Projekt förhoppningsvis lite roligare Viper

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Ripsaw och lössnö hör inte ihop, ska du köra brevid leden är det back-country eller liknande mattor (ordentliga paddlar) som gäller. Hur ripsaw light funkar vet jag inget om eftersom jag aldrig har kört en skoter med sån matta.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Ja, idag har jag varit ute och skruvat ner boggien på skotern för att börja mäta och tillverka förlängningsplåtar. Har ett par från en RMK men dom passar ungefär som tumvantar i fingerhandskar :p
Var även och hämtade mattan idag som skall dit i vinter.
365x38x51 blev måtten denna gång. Imorgon skall jag in på Temab och beställa 8t noslip.

Tror ni det går göra till tunneln bra med en förlängare från en RX-1 Mountain 03?

Och eftersom en tråd är värdelös utan bilder så skickar jag en på nya, begagnade mattan, kul va? =)
 
Last edited:

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Någon som har koll på pulverlack:
Vågar man köra in armar till framvagnen i ugnen utan att pressa ut gummibussningar?
Jag har noll koll på hur pulverlacken går till men visst skall dom genom en ugn? Hur varmt är det där inne? Håller gummibussningar?
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Någon som har koll på pulverlack:
Vågar man köra in armar till framvagnen i ugnen utan att pressa ut gummibussningar?
Jag har noll koll på hur pulverlacken går till men visst skall dom genom en ugn? Hur varmt är det där inne? Håller gummibussningar?
har pulverlackat "hela" min skoter, och du ska ta bort alla skruva, alla nipplar, rengöra allting, få bort all olja och fett från varje lite grej, ingeting ska vara kvar! för jag missade en plastgrej på min och den smälte och rann över hela bulken, så var tvungen ta bort de och skicka in den igen! så allting ska lös om du ska pulverlacka de! och du ska vara noga att rengöra allting, ta ett fintsandpapper och så du får en jämn och fin yta, ha stark afetning och regöra som bara den!
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Okej, tackar för svar. Nipplar rentav? De va som...

Ang förlängningen så när jag mätade mattan var det en 141" altså 358 inte 365 som jag trodde. Kommer man kunna använda förlängningsskenorna till 144" mattor sedan om man skulle vilja det? Eller tvärtom, kan man använda sig av 144" förlängare på denna matta?
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Såg luftburks modden, om du inte ska använda dig av pipor på skotern så tejpa igen de kapade hålen. Så ja det har med 99% säkerhet suttit pipor i den där vipern. Ger inte en enda hk med där hålen orginal.
Å alla som gör luftburks modden på redtopp motorn skulle jag rekomendera att inte göra det. Onödigt och finns de som fått problem av att göra det.

ps. kommer troligtsvis finnas ett set bender pipor till vipern till salu på blocket snart. De ligger på orginal varven, sparar motorn :).
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Här har det inte hänt mycket då jag varit lat.

T-armen som skulle svetsas kom tillbaks krokigare än innan, den måste ha vridit sig av värmen, så det blir till att beställa en ny. Det innebär att det inte blir någon pulverlack inför vintern för nu vill jag bara ha den körbar. Istället blir det sprayburkslack i vinter och sedan plockar jag ner den i sommar för att bygga vidare.

Men mina drop brackets är klara och monterade.


Framvagnen sprayas idag, 6" styrhöjare + biltema fatbar är köpt, oljeslang och gaswire är snart på ingående.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Har lackat allt utom ena T-armen klart nu. Den kommer förhoppningsvis ner i brevlådan under nästa vecka.
Blev några fler saker beställda också:
2x FLY 45 graders styrhooks, SPORTECH Ultra Grips handtag, nya handtagsvärmare och ett par Powermadd handskydd.

En bild på dagens jobb:
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Det blev ju ingen förlängning och mattbyte som det var tänkt då jag fick fel matta när jag köpte. Blev läss och gav tillbaks den.

Men förhoppningsvis blir den lite bättre i snön på detta viset:
Några bilder efter en snabbskruv i eftermiddags




 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Original brickan som du satt på undersidan mot kylaren ser lite vanskligt ut. Risk att du nöter hål på kylaren kanske? Jag skulle gjort som så att sätta stödet mot fotsteget, mellan kylare/fotsteg. Men det skulle du gjort när du monterade bracksen, nu blir det svårt att göra det.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Idag har jag varit en sväng förbi svärfar och riktat min nyss svetsade T-arm som blivit ännu snedare än innan av värmen. Jag har monterat den och skall prova hur den känns innan jag beställer en ny, den kan ju gå att använda ändå, den ser inte så farligt sned ut längre.

Drog även gaswire och oljewire genom luftburken för att få dem att nå med nya styrhöjaren, se bilder nedan:





Sen har jag en bild på hur skotern ser ut i nuläget, nu väntar jag på lite godis från skoterdelen.net så jag kan montera ihop skotern färdigt för ett tag. Vill provåka snön innan jag gör något mera.



Sen skall jag även tillägga att huvprojektet har jag inte lagt ner men jag har lagt det lite på is (det är så vansinnigt drygt att ha 100kg slipdamm överallt i hela garaget), det är spackling och slipning kvar samt några knivigheter runt lyktan (jag vill använda originallykta som gör halva utséendet av skotern enligt mig).

Dynan/pallen jag tänkte göra har jag helt slopat, det blir en bossdyna den dagen plånboken tillåter, det blir en "kil" av markisolering som höjare tills en ny dyna hamnar på skotern. Det som dock förmodligen kommer att inhandlas snart blir ett variatorkit från knracing.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Det har dock dykt upp ett litet intressant problem med kontrollstagen bakerst i boggien. Dessa vill snabbt bottna när man fjädrar ner boggien. Har dock inte kollat inställningsmöjligheter än, men i värsta fall så plockar jag bort dem :D
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Det kommer bli grymt när du är klar ;)
Original brickan som du satt på undersidan mot kylaren ser lite vanskligt ut. Risk att du nöter hål på kylaren kanske? Jag skulle gjort som så att sätta stödet mot fotsteget, mellan kylare/fotsteg. Men det skulle du gjort när du monterade bracksen, nu blir det svårt att göra det.
Tackar tackar lynx.600 och det hoppas jag väl om inte annat.

Viperhauck, jag förstår hur du tänker, jag funderade på det ett tag innan jag satte dit det, men det sitter stumt allt så jag tror inte det kommer att vara någon fara, men får hålla ett extra öga på det.
 

ante_hedis

Aktiv medlem
4 jan 2010
58
0
1
Sandviken
ang. de med pulverlack så är de 200-250 grader i ugnen, så bussningar ska bort, nipplar kan du ha kvar, om dom maskar dom, nitar å skruv kan oxå va kvar om dom maskas. Dock inte med vanlig maskerings tejp utan som tål värme. Sen kan du göra rent allt med avfettning eller t-röd, vi kör t-röd på jobbet.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Nu var dom 5 första milen avklarade.
Sjukt stor skillnad, det är som en helt annan skoter. Staplar upp lite kritik efter första turen:
+ Bättre framkomlighet i djup/lös snö
+ Nu kan man burka utan att den hakar i fotstegen på momangen
- Känns mindre stabil på hårt spår
- Ljusbilden blev för låg (vilket bör gå att justera på reflektorerna).

När jag renoverade och chimsade om dämparna hos KNracing förra vintern så rekomenderade han mig att byta fjädrarna på framdämparna till icke progressiva samt lite hårdare.
Idag fick jag tag i ett par Öhlinsfjädrar till rätt kurs.


Nu skall jag ut och skruva tillbaks dämparna så skotern står redo imorgon då det tydligen skall vara mildare ute.

Måste även försöka fixa luftintagen då luftfiltret konstant är snöfyllt av denna "dammiga" snö, samt att variatorn vill slira när jag lägger ner den åt vänster.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Nu har jag varit ute och testat skotern med dom nya fjädrarna och det blev faktiskt större skillnad än jag trodde. I positiv mening dessutom!

Kilen för att höja dynan är klar för att fungera, dock inte utséendemässigt, men jag gillar inte till fullo den extremt framåtlutande stilen så jag började med att lösa höjningen av originaldynan på annat vis:

1st uppstoppad originaldyna


Ursäkta 2-taktsröken på dessa bilder, men jag kunde inte låta bli att höra yamman puttra en stund :embarrest: