Projekt förhoppningsvis lite roligare Viper

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jo förhoppningsvis, snyggare om inte annat. Men den är fortfarande way to low. Tror jag skall ringa NTC imorgon och höra hur lång leveranstid dom har på en Bossdyna, julklappspengar är ju till för att användas :D

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Kan vara svårt att få tag i en bossdyna nu om inte de har i lager. Bossdynorna blev slutsålda i usa redan i november.
Okej, ja det blev då ändå inget samtal, var ute och körde en sväng idag och den funkar såpass bra som den är nu att det inte är värt 4-5 tusen för en ny dyna. Skall testa att göra en lite lägre kil. Den jag har gjort nu höjer ~13 cm längst bak, vilket gjorde den lite väl framåtlutad.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Detta beställdes idag från knracing.se

Har aldrig trixat med variatorer förut, folk säger ju att det skall göra en hel del så det skall bli intressant att se. Sen kanske man åker på att byta någon bussning när man liks har isär skiten.

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Det har dock dykt upp ett litet intressant problem med kontrollstagen bakerst i boggien. Dessa vill snabbt bottna när man fjädrar ner boggien. Har dock inte kollat inställningsmöjligheter än, men i värsta fall så plockar jag bort dem :D
tar du bort rodsen så pm mig :p men testa att ställa in dom.
om du skruvar ut brickan högre upp mot vändhjulet så komma du få sämre skidtryck, betyder mer skidres :D
sen om du vänder på allt så att du gänga ner den så blir det bättre styrning.. men då plogar den som snön ist.

och du kan inte koppla ur dom helt. för då komma boggidämparen arbeta mkt och kan ta skada.
det du kan göra om du vill köra utan är att skaffa ballatremmar.. men jag skulle personligen nöta på med rodsen du redan har.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
tar du bort rodsen så pm mig :p men testa att ställa in dom.
om du skruvar ut brickan högre upp mot vändhjulet så komma du få sämre skidtryck, betyder mer skidres :D
sen om du vänder på allt så att du gänga ner den så blir det bättre styrning.. men då plogar den som snön ist.

och du kan inte koppla ur dom helt. för då komma boggidämparen arbeta mkt och kan ta skada.
det du kan göra om du vill köra utan är att skaffa ballatremmar.. men jag skulle personligen nöta på med rodsen du redan har.
Hehe, dom blir kvar :)
Jo jag såg en på blocket som hade ett förlängningskit till salu. Han hade på en av sina bilder tagit bort stagen och ersatt med en ballatarem.

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
var de svårt att få till dynöverdraget snyggt sen efter att du stoppat upp de?

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
var de svårt att få till dynöverdraget snyggt sen efter att du stoppat upp de?
Nej det tycker jag inte, men jag hade ganska "snällt" material att stoppa med. Det var skumgummi från en gammal madrass vi hade i skoterpulkan.
Jag såg till att lägga in en stor bit som täckte hela övre delen av sitsen, sen lade jag mindre bitar under den för att få formen jag ville ha, den stora biten som hamnar närmast tyget tar bort ojämnheterna riktigt bra faktiskt.
Jag sprättade dock bara upp en bit där fram på dynan och brukade våld för att få in skumgummin.
Om jag skulle göra om stoppningen så skulle jag ta bort hela klädseln, ta bort lite av den gamla stoppningen och lägga in något hårdare material då jag tycker att originaldynan är på tok för mjuk.
Mvh Linus

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
ok fint då måste nog jag också prova och se om jag får till de på min :p

Rusch Diablo

Aktiv medlem
13 apr 2008
94
0
6
Lit
Hehe, dom blir kvar :)
Jo jag såg en på blocket som hade ett förlängningskit till salu. Han hade på en av sina bilder tagit bort stagen och ersatt med en ballatarem.
Sitter det inte ballataremmar som std på Viper. Jag har det på min. Är det eftermonterat?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ja det sitter standard på Vipern. Men han menar att killen hade tagit bort kontrollstagen i boggien och gjort en koppling med ballataremar bak i boggien.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Beställt ikväll:

Camoplast Backcountry 38x345x44
Wahlbros 8t no-slip
Western Power Sport 121" - 136" skenförlängare

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Kan detta verkligen vara rätt? Har testat alla andra kombinationer men detta är den enda som passar. Dock hamnar ju dom gamla fästhålen för spännaren halft nedanför kanten på förlängningsskenan som borde bli rätt ostadigt om man fäster där. :S

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Även variatorkitet och nosliphjulen anlände idag från KN racing.

Mattan skickades från Övertorneå i eftermiddags.
Jag har rivit det som behövs rivas och skickat in drivaxel och drivhjul på pressning.
Mattspännarna är bortborrade och montering av skenor skall påbörjas imorgon, sen skall väl förhoppningsvis resten också dit imorgon om mattan hinner anlända.

Någon i Lyckseletrakten som har en avdragare för primärvariatorn att låna ut eller någon som har något tips på hur man tar lös den utan att bli helt vansinnig? :)

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Fick tillbaks drivaxeln idag. Sen ramlade det även in en SLP lättviktsslutburk.

Hade tänkt skruva ihop skotern ikväll men mattan hann inte anlända :( Hoppas verkligen att den hinner hit innan helgen.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Denna anlände idag :) Dock skickade dom inte rätt mönster på mattan, men efter lite prut så blev jag nöjd ändå. Det blev en BRPmatta istället. 38x345x44,4

Borde bli lite skillnad.

Ursäkta mobilbilder men hittar inte laddaren till kameran.