cm smalare chassie. (kanske också lacka om svingarna så att de blir lite fräschare).


Dubbeldynan har tagit bussen till Gävle och samtidigt gett utrymme för ett par Mikuni tm 38 flatslide gasare direkt från en v-max-97:) Det börjar arta sig till att bli en riktigt trevlig "gamm" skoter det här....
 
Last edited:

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Sv: Projekt Exciter Goes Mountian

Låter riktigt trevligt :) Själv så är jag utan bil efter att multiremmen gick av igår på väg hem :( Tur att det är kallt ute och att det är en diesel så jag kunde ta mig hem sista biten!! Kolla in bilden på phazern i mitt album, Kanske man skulle ta och flytta polaris boggien och mattan...
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Med tankte på den bilden så kan jag nog inte annat än bara hålla med, go, go, go! Phazern är ju ett suveränt utgångsobjekt, du har ju redan mycket gjort på den och dessutom blir den ju roligare:) Hoppas det löser sig med bilen.
 

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Ja jag var ut och skulle starta upp den idag... då fick jag manapullhandtaget i handen och jag flög iväg ut i snön... så det blev till att sadla på selarna på hundarna och ta en tur ut i mörkret med släden :) Ja vi får se hur jag gör med phazern eller polarisen... är lite kallt att vara ute och skruva... skall då inrikta mig på ta lös lådan från chevan i morgon.. så jag får en perfekt bil att transportera mig och skotern....
 

henkeeeh

Välkänd medlem
8 nov 2009
188
0
6
långshyttan
hur har du satt fast hastighetsmätaren och starwarskåpan på styrhöjjaren. och vart är alla kablar? :O skulle du möjligt vis ha en bild ? :p
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Använde original fästena för att ändå kunna ha kvar kåpan och alla mätare. Bara sätta fast höjaren på samma sätt som om du skulle satt fast originalstyret. Kablar och gas och bromswire måste förlängas. Försökte gömma alla kablar så gott det gick genom att pula in dem i styrkåpan samt dra ett lager eltejp run dem och sedan fästa dem kloss mot styret med buntband. Se bild:



Enda problemet här är att förlänga bromswiren, har inte hittat någon förlängare till denna Antar att man får besöka nån moppeverkstad och be om att få en custom made. Alternativt köra det lite mer lockande alternativet med hydraulisk broms från någon passande modell Kan lägga upp bilder senare
 
Last edited:

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Lägger ut cc-måtten om det finns fler som tänker använda sig av v-max st boggie i sina projekt:

Cc måttet från främre bulten till cc bakre bulten är 483 (483) mm.

Cc måttet från främre bulten till cc bulten som sittet just under tunneln 865 (850) mm.

Stort tack till Mattias & Micke som tog sig tid att mäta detta!
 
Last edited:

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Hallå Dr Gezelius här... Fick ett ryck och skruvade loss phazer motorn ikväll... Var lite mörkt och verktygen var kalla, men några öl hjälpte mig att stå ut ;) Hur går det för dig.. Har du fått dina dämpare? Annars kan du alltid sätta dit en sådan boggie som jag har på polarisen då får du rejäl höjd .. samt det finns en uppsjö av dem samt mattor och det är samma delning för drivhjulen till mattor som yamaha mm...
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Då kommer alltså snart ytterligare en "yamalaris" att skåda dagens ljus:) Kan bli en synnerligen intressant kombination som jag ser fram emot att vara delaktig i. Dämparna blev skickade i tisdags och gasarna i torsdags, skulle ta mellan 10-12 dagar. Har ordnat kortning av alla axlar samt tunnelförlängningen. Snart har vi lift off! Skulle bara ha hittat en bättre matta... Och 8 kuggars drivhjul. Pm:a om ni har något av detta liggandes.
 
Last edited:

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Fördelen att vänta på saker är ju att man hinner lägga ner lite extra krut på att fixa saker som man annars inte hinner så här mitt i säsongen. Började med att slipa och lackera om främre och bakre svingen. (Observera min vackra lackbox hehe)



Isrivare känns som en god investering framför allt nu när skaren kommer framåt våren, vill ha så mycket kylning som möjligt. (notera mina syndigt rosa slides, de kommer snart att bytas)



Dessa isrivare ska kunna fällas upp när man inte behöver dom, tyvärr så är boggiehjulen ivägen för detta. Blev tvungen att tillverka distanser som ska sättas fast på bulten till boggiehjulen som de sen kan vila på.



Nu är det bara att gå igenom hela boggien med svinto, vax och en djävuls tålamod så kommer hela skapelsen snart att se betydligt trevligare ut. Tror jag ska satsa på att byta ut lite fler lager när jag ändå inte har annat för mig.
 

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Ser ut att bli riktigt fint!!! Jag kommer att hinka ner phazer motorn i polarisen för jag tycker att den är bättre i skick ... men blev sugen på en phazer för 1000 kr som var riktigt fin i allt fast utan motor... Jag har tagit allt från phazern kablage tändningslås mm.. sedan till sambons förtret var det motortvätt mm i badkaret... fick skrubba rent det ordentligt efteråt :) så nu är det bara att ta ur polaris motorn , men det går snabbt.... det som måste svetsas ärmotorfästen... tror du man får hyra in sig hos brorsan någon kväll??? för att svetsa!!! Kommer att sätta på en ensits dyna också... polarisen kommer att bli grymt lätt fram... sedan blir det att renovera eller sätta i en 800 eller 900 motor till nästa sesong :)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ja herre jävlar! Motortvätt i badkaret, snacka om tvättäkta entusiast:) Kommer att bli ett härligt projekt det där när du blir klar helt klart! Det enda jag saknar nu är en byggtråd. Fram med kameran och fota nu doktorn (framför allt motortvätten i badkaret;)
 

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Jo jag skall ta med kameran ut i snödrivan :) Men om det blir någon ny motortvätt i badkaret tror jag inte ;) ( Törs inte utmana ödet en till gång )
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Har inte den blekaste... Kan kolla det när jag byter till tm gasarna för då flyttar jag över den bestyckning som sitter på nu för den funkar riktigt bra. (inga brända kolvar ännu iaf;)