RR går fett på lågfart

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
var det där diagramet jag har pratat om. Testade släppa ner nålen men skotern började gå riktigt illa. Motade vid hastig gas. Bakskjuter och när den var kall så tålde den inte gas utan chocke. 410mj, 35p, 0.9 air, skruv 1varv. -5, ca 500möh.
 
C

CROA

Knepigt, kör på i princip samma setup, men skruven std och 420MJ.
På samma ca 400möh till 800möh vid -5 grader och den går klockrent.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
var det där diagramet jag har pratat om. Testade släppa ner nålen men skotern började gå riktigt illa. Motade vid hastig gas. Bakskjuter och när den var kall så tålde den inte gas utan chocke. 410mj, 35p, 0.9 air, skruv 1varv. -5, ca 500möh.
jag upplever samma sak när jag släppte nålen. tappade på mellanregistret då.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
ok. Ja detta verkar ju vara ett mörker. Har kört 2.7 mil idag på 10L. Ledkörning och lite lek på crossbana. Bluddret är kvar och maskinen känns slö. Vet inte vad jag ska ändra på. Har ett 400mj som ligger.
 
C

CROA

Väldigt knepigt, ska slänga in 410, alt 400 idag samt mixtra lite med luftskruven, återkommer med resultat senare.
Min går ju jäkligt bra men det finns mer att hämta det är jag garanterad på.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Väldigt knepigt, ska slänga in 410, alt 400 idag samt mixtra lite med luftskruven, återkommer med resultat senare.
Min går ju jäkligt bra men det finns mer att hämta det är jag garanterad på.
tänkte bara säga rr har ingen luftskruv det är en bränsleskruv :)
 
C

CROA

tänkte bara säga rr har ingen luftskruv det är en bränsleskruv :)
Same shit different name ;-)
Nu sitter det i 410 huvud, gav inte dessto större skillnad i gången men finare stift.
To be continued.
 
C

CROA

Nu har jag tyckts hitta "den gyllene linjen".

Vid -8 grader och 454möh

MJ: 410
PJ: 35
APJ: 0,9
Nål: 2#
Bränsleskruv: 3/4 varv från noll

Stiften är näst intill perfekta, men jag skulle säga att om tempen sjunker under -10 så kan det vara bra att höjja nålen för säkerhets skull.
Men jag tippar på att dessa inställningar bör vara ganska optimala från +5 - -5 beroende på möh.

Jag kan faktist känna skillnad i de små ändringarna jag gjorde, riktigt rapp på gasen och direkt effekt.
Trots den halkiga 38mm ripsaw matan så vill han vifta skidor.
Riktigt underhållande maskin, ska bli kul att se vad bränsleförbrukningen ligger på nu.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Låter ju helt otroligt bra..
Nu när jag kör här uppe i ammarnäs så känns det att den är slöare på högre register.
Satte tillbaks nålen på #3 och skruvade in bränsleskruven till ett halv varv.
Då blev den piggare på låg/mellan. Hade planer på att sätta in 400 mj och prova det men nu sitter jag i fjälls med en krockig styrstång, bandage runt knäet och kryckor.. :(

Så blir nog till att ta upp bestyckandet nästa vinter.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ja gott folk. Då var det en ny vinter och fler kvällar i garaget.
Provade släppa ner nålen till #2 och satte in 400mj. 0,6 air och 35 pilot.
Blev en helt ny maskin. hittade nog åt några kusar till mot för den tidigare bestyckningen.
För dagen var det -15 och 98okt i tanken.

Men problemet med blödder från tomgång är fortfarande kvar :(
Låter nästan som den 4taktar vid krypkörning.
Så.. Vågar man gå ner på 30pilot?
Finns det nån som har provat?
 
C

CROA

Jag hade testat på 0,9 APJ först istället, det gör underverk ska du se.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har 0.9air som jag körde på ifjol. ska prova sätta in det å testa.
Men kruxet jag hade då var att den inte ville gå med nålen #2 med 0,9
 
C

CROA

Borde gå att kompensera med bränsleskruven. Jag körde på den setupen (läs tidigare inlägg) hel vintern efteråt och det funkade ner till -18 uppe i fjälls och nere på myrarna hur fint som helst.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
ska prova skruva in bränsleskruvarna som den är nu och se om det hjälper. Känner mig såå nära men ändå som man snubblar på mållinjen
 
C

CROA

När du ändå är och pillar lös förgasarna osv, så får du gärna göra mig en tjänst och mäta 2 kablar om du har möjlighet, kolla min tråd här nedan i Polaris avdelningen.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Någon fått till bestyckningen bra nu förutom CROA.
Min bluddrar från stilla stående till fullgas.
Oftas om man kört fast och ta sig iväg och den stått på tomtgång bluddrar den till den fått upp varv.
Precis som fanzy beskrivit tidigare.
Frågan är om någon fått bort bluddret på ett enkelt sätt då jag tycker den går bra i övrigt.
 
C

CROA

Om skotern blöddrar när du sitter fast beror det oftast inte på bestyckningen, snarare att du har snö ivägen som täcker utblåset.
Sparka istället bort all snö under utblåset innan ni börjar försöka få loss skotern.

Det första jag gör vid en fastkörning är att se till att utblåset är fritt från snö innan jag ens börjar rycka och slita i skotern.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Kan ligga något i det...
Men surar även på tomgång om den fått så ett tag och vill gärna bluddra när man ska iväg sen.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Stampade i 0,9 air med nål #2. Men tyckte det fattades kraft på låg/mellanregistret.
Så jag höjde nålen till #3 och kraften kom tillbaks =)
Men har fortfarande kvar en liten tvekan från stillastående om man ger full gas. Men tar jag om på gasen så tvekar den inte..
Men till saken hör att tvekan varken försvann eller blev bättre med nålsänkning till #2.
Ska se om den tvekan kan gå justera bort på bränsleskruvarna. Men upplever liten eller ingen skillnad då jag vrider på dom..