Projekt Exciter goes mountian

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
It´s alive! Provstarten gick som smort, allt fungerade som det skulle:) Bytte slides och fyllde på vatten och olja samt nitade fast plåtförlängningen. Nu är alltihopa klart utom lyftbågen som lämnar westboms på fredag. Det enda som är kvar att göra nu är att få till mattspänningen, kan också bli tvungen att sänka boggien fram ett par centimeter så att den hamnar plant med backen. (den går upp aningen i framkant pga. mina brackets). Detta är dock fort gjort som tur är, handlar ju bara om att borra 2 nya hål:)
 

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Låter riktigt bra :) Fast om du borrat där farbror Gezelius visade från början så hade det blivit perfekt med mattspänning samt vinkeln..... nå vad lär vioss av det??? jo man blir en sjujävlars bra på att skruva boggie och borra och popnita... vilket leder till att man känner sin skoter ut och in.... vilket leder till att man kan skruva med förbundna ögon... Visa, instruera, öva, öva, öva :) Har fått motorn på plats i mitt projekt :) Skall bara göra några extra förstärkningar i morgon så det borde bli premiär på lördag om allt går enligt "mina" planer :)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Såja, såja farbrorn nu ska vi inte vara såna... "learning by doing" är synnerligen effektivt;) Så har vi äntligen kommit till den del av projektet då det är dags att knyta ihop säcken och sätta punkt för denna gång. Det var sannerligen lite mer jobb än vad jag först trodde men det var helt klart värt det. I morgon är det dags att rulla ut från garaget och ladda batterierna för nästa steg...

Självklart ska vi ta och avsluta denna del med med en före och efter bild:





to be continued.....
 
Last edited:

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Riktigt nice :) Nu ser den ut att vara flera år nyare samt racigare :) Bra jobbat!!!! Nu måste vi ut och filma lite så fort jag fått igång min "Härk" :) Vad tror du om nästa helg?
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
blev verkligen en stor förändring i utseende, mycket snyggare och den ser mer modern ut
Hoppas förändringen blev lita stor ute i snön :)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Tack för all positiv feedback! Har varit ut och provkört den idag och jag kan säga att jag är mer än nöjd! Det går inte att ens jämföra med hur den var förr. Nu går den som en dröm, mkt stabilare och biter tag rejält när man trycker ner, helt klart värt all slit! Behöver bara bestycka ner nåt steg då den surar rätt bra på höga varv samt schimsa sekundären då den vill på att dra lite på tomgången. Avslutningsvis en bild på den gamle bastarden när den befinner sig i sitt rätta element:)



Ska försöka få upp lite video här framöver:)
 
Last edited:

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Efter ett par svängar på isen kan jag glatt konstatera att allt funkar som det ska och dessutom klart bättre än förut. Men självklart kommer inte detta projekt att stanna av för det;)

Har gett mig fasen på att detta ska bli en Exciter av ett synnerligen udda slag, dvs en riktig "gamm bastard" och har därför bestämt mig för att löpa linan ut. steg 2 kommer att innebära följande:

*V-max 750 kompletta framdämpare inklusive termosar och saxar (höjer fronten ca. 2" på en ex.)

*Mikuni tm 38 flatslides
*Dreva ner lilla drevet 2 kugg
*Hydraulbroms
*Plastskidor från rx-1.
*Custom made dyna
*Custom made "starwarskåpa"
*Alu tunnelförstärkningar
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kul att höra!! Men du glömde ju igen:

*Fäste för spade så jag kan skotta mig lös, samtidigt som GLS Mountain Edition 153" kör åttor runt mig i lössnön

Hehe... Skämt åsido, den ser ju faktiskt riktigt bra ut!
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Skippa rx plast skidorna!! Jag har sådan på v-maxen 700:an ''frankie'' och dom bär som ett par krattor!! Styr dessutom värdelöst i snön!
Bättre då att kosta på dej ett par MM skidor av märket yamaha!!

Annars ser det bra ut... Har följt detta helva vägen men inte kommenterat (skäms!!)
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Fint bygge.
Det som skulle vara riktigt häftigt vore att sänka ner en trecylindrig motor i den.
En hel del mekaniskt jobb för att passa in den, men inte omöjligt enligt mina mätningar.
Men samtidigt är det en del pengar i det, så det är kanske inte aktuellt?
M.V.H

/Tobias
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Kul att höra!! Men du glömde ju igen:

*Fäste för spade så jag kan skotta mig lös, samtidigt som GLS Mountain Edition 153" kör åttor runt mig i lössnön
:bigsmile: Lovar att genast införa detta på min "att göra" lista, hur kunde jag glömma det? Får nog allt ta och skämmas lite nu och genast ordna fram en kamera för att föreviga dina åttor;) Kul att du gillade bygget, har ju följt din tråd hela tiden för inspiration!

Tack också ni andra för er positiva feedback, det är alltid värdefullt med tips och ideér. Ska ta och ompröva det där med rx1 skidorna (man vill ju ha bra bärighet och då låter det mer rimligt att satsa på mountain max eller pp). "Frankie" var för övrigt en riktigt bra inspirationskälla btw.

I det här läget är pengarna inte det som styr då jag redan passerat gränsen för vad som är rimligt att lägga ut på en "gammskoter" Jag tycker det är så jäv**** skoj så jag löper linan fullt ut istället;) Tanken på en trippel har slagit mig (det finns en ex570-90 på ett forum i USA med trippel, så visst går det). För mig lutar det nog mer åt en rotax 670 den dagen då original motorn är bortom all räddning.

Fortsätt gärna att kommentera,det ger så mycket mer liv i tråden:)
 
Last edited:

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Jag måste faktisk kommentera din styrhöjare lite.
Du har verkligen lyckats med att få till en styrhöjare som inte tar udden av maskinens originaldesign.
En del av det häftiga att åka omkring med en gammal maskin är att bibehålla dess yttre stil, så att man känner igen de karaktersistiska dragen.
Det är naturligvis en högst personlig värdering, men jag ville i alla fall ge mina tankar, den ser "lagom" ombyggd ut i mina ögon.
Kör hårt !
M.V.H
/Tobias
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Tack för dina synpunkter! Jag har alltid tyckt om Exciterns lite udda design och tycker precis som du att det kan vara lite kul att behålla originalkaraktären samtidigt som man strävar efter en mer moderniserad framtoning. Kommer även fortsättningsvis att köra på efter skissen för att så långt som möjligt efterlikna den:)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Så här på sista versen av skotersäsongen har jag passat på att leka med bestyckningen framför allt på fullgas. Det visade sig vara en frustrerande historia då jag efter diverse byten och ändringar av nålen faktiskt fick sämre resultat än innan jag började!

Det satt 110 munstycken på innan jag började mixtra och nålen var satt på högsta läget? Har snurrat runt i cybern för att leta inställningar och såg då att de låg mellan 140 och 160 i högfart? Det borde innebära att jag ligger snålt med mina 110 men å andra sidan har jag borrat? I vilket fall som helst så provade jag att byta till 160 och plocka bort unifiltren för att testa. Den gick bättre men vill fortfarande dö när man drar på fullt.

Bytte till 150 och flyttade nålen till mittersta läget, satte tillbaka filtren, knöt tummarna och testade. Svårstartad och gick riktigt pissigt från halv gas och uppåt. Den liksom bara brölar och stannar upp när man trycker ner.... Sen om man pumpar lite så kommer den igen? Hjälp och förslag mottages tacksamt!
 
Last edited:

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Det är aldrig enkelt i vår herres hage... Bestyckning problematiken har jag nu i alla fall fått klarhet i tack vare några kunniga människor ute i cyberspace, tack för det! Det verkar som att uni filtren chokar samtidigt som borret och pipan gör att man snarare bör bestycka ner istället för upp. Däremot fick jag dessvärre höra via ett forum i USA att v-max 750 dämpare inte är bolt on då de är grövre än 600:ans! (borde man ju ha tänkt på... den är ju tyngre). Detta innebär ju såklart ännu mera pyssel då jag i så fall blir tvungen att modifiera infästningarna fram. Men vem har sagt att det ska vara enkelt att bygga om gamm skotran? Borde få dämparna till veckan så jag återkommer förhoppningsvis med en lösning på detta senare. Först ut blir i vilket fall som helst att montera flatslide gasarna:)
 
Last edited:

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Så har de har anlänt! Dessa ögonstenar kommer att höja upp fronten med 5 cm samt förhoppningsvis erbjuda en aning skönare åktur. Som det är nu är de flesta bussningar i framvagnen helt slut, men nästa år kommer jag förmodligen att färdas mer stabilt;)



Skidorna var ett rent spontan köp men blir förhoppningsvis ett vackert och mer funktionellt tillskott till gammelbastarden. Steg 2 är påbörjat.... Förhoppningvis går det att få dit dem utan allt för mkt jobb.