Tack Frahl, kul att du gillar tråden!
Denna tråd framstår som den enda inom snowbikes på detta forum så jag flikar in ett inlägg som inte är kopplat till vårt bygge.
Som fullkomlig Bergshästnörd följer man vad som händer i snowbikevärlden.
För den oinvigde kan man rimligen känna sig tveksam till Bergshästar pga den låga effekten som dessa har. 50+ hk i jämförelse med en skoter på 150 framstår detta som en återvändsgränd kan tyckas.
För er som inte fattat poängen och söker mer effekt i klass med en skoter har jag sett en Timbersled med en ombyggd enduro och en R1 motor.
Den här har 185 hk. Varför den inte låter dom en vanlig radfyra är att den har en R1 2009-motor med crossplanevevaxel och en udda tändföljd, lika motorerna i motoGP.
Fränt ljud och bra effekt!
Är detta den ultimata hästen?
Snowbikes handlar i hög grad om att köra i tät kuperad terräng.
Låg vikt är nog vad som i slutänden segrar. Körglädje före hög effekt.
Ändå måste jag medge att jag är svag för motorstarka maskiner.
Bra? Knappast! Tung? Absolut! Show offbygge? Självklart!
Dubbelgillar den men samtidigt tvekar jag med ledning av mina erfarenheter såhär långt.
En hillclimbkiller är det definitivt. Märkligt att dom valt så kort matta på detta motorstarka bygge, bara 121".
Lite sugen är man ändå men....
Här lite simpla filmer på bygget in action:
http://youtu.be/IBOp83LRhlU
http://youtu.be/cFk305VxFkw
Brant är det säkert men 80 graders lutning är nog en överdrift...
http://youtu.be/-p3XC4EbiZo