RR går fett på lågfart

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Kör med 410huvud, Luftmunstycke 0,9, Låg 35. nålen 3# och bränsleskruven på 1 varv ut.
Den dagen var det -3 och här ligge vi ca 200möh.

Går fint på högre varv och full makaron och tar inte märkvärt mycket soppa. Hård ledkörning samt lite bus ca 3l/mil.
Men på lägre farter så vill den bluddra. fullgasstart så bluddrar den tills den kommit upp i varv.
Så är det jag vill försöka komma ifrån.

Tips på vad jag ska göra? Skuva in bränsleskruven? släppa ner nålen?
Eller ska man rent av bestycka ner lågfarten?

Nu var det juiofs varmt den dagen. Och har inte kört maskinen då det varit kallare än -6.
Så vet inte hur den går då.

Då man inte har hållit på med bestyckning så mkt förut så känner man sig lite osäker.
 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Skruvade in bränsleskruven 1/4 varv och åkte ut för testa.
Den bluddrade mindre. Men la mig på ca 30-40 km/h en bit och slog sen av motorn för att läsa stiften.
Dom var tyvärr mer mot vit än brun denna gång. :(

Vad fasen ska jag göra? Bestycka ner lågfarten eller?
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Har samma problem med min shift ( samma motor ). Har fått tips att släppa ner nålen till andra uppifrån. Har inte testat detta ännu men du kanske är villig......
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Har samma problem med min shift ( samma motor ). Har fått tips att släppa ner nålen till andra uppifrån. Har inte testat detta ännu men du kanske är villig......
Jag testade släppa nålen men den påverkar inte sådär långt ner i registret istället började den tappa gassvar på mellanregistret alså gick den för tunnt på mellanregistret.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Aeqvist: Är precis det jag var rädd skulle hända.

Hade hem en verkstadsbok på RR och där fanns det diverse diagram mm över hur olika munstycken flödade vid en vis gas.
Även hur det påverkar om man släpper ned nålen till 2# jämfört med 3#
Och det blir ju hela kurvan. Så nu när den min går fint på mellan och hög så vill man ju inte röra det.

Mainjet kurvan börjar inte förns vid 1/4 gas.
Dock så vet jag inte hur det blir om man bestyckar ner lågfarten?
Finns det något speciellt tomgångsmunstycke? eller är det lågfarten den går på då?


Vad kör ni på för bestyckning? Hög/låg, Luftmunstycke samt bränsleskruv?
 
Last edited:

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Aeqvist: Är precis det jag var rädd skulle hända.

Hade hem en verkstadsbok på RR och där fanns det diverse diagram mm över hur olika munstycken flödade vid en vis gas.
Även hur det påverkar om man släpper ned nålen till 2# jämfört med 3#
Och det blir ju hela kurvan. Så nu när den min går fint på mellan och hög så vill man ju inte röra det.

Mainjet kurvan börjar inte förns vid 1/4 gas.
Dock så vet jag inte hur det blir om man bestyckar ner lågfarten?
Finns det något speciellt tomgångsmunstycke? eller är det lågfarten den går på då?


Vad kör ni på för bestyckning? Hög/låg, Luftmunstycke samt bränsleskruv?
Jag kör 420mainjet, 35pilotjet å 0,6airjet. Så det verkar som man måste kanske gå ner på 30 i pilotjet för att få bort bluddret. Har testat själv med airjet 1.0 och det blev marginell skillnad men ej borta. Likadant om man skruvar på bränsleskruvarna... det blir bättre men inte helt bra och det tyder på för stort pilotjet som jag fattat det. Tycker det är konstigt dock att endel kör på 45 i pilotjet när jag upplever att 35 är för stort på havsnivå ända ner till -20 som jag testat iaf. Bluddrar alså även -20.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ok. Enligt polaris egen servicetekniker så har dom rekomenderat 410mainje, 35pilot och 0,9airjet.
Men det bluddrar ju som sagt på det, Så jag skulle prova köra 1,0airjet.
Funkar inte det så tipsade han om att skruva in bränsleskruvarna tills den börjar höjja tomgången. Sen backa ut lite och köra så.
För 1/4varv gjorde ju skillnad. Men bluddrar bara vid fullgas från stillastående. Men av stiften att dömma så gick den magert på ca 1/4gas.

Men som du säger. Snart har man ju provat allt utom lågfarten.

Nu har jag ju bara prövat vid -5 som kallast. Trodde det kanske skulle försvinna om det blev kallare.
Men har du nu provat ända ner till -20 så spricker min terorin.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Ett tipps ni med RR kolla luftburken så det inte har nött hål i den. För den brukar ligga mot axeln som sitter under burken... Märkte de då jag skulle byta munstycken.. Någon annan som haft samma problem?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
mun luftburk var det satt svart silvertejp på mot drivaxel.
Den har legat och nätt där men inte hål iaf.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
mun luftburk var det satt svart silvertejp på mot drivaxel.
Den har legat och nätt där men inte hål iaf.
min har nött där oxå litegrann. 1,0 airjet kommer du inte märka nån större skillnad på. airjet påverkar ju lågfarten också. men eftersom det ska vara mycket mer luft jämfört med soppa i bränsleblandningen så märks nog inte airjet lika mycket som pilotjet. inget jag testar bara ngt jag antar nån får rätta mig om jag har fel. testa med mindre pilot och återkom med resultat istället :) men prova mindre pilot tillsammans med orginal airjet 0,6 till att börja med !
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Det var ju fan de. Att dom inte ska duga till å bestycka en maskin så den går köra.
Ska testa i helgen med airjet. Sen får jag beställa och pröva mindre pilot.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har blivit några mil på skotern i helgen.
Blev en klar skillnad med 0.9 airjet.
Nu bluddrar den bara just efter domgång. Men fullgasstarter svarar den på.
Hård ledkörning samt lite lek som ligger den på runt 3L milen.
Men det måste ju gå kapa ner till mot 2.5 tycker man ju?

ska prova gå upp på 1,0 i airjet och se vad som händer.

Nått annat jag fick för mig var att den började gå bättre på 95 okt soppa??
Kan det bero på att den går lite magrare på 95 än 98?
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Har blivit några mil på skotern i helgen.
Blev en klar skillnad med 0.9 airjet.
Nu bluddrar den bara just efter domgång. Men fullgasstarter svarar den på.
Hård ledkörning samt lite lek som ligger den på runt 3L milen.
Men det måste ju gå kapa ner till mot 2.5 tycker man ju?

ska prova gå upp på 1,0 i airjet och se vad som händer.

Nått annat jag fick för mig var att den började gå bättre på 95 okt soppa??
Kan det bero på att den går lite magrare på 95 än 98?
Helt klart äre att den går magrare med 95. Jag märkte stor skillnad på stiften genom att köra på 98 istället för 95. Från rätt vita(95) till gyllenbruna(98).
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Men då är ju frågan.
Ska jag försätta köra på 95 eller ska jag gå över till 98 och bestycka ner den?
Har 410 nu. Kanske gå ner på 400 huvud? samt 30 på lågfarten. För där bluddrar den ju fortfarande lite på 95okt

Alt köra som den är nu vintern ut åse börja om nästa vinter när det är lite kallare väder.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Men då är ju frågan.
Ska jag försätta köra på 95 eller ska jag gå över till 98 och bestycka ner den?
Har 410 nu. Kanske gå ner på 400 huvud? samt 30 på lågfarten. För där bluddrar den ju fortfarande lite på 95okt

Alt köra som den är nu vintern ut åse börja om nästa vinter när det är lite kallare väder.
Tycker du ska bestycka om minnst 2ggr per år en för kall vinter kanske ner till 20-25grader sen en vår bestyckning ner till -5grader kanske :) För jag tycker man tappar äckligt mycket effekt annars. Kanske 400på våren å 420 vintertid eller liknande ?
Jag kör med 98 det känns bättre finns flera trådar om 95 vs 98. Men ska du köra 98 ska du egentligen ha isoprypol i tanken tror jag det heter. Frysskydd. Antar det är typ vanlig sprit :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ok. man är ju van dom gamla maskinerna där dom gick fint hela vintern.
förutom på påsken då ville dom ju gå fett.. Värme/höjd.

Det perfekta vore ju om man hittade en bestyckning så man klarade sig här nere hela vinter och sen uppe i fjälls fick man släppa ner nålen ett steg.
Känns nästan som min bestyckning idag blir nog fin då det är kallare med 98 i tanken.
Eftersom kör man nu med 98 så går det fett. och tempen har legat mellan +5 till-7
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Ok. man är ju van dom gamla maskinerna där dom gick fint hela vintern.
förutom på påsken då ville dom ju gå fett.. Värme/höjd.

Det perfekta vore ju om man hittade en bestyckning så man klarade sig här nere hela vinter och sen uppe i fjälls fick man släppa ner nålen ett steg.
Känns nästan som min bestyckning idag blir nog fin då det är kallare med 98 i tanken.
Eftersom kör man nu med 98 så går det fett. och tempen har legat mellan +5 till-7
När du släpper ner nålen så ändrar du mellanregister inget på fullgas. Då äre högfartsmunstycken som styr. Men jag tror din högfartsbestyckning blir bra. Speciellt om du ska köra hela vintern på samma :) Men på vårkanten är ju snön tyngre och skotern känns segare allmänt.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ok. jo det har du ju rätt i.
Men hur mycket skulle man ha gått ner på lågen? 30? 32,5?
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Ok. jo det har du ju rätt i.
Men hur mycket skulle man ha gått ner på lågen? 30? 32,5?
Jag vet inte riktigt men såg en kille som bor här i närheten körde med 30 iaf. Dom kan ju inte vara svindyra munstyckena ? men ska du köra 1,0 airjet kanske bäst å prova med 32,5pilot ? Jag har inte hunnit testa än iaf :) ska smacka dit airjet 1,0 i helgen tänkte jag :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
ok. då kommer du att köra 420,35. 1,0 då?
Har själv planer på att sätta dit 1,0 airjet och prova på lördag. Sen en sätta in 32,5 och 0,9 och sen prova det på söndag.
Men måste ut på en sjö och testa hålla jämn gas över olika register så kan jag läsa av stiften.
För jag tror det går fett även på hög för mig.