Ritsem

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Haha, jo alla som varit i ritsem vet vem lasse w är..

Han berätta när dom flög ner han till umeå sjukhus uti pumpen så fick han träffa läkaren dära, å han hade varit uppe i ritsem och åkt skidor och träffat lasse för flera år sen, så han kände till han.. haha : )

D

Draken

Var det kramsnö i ritsem i helgen berrob? :p

Enligt säker källa var det -38 en bit ovanför ritsem imorse. :eek:

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Var det kramsnö i ritsem i helgen berrob? :p

Enligt säker källa var det -38 en bit ovanför ritsem imorse. :eek:
-30 på fredag och Lördag -14 på söndag. Inte så mycket snö ännu men det hade kommit 20-25cm snö från förra helgen. Det brukar börja snöa rejält först i mars och fortsätta in i maj.

D

Draken

Var du varit vet jag inte,men utanför stugan där mina föräldrar bodde var det -38 tidigt söndag morgon.
När dom startade bilen i ritsem visade mätaren -19 mitt på dagen igår.

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Var du varit vet jag inte,men utanför stugan där mina föräldrar bodde var det -38 tidigt söndag morgon.
När dom startade bilen i ritsem visade mätaren -19 mitt på dagen igår.
Jag var efter vägen i min stuga, men hade telefonkontakt med mina polare som har husvagn där och dom var i sådant skick :beer: så dom kan ha fått synrubbningar och läst fel på termometern.

D

Draken

Hur är föret där uppe nu,någon som varit där nyligt?
Vill inte höra att det är skare,då blir jag deppad.

Börjar närma sig att man ska dit nu....:p

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Hur är föret där uppe nu,någon som varit där nyligt?
Vill inte höra att det är skare,då blir jag deppad.

Börjar närma sig att man ska dit nu....:p

snön vet jag inget om då jag inte hunnit fråga svärfar om det än, han var upp helgen som var, men därmot så är det väääldigt lite vatten i magasinet och dom planerar tydligen på att tappa ut betydligt mer på grund av att dom ska renovera nån damm eller något.

D

Draken

Jo jag vet att det är väldigt mycket mindre vatten än normalt,men jag ska inte köra på magasinet nå så det kvittar för mig.

Snömängden och föret är det viktiga.:cool:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hehe tråden lever än :) Vi var uppe och körde vecka 10 toppen väder hela tiden och bara några minusgrader på dagarna. Snö mängden var varierande. Inget eller "massor" , på en del ställen hade det gått spontana laviner.

Vid kebne var det som sist inga mängde med snö. Men som vanligt i Ritsem går det alltid att hitta bra körning. Blir upp en sväng till runt 1'a maj , dock med familjen. Ingen här som ska upp då ? Kanske man kan gasa lite också.

Måste ju prova hur den är i branterna med 2 kuggars neddrevning.. hade lite problem med orken sist =( Var ett helvete att bromsa när man skulle ned också, 5-10 cm rätt löst på ytan.. Iaf med 38as kammar.

Kompisen RMK var som att sitta i TV soffan , inte alls spännande. Iaf där man testa den.

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Hehe tråden lever än :) Vi var uppe och körde vecka 10 toppen väder hela tiden och bara några minusgrader på dagarna. Snö mängden var varierande. Inget eller "massor" , på en del ställen hade det gått spontana laviner.

Vid kebne var det som sist inga mängde med snö. Men som vanligt i Ritsem går det alltid att hitta bra körning. Blir upp en sväng till runt 1'a maj , dock med familjen. Ingen här som ska upp då ? Kanske man kan gasa lite också.

Måste ju prova hur den är i branterna med 2 kuggars neddrevning.. hade lite problem med orken sist =( Var ett helvete att bromsa när man skulle ned också, 5-10 cm rätt löst på ytan.. Iaf med 38as kammar.

Kompisen RMK var som att sitta i TV soffan , inte alls spännande. Iaf där man testa den.

Kommer åka upp skärtorsdag och stannar över påskhelgen och tanken är även att jag ska vara där under 1a maj, men det beror på hur tjejens skola ser ut. Dock brukar vi hålla oss på magasinet vid något fint pimpelhål.

D

Draken

Åker också upp skärtorsdags morgon och kan stanna hela veckan efter också om jag vill,men så blir det nog inte.

Allt beror hur vädret blir och hur länge bensinen räcker.

D

Draken

Har jag tur så tar jag mig ända upp till ritsem,såg det var rejält med snö på gång där uppe.(enligt prognosen NU så lovas 37cm före påsk)
Kanske måste parkera i sjöfallet och köra skoter ända upp till sitas.:D
Ekvationen mycket snö+dålig snöröjning+smal och backig väg med få mötesplatser+låg bil är inte den bästa. :rolleyes:

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Har jag tur så tar jag mig ända upp till ritsem,såg det var rejält med snö på gång där uppe.(enligt prognosen NU så lovas 37cm före påsk)
Kanske måste parkera i sjöfallet och köra skoter ända upp till sitas.:D
Ekvationen mycket snö+dålig snöröjning+smal och backig väg med få mötesplatser+låg bil är inte den bästa. :rolleyes:

åhh fan, kanske måste inhandla nya vinterdäck innan jag far upp om dom lovat så pass mycket snö. Snö röjningen ska väl inte vara så dålig, bättre än i umeå där dom attackerar allt som är kallt och vitt med 750ton salt. Var kan man läsa den prognosen?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vägen är väl rätt okej, bara man slipper möta bussen =)

Synd att man inte boka påsken =(, men men i Slutet på April borde vädret kunna vara riktigt bra.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vägen är väl rätt okej, bara man slipper möta bussen =)

Synd att man inte boka påsken =(, men men i Slutet på April borde vädret kunna vara riktigt bra.
Busstider t o m 2009-05-10 http://www.ltnbd.se/plugins/se_tidtabeller_fjalltrafik/files/L93_std.pdf

Sjöfallet 1215 ----Ritsem 1315
Ritsem 1430-----Sjöfallet 1600

Passerar man sjöfallet vid 1430 tiden kan det vara värt en "långfika" hos Inger så man slipper bussen sista 3,5 milen med smalväg, likaledes på hemvägen lasta långsamt o inte fara föränn ca 1315 då behöver man ju inte fundera.
Väder och vindar kan ju försena bussen men då brukar ju personbilarna med släp också lida av det.
Ett annat sätt är att ta rygg på bussen åt bägge håll, då går det snabbt och han röjer ju liksom väg för en, inte många av "ortsbor" håller ned farten heller.

D

Draken

Jo runt påsk är väl snöröjningen inte helt kass,men den tiden vi far är det inte säkert att plogen har vaknat.:p

Yr.no har jag läst på,man får försöka hitta nått ställe som är med i deras system.(Sitas fanns med)