Projekt Exciter goes mountian

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ser kanon ut det där, fina bilder med! Fick just höra att mina dämpare fastnat i tullen i malmö så det dröjer ännu ett par dagar innan man kan sätta ihop allt igen, fasen man börjar bli riktigt sugen och testa nu........

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Jo jag känner att det är dags att bli färdig... grabbarnas ylande och romande nere på myren gör att man får abstinens... Var ut och stillade lite busbehov med alaskan och bob efter idag... kul :)

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Äntligen! Som den gode Gert så vackert utbröt på nobelfesten så har jag funnit en matta som är fan så mycket bättre än den sunkiga original v-max jag blev tvungen att sätta på tillsvidare. Det positiva är också att jag inte hunnit fylla i olja eller satt fast allt ordentligt efter förra mattbytet. Det kommer därför att gå som en dans att flytta över denna till sin nuvarande plats och förpassa den andra åt helsike.

Det blev alltså en 345x38x25 tillsist, hade förmodligen varit lite mer kul i snön med en 32 eller 38 men nu slapp man byta drivhjul och en del andra tråkiga kostnader. (det har redan dragit iväg rätt bra). Excitern är ju inte heller något muskelpaket så en matta med högre kammar kanske gjort skotern seg istället... Med kedjehuset öppet kanske man också skulle passa på att dreva ner en 2 kugg när man ändå är igång...

Last edited:

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Tjena! Hittade inget bra material åt dig på motorgården! Men jag kom på att jag har fyrkantsprofil i aluminium som skulle passa perfekt här hemma om du vill ha?

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Det är jag helt klart intresserad av! Har varit en sväng till Älvsbyn för att hämta "predator" mattan som så lägligt dök upp på blocket igår. Den var i kanonskick och det känns riktigt bra att få en fräsch matta när allt annat är genomgånget. (även om denna typ av matta kanske inte är den bästa i djupsnö)

Har också varit en sväng förbi plåtslagaren och hämtat tunnelförlängningen som blev helt ok! (Passar som smäcken:) Nu börjar det likna nåt, siktar på att få ihop allt till helgen om allt går enligt planerna.

Nu är det bara att ordna fram en estetisk lösning för lyfthandtaget....

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Nice nice :) Ja du inte har det blivit något gjort under dagsljusets timmar :( Har sovit dåligt så jag tog en lååång sovmorgon! Jo men det är bara att komma kolla på profilerna.. har du någon som kan svetsa aluminium åt dig??

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Nu har äntligen mina beställningar från andra sidan atlanten börjat droppa in, dämparna har lämnat tullen och befinner sig just nu i malmö, förhoppningsvis hinner de hit lagom till helgen. Ytterligare en överaskning mötte mig när jag kom hem och fann en intressant avi i dörren. Det visade sig vara mina flatslides som hade lyckats hitta raka vägen till brevlådan utan att passera gå;)

Som grädde på moset blev det också en sista beställning till skoterdelen (som jag för övrigt rekommenderar starkt). Nya slides, balataremmar och lite annat smått och gott kommer inom kort att anlända till min brevlåda. Nu börjar det närma sig......

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ja nog fasen är det segt att vänta in grejer när solen skiner och man egentligen borde ligga efter isen.... (Visst är det konstigt att man alltid kör igång med projekt mitt i säsongen)? Men å andra sidan så har man ju i princip hunnit gå igenom hela skotern så att allt funkar klockers till nästa år:)

Efter detta är det iaf färdigskruvat fram till sommaren då det är dags att ta itu med nästa steg som innefattar byte av skidor och framdämpare (v-max) samt custom made dyna....

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Den som väntar på nåt gott.... Nu har dom äntligen anlänt! Ta en ordentlig titt på dessa klenoder för jag har sökt genom varenda annons och samtliga skoterskrotar i vårt avlånga land utan att hitta såna här. Som tur var fann jag dessa på ebay och lyckades komma över dem för en rimlig penning komplett med bussningar och allt!

Idag har jag också efter mycket letande lyckats hitta en lösning för lyfthandtaget för en resonabel summa. Westboms mekaniska åtog sig uppdraget att förlänga min lyftbåge de 30 cm. som behövdes. (Tackar ödmjukast).

Last edited:

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Tack vare en långsam postgång blev det omöjligt att få färdigt denna del av projektet i helgen:( Inväntar ett paket från skoterdelen med slides, balata remmar och puckar till sekundären. Har för den skull inte legat på latsidan utan började lite lätt med att montera dämparna på boggien.

Sen var det ju dags för den obligatoriska provmonteringen (innan jag byter ut sunkmattan). Vid denna provmonteringen upptäckte vi dock att den främre infästningen till boggien inte passade! Ex 2:an har första boggiefästet cirka en dm framför ex 1, som tur är har min kusse just en sådan skoter ståendes i min stuga så det är bara att mäta från den. (Det är tur att man är en optimistisk jävel i dessa stunder, börjar bli svårt less på att skruva nu...)

Det positiva med detta är att jag nu kan flytta fram mina dropbrackets (vilket genererar mer höjd). Dessutom blir stuket med denna boggie fan så mkt bättre än vad det med den förra hybriden. Idag har jag rivit bort sunkmattan och börjat göra klart för montering. Passade på att räkna kuggarna på dreven när jag ändå hade upp kedjehuset: 17,31 hade jag, är detta original?

Imorgon ska jag byta till den nya mattan och flytta flytta tunnelförstärkningar, samt göra nytt hål för främre infästningen.

Last edited:

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Du har ju hunnit lite grann idag :) Jag skall uppdatera min tråd i morgon när jag tagit lite bilder... Blir nog provstart i morgon eller på måndag... Sonen kommer ju till veckan så då måste han ju ha skoter ;)

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ja nu har det äntligen börjat hända grejer! Dagen började med en sväng till stugan för att stjäla lie mått från min kusses ex 2:a. Därefter förpassades den gamla "sunkmattan åt helsike av bara farten, klart för montering av predator mattan:)

Innan den kunde monteras blev vi tvungna att borra nya hål till den främre boggieinfästningen. Det blev en del mätande och borrande då v-maxen skiljer sig aningen från ex 1, vilket tydligt syns på bilden:

När främre fästet var klart med förstärkningar och allt var det dags för att borra hål för det mittre fästet. Därefter krävdes en del tanke verksamhet när det gällde måttet för den bakre infästningen. Detta löstes genom att sätta fast en planka med måttet 86 cm fram och i dropbracketsen för att fixera. Sen var det bara att popnita utav bara helsike. Provmonteringen efteråt var något nervkittlande men det visade sig att allt passade som smäcken, skönt som fan!

Nu är det bara att invänta slidesen och de andra grejerna och sen är denna del av projektet avklarat. Resultatet blev helt ok och fjädringen blev ordentligt mkt bättre än förut, passar också på att tacka brorsan för all hjälp idag:)

Last edited:

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Det har varit ett par långa veckor och man har tillbringat åt helsike för mkt tid med att occupera brorsans garage men så här ser summeringen ut så här långt:

*Öka cylindervolymen (klart)
*Svetsa pipan (klart)
*Alubandage (klart)
*Plugga decompen (klart)
*Mikuni flatslide 38 (inköpta ej monterade)
*UNI filter'samt snöskydd (klart)
*Rengöra förgasarna och byta alla slangar (klart)
*Ta bort separatsmörjningen (klart)
*Ta bort luftburken (klart)
*Montera V-max boggie 345 (klart)
*Göra dropbrackets 2" (klart)
*Byte matta 345x38x25 (klart)
*Tunnelförlängning (klart)
*Montera isrivare (klart)
*Byta dyna (klart)
*Montera styrhöjare+fatbarstyre (klart)
*Fixa handtagsvärmare+nödstopp (klart)
*Se över kylsystemet (klart)
*Byta startsnöre (klart)
*Rengöra samt smörja upp (klart)

Kvar att göra innan nästa steg som kommer till hösten är följande:

*Byta slides
*Byta puckar i sekundären samt rengöra
*Fylla olja i kedjehuset
*Förlänga vajrar
*Förlänga lyfthandtaget 25 cm
*Byta baklyset (glaset)
*Byta drivrem

Det närmar sig.....

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Nice nice... Jag måste tyvärr ta skotern och motorn till en svets... så att jag får skräddar sy fästena på plats... kommer att kapa orginalfästena och sedan bygga på dem... fråga brorsan om jag får ta med skotern någon kväll :)

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Tackar ödmjukast! Lite mer ordnat under gårdagen, puckarna i sekundären är nu bytta vilket var väldigt nödvändigt då de var totalt slut! Det var på håret att det blivit till att byta ut hela sekundären då det börjat nöta i metallen.

Passade också på att byta remmen då den i princip var helt av. I samband med detta byttes gasvajern och uni filtren blev inoljade och monterade, lite svinto fick det hela att se lite roligare ut:)

Plockade bort den hemska nummerplåten på huven och lite dekaler för att sedan toppa det hela med lite vax och polering. Ventilationshålen kommer så småningom att täckas med egenhändigt tillverkade ventkits.

Nu är det bara att byta slides och laga en kylarslang så är den redo för ett litet test, gissa om det känns skönt att kunna avsluta denna del av projektet!

Med facit i hand blev det inte så mycket mountian av det hela men jag känner mig ändå nöjd med resultatet och dessutom finns det ännu tid att avnjuta resten av säsongen.

Last edited:

raptor51

Aktiv medlem
4 feb 2011
76
0
6
LULEÅ
Mycket fint :) Hör du har du tappat bort mobilen eller?? Du måste säga till när det är provtur så jag får titta förbi och se....